שיחה:אפליית נשים - תיאוריות/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נראה לי ששם הולם יותר הוא פמיניזם, לא ? בשם הקיים יש משום קביעת עמדה שאכן יש אפליה, עמדה השנויה במחלוקת. שמות אפשריים אחרים: תעסוקת נשים. זהר 12:29, 16 דצמ' 2003 (UTC)

אישית איני רואה כול סיבה לעשות כן. יש שם קישור לפמיניזם ויותר חשוב מכך הערך אינו מדבר על פמיניזם שהוני תנועת נשים הנאבקת על שוויון זכויות אלא על הסיבות והדרעים לאפליית נשים בעולם......YMIBleeding 12:48, 16 דצמ' 2003 (UTC)
אני מסכים עם YMIBleeding, פמיניזם הוא אכן תנועה חברתית המתייחסת לאפליית נשים (בין אם היא קיימת ובין אם לא), ואילו הפער בין נשים לגברים אינו נגזר מהפמיניזם. גם תעסוקת נשים אינו שם מתאים, אלא אם תהיה עריכה נוספת למאמרי משנה (וזאת משום שגורמים כגון תאוריית ייחוס אינם מסבירים רק פער בתעסוקה, אלא פער חברתי בלבד. לפי דעתי, פער מודרני, או משהו בסגנון, יתאים יותר. אלון 22:10, 16 דצמ' 2003 (UTC)
  1. אפליית נשים הוא אכן שם מתאים למאמר, במחשבה שנייה. הלא אפלייה אכן קיימת כעובדה היסטורית ואין להכחישה. גם אם האפליה אינה מכוונת, או נובעת דווקא מהתנהגותן של המופלות ולא מדעות קדומות, זו עדיין אפלייה.
  2. ראוי לשלב מאמר זה עם מגדר ומעמד
אלון 18:28, 19 דצמ' 2003 (UTC)
זה בסך הכל תאורייה מסקנה! זה לא עובדה!! --חכם חנוכה 12:29, 18 ספט' 2004 (UTC)

נייטרליות[עריכת קוד מקור]

אדון חכם, אודה לך אם תצביע על עובדות שלטעמך שנויות במחלוקת בערך לפני שאתה שם הערת נייטרליות. נדב 12:08, 18 ספט' 2004 (UTC)

אפילו בכותרת יש דעה אישית. אני חושב שאם כבר דווקא הגברים מופלים לרעה. --חכם חנוכה 12:23, 18 ספט' 2004 (UTC)

לבקשת נדב[עריכת קוד מקור]

אני מזכיר לך את שיתוף הפעולה שלנו... נדב 13:11, 20 ספט' 2004 (UTC)

לא קראתי את כל המאמר אבל יש לי כמה הערות:

קודם כל הכותרת לא אובייקטיבית - היא מבססת דעה אישית. צריך לשנות ל"תאוריית אפליית נשים". וצריך לכתוב בשורה הראשונה שכל מה שכתוב פה הוא תאורייה שנויה במחלוקת. בכלליות אני יכול להגיד שהמאמר מסתכל רק על צד אחד של המטבע.

"התאורייה המבנית" - מי אמר שמעמדן של נשים בחברה המערבית ובחברה בכלל הוא נמוך? "הון אנושי" - בסדר למרות שהמאמר לא הכי מובן "הפרדת עיסוקים" - הייתי מוסיף לעיסוקים גבריים גם: סבלות ובנאות

המאמר כתוב בצורה לא ברורה (ללא קשר לסובייקטיביות) וצריך גם לשכתב אותו. --חכם חנוכה 13:31, 20 ספט' 2004 (UTC)

הערות לנדב[עריכת קוד מקור]

ראשית, המאמר הוא טוב, מעניין וחשוב.
שנית, כפי שהעיר חנוכה, יש בו כמה קטעים לא כל כך בהירים. אני חושב שעשית קצת שימוש בז'רגון סוציולוגי שקשה למי שלא בקיא בו להתמודד איתו. ניסיתי לנסח בצורה קצת שונה את החלקים הראשונים של המאמר, ואני מקווה שלא פגעתי בכוונה המקורית. אם אין זה מפריע לך, אוכל לעבור בזמן הקרוב גם על החלקים שאחר כך. שן שש זעם 20:42, 22 ספט' 2004 (UTC)

קודם כל לזעם - לא אני כתבתי את המאמר, ולמען האמת גם לא ממש קראתי אותו לעומק. השיחה פה היא חלק משיתוף פעולה לשיפור ערך זה בין חכם חנוכה לביני.
ובהמשך לכך, לחנוכה - ייתכן שבאמת עשיתי טעות כשהזמנתי אותך להעיר על הערך לפני שערכתי אותו עריכה מסיבית. מה שמאוד חסר פה, כפי שציינת בצדק, הוא השאלה האם אפליית נשים קיימת בכלל, ואם כן - כיצד היא מתבטאת - הערך עוסק רק בתיאוריות להסברת אפלייה זו.
מכיוון שיש לנו סיכום שכל עריכה תיעשה רק בהסכמה בינינו, אני מבקש שתיתן לי שהות לשפר את הערך, ואח"כ נחזור לשיתוף הפעולה. מצטער על דרך הפעולה הלא-כל-כך חכמה שלי. נדב 21:17, 22 ספט' 2004 (UTC)

עזוב אותך מאפליות לעת עתה. גם בריטניקה לנוער תומכת בי.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 21:14, 22 ספט' 2004 (UTC)

פיצול ופיזור הערך[עריכת קוד מקור]

ניסיתי לערוך את הערך, וראיתי שזה קרוב לבלתי אפשרי. לטעמי, צריך ליצור סידרה של ערכים חדשים שיתייחסו לנושא זה, ולפזר את תוכנו ביניהם (מה גם שחנוכה צודק - זה באמת לא שם מאוד מוצלח לערך).
צריך, לטעמי, ערך ראשי שייקרא מעמד האישה, ויכיל סקירה היסטורית של התפתחויות במעמד האישה, והפניות לערכים שעוסקים בגורמים למצב זה ולפרקטיקות השיעתוק שלו.
הערך הנוכחי, שמכיל בעיקר אוסף של תיאוריות, צריך להתפצל לערכים נפרדים לכל תיאוריה עם הפניות מערך מרכזי - שעל שמו צריך להחליט.
אשמח לשמוע את דעותיכם...
חשוב לי לציין שזה פרוייקט ענק - בערך הכנסת כל המחקר ההיסטורי והסוציולוגיה הפמיניסטי לויקיפדיה. אני לא מתחייב על לוח זמנים לביצוע, ואשמח לכל עזרה.
נדב 12:57, 23 ספט' 2004 (UTC)

זהו רעיון מצוין. אם תרצה, אשמח לסייע בתרגום וכתיבת ערכים בעלי אופי היסטורי. למשל דמויות נשיות ידועות כמו מרגרט טאצ'ר, המלכה ויקטוריה, קליאופטרה וכו'. הצד הסוציולוגי חלש אצלי, אז לא אוכל לסייע. גילגמש 13:16, 23 ספט' 2004 (UTC)
נראה לי שאני באופוזיציה הפעם, הרעיון של ערך ששמו מעמד האישה נשמע לי כסוג של גטו בפני עצמו. האם מישהו מתעניין בעשיית ערך בשם מעמד הגבר? לא ברור לי כ"כ למה המלכה ויקטוריה צריכה להיכנס לקטגוריה של מעמד האישה כאשר ברור שמעמדה וכוחה באים עקב זכות אבות. לדעתי, אפשר לקחת דוגמא מהחטיבות בסוציולוגיה שנהוגות היום באוניברסיטאות שונות. ישנה חטיבה שנקראת מגדר, מיניות וחברה, ויכלה לעמוד כתת קטגוריה של סוציולוגיה. בפנים אפשר להכניס את כל הנושא של נשים, גברים ומה שביניהם. כולל, אפליית נשים. אני גם בעד להשאיר את השם כפי שהוא, יש מספיק מחקרים שמוכיחים כי הנושא קיים ובעל משמעות סוציולוגית. דורית 14:24, 23 ספט' 2004 (UTC)
אני חסר דיעה בנושא, היות והמפגש היחיד שלי עם סוציולוגיה היה בכיתה י' בבית הספר התיכון. רק הצעתי את עזרתי בנושאים הקשורים לתחומי הענין שלי אם יהיה פרויקט כה רחב, כי קשה עד בלתי אפשרי להרים לבד פרויקט הכולל כמה עשרות אם לא מאות מאמרים. אם המלכה ויקטוריה איננה קשורה, אז אין לי בעיה עם זה. גילגמש 14:31, 23 ספט' 2004 (UTC)
זו לא הייתה תלונה, אלא תהייה. למעשה, היא דווקא כן קשורה (התקופה הויקטוריאנית), אבל למיניות, פוקו הרחיב על זה לא פעם. אבל ספק אם התרגום ידבר על זה. הבעיה היא בשם, צריך להחליט על שם של קטגוריה שתהיה לא רק מקובלת, אלא מובנת גם ללא סוציולוגים דורית 14:40, 23 ספט' 2004 (UTC)

אין לי דעה בנושא. נראה לי שהכי טוב ללכת לפי ההגדרות הרשמיות ולא להמציא את הגלגל מחדש. זה כמו שיבקשו לבטל את ההבחנה בין הבריג לבריגנטינה כי שתיהן ספינות. גילגמש 14:43, 23 ספט' 2004 (UTC)

מגדר, מעמד האישה ואפליית נשים - לכל אחד מאלה יש מקום כערך בפני עצמו, משום שכל מושג כזה מתאר דבר שונה:
  • מגדר הוא נושא רחב למדי. מעמד האישה הוא אחד הנושאים בהם עוסקים במגדר, אבל לא היחיד.
  • "מעמד האישה" הוא לדעתי שם הולם לרוב הנושאים שנידונים בערך זה. אני לא רואה בעיה עם השם: סך הכל, עובדתית, מבחינה סוציולוגית, היתה קיימת במהלך כל ההיסטוריה התיחסות מעמדית שונה לגברים ולנשים. גם אם קיימת שאיפה אידיאולוגית למחוק את הגבולות המעמדיים, אין זה הופך את הצורך בערך שיסקור את מעמדה של האישה בחברה בחברות ותקופות שונות למיותר. מבחינתי, לא היה מפריע לי גם ערך בשם "מעמד הגבר", אם יש למישהו מה לכתוב בערך כזה.
  • "אפליית נשים" הוא אחת הסוגיות בנושא מעמד האישה, אבל "אפליה" הוא נושא צר יותר מאשר מעמד. אפליה מתיחסת רק למצב בו נחסמת דרכה של אישה מפאת היותה אישה. מעמד מתיחס לאוסף כל התפקידים והכללים החברתיים המגדירים את מיקומו של חבר בקבוצה (אישה, גבר, פרולטריון, ברהמין ...) ביחס לחברה כולה. ערך העוסק ב"אפליית נשים" צריך להכיל אך ורק דוגמאות לאפליית נשים במהלך ההיסטוריה.
--סלע 14:59, 23 ספט' 2004 (UTC)
אם לנסות לאחד את ההצעות של סלע ושל דורית - הערך אפליית נשים צריך להישאר, ולעסוק בפרקטיקות שמדירות נשים. הערך מעמד האישה צריך לשנות שם (אני מסכים כאן עם דורית) - אני צריך לחשוב על שם מוצלח יותר, אבל אולי תפקידים מגדריים בחברה הוא שם מוצלח יותר. וכמובן שהערך מגדר דורש הרחבה משמעותית. נדב 15:30, 23 ספט' 2004 (UTC)

ערך ראוי לדעתי והוספתי את תרומתי לסקירה קצרצרה לאפליית נשים בתרבות היהודית. לדעתי צריך לציין בערך הזה מבחינה הסטורית מה היה אפלייה של נשים בתרבויות השונות בעבר ובהווה, (למשל שלפי החוק האנגלי היה מותר לגבר לאנוס את אישתו, והדבר לא היה נחשב לאונס. כי היא שלו). ורק לאחר מכן להמשיך לניתוח ולסיבות. --אפי ב. 16:24, 23 ספט' 2004 (UTC)

הערך נראה לי מיותר[עריכת קוד מקור]

זה נראה יותר כמו כתבה בעיתון ולא כמו מאמר אנציקלופדי. שימו לב שהערך לא מופיע בויקיפדיה האנגלית!!! --חכם חנוכה 16:30, 23 ספט' 2004 (UTC)

אפליית נשים ביהדות[עריכת קוד מקור]

הדיון הועבר לשיחה:מעמד האישה ביהדות, במקביל להעברת התוכן לערך מעמד האישה ביהדות. דוד שי 05:38, 15 אוק' 2004 (UTC)

נראה לי שאלו שני ערכים שונים, כי במעמד האישה ביהדות יש פירוט גדול של המעמד שלה, ויכולים להיות שם דברים שאין בהם כל אפליה, ואילו באפליית נשים, מלוקטים החוקים שמפלים אותה, ולכן נראה לי שכדאי שיהיה כאן תקציר של הדברים שהאישה מופלת בהם ביהדות בת זמננו. --אפי ב. 09:04, 15 אוק' 2004 (UTC)
התמקדות אך ורק באפליית נשים עלולה להציג תמונה מעוותת, ויש בה גם כפילות רבה, ולכן מצאתי לנכון להוציא את הדיון מכאן ולאחדו עם הדיון שם, שמציג תמונה רחבה יותר. אפשר לתת פסקה כללית בנושא, ובקרוב אעשה זאת. דוד שי 09:19, 15 אוק' 2004 (UTC)
אוקיי. ואגב, יש לדעתי לשכתב את כל הערך, של אפליית נשים, שנראה כמו סיכום של הרצאה, שעסקה בסיבות לאפליית נשים. ורצוי גם להוסיף בו אפליית נשים בתרבויות שונות, ולאחר מכן ביתר תמציתיות הסיבות לכך. --אפי ב. 09:27, 15 אוק' 2004 (UTC)
כמו שכתוב בדיון לעיל, אני מסכים לגמרי. אני סובל מחוסר זמן קריטי כרגע, אבל כשאתפנה - איזור המגדר בויקיפדיה הוא התחנה הראשונה שלי. נדב 20:09, 21 אוק' 2004 (UTC)