שיחה:אקווריום

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זה כל מה שיש לכם לספר על אקווריומים?

שמע נא, ככל ילד גם אני הוקסמתי מן המראה המרהיב שנשקף מכל אקווריום ובו דגים אקזוטיים. פעמים רבות בכל חודש הייתי מוצא עצמי בחנות חיות המחמד, משוטט אל מול מיכלי המים הסדורים ובהם צמחים נאים ומגוון דגים. נפעם הייתי בכל פעם אשר גיליתי דג ממין חדש שלא הכרתי עד כה, ותחושה נפלאה זו מלווה אותי מאז לעיתים מזומנות. לשמחתי, כבר בגיל צעיר מאד זכיתי שיהא לי אקווריום משלי, ודבר זה הסב לי הנאה רבה. ההתבוננות הישירה במחזה שריצד לנגד עיניי ותצפיות אינספור בפעילותם של הדגים, הביאו עימן בעקיפין גם ניסיון לרכוש דעת בתורות הטבע והחיים. מלבד ערכו האסתטי, התגלה האקווריום כמעניק ערך חינוכי חיוני ובל ישוער. אף אין כאקווריום לשמש כעזר בתנאי מעבדה, משום השליטה הרבה שאפשר לייחס לניסויים איכותיים וכמותיים שמתנהלים בו בדייקנות עילאית של כל מאפיין נבחר.
ובכל זאת, בניגוד לימי ילדותי בהם היו מעט ספרים העוסקים בדגי האקווריום, הרי כיום המרשתת גדושה בחומר רב ערך אודות גידול דגי נוי, וויקיפדיה לעולם לא תוכל להתחרות באתרים ייעודיים לנושא זה, אם כי אין זאת אומרת שאין צדק בדבריך, ואכן טוב תעשה אם תקדיש מעט מזמנך להרחבתו ולפיתוחו של ערך חשוב זה.
לפני שנים אחדות המצאתי את המילה רשתות rishtut כחלופה לאינטרנט. זמן רב אחרי כן, הציע המוסד ללשון העברית חלופה נאה משלי, אם כי מאד דומה, וזו הסיבה היחידה שאני מרבה להשתמש במילה מרשתת. אם כי מילה זו משמשת אותי תמיד גם כמילה נרדפת לרשת שנוהגים להוציא בה דגים חולים מן האקווריום וכל מיני לכלוכים, כדי שחלילה לא אשכח שמקור המילה הוא מגוף שצריך לעבור הבראה במהירות יתרה וניקיון מכל השחיתות הפושה בו.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 09:33, 18 אוק' 2004 (UTC)

הסגנון המתוחכם של בן טבע

כולם מעריכים את הידע הרב של בן טבע כמעט בכל נושא וכולם מעדיפים לא להיגרר איתו לויכוחים שלא מובילים לשום דבר. בכל זאת אני רוצה להתעכב קצת על תגובותיו כי הן מענינות מהאספקט האישיותי. לפעמים נראה שלבן טבע יש מאגר תגובות למאה אלף ערכים אם לא יותר. עוד 20 שנה מישהו ישאל משהו על זמר שיוולד רק עוד שנה, אבל לבן טבע זה לא משנה הרבה כי אצלו מחכה בראש התשובה כבר מלפני חודשיים.
מישהו שואל שאלה על אקוריומים ושתי דקות אחר כך, בן טבע כבר מגולל סיפור שלם על אקוריום שהיה לו כשהיה בן טבע קטן, איך נשבר לו האקוריום, באיזה שעה זה קרה, כמה כוכבים נראו באותו לילה בשמים ופרטי פרטים מה קרה לדגים המסכנים שלו. אבל מי שחושב שבן טבע מגיב לשאלה עצמה אז הוא טועה טעות קשה כי מיד בן טבע מפליג לענין אחר לגמרי, בד"כ משהו שמציק לו ועכשיו הגיע הזמן לרפא את הפצעים. העובדה היא שבן טבע עושה את זה באופן שנון מאד ומי שלא עוקב אחר התרחשות הענינים פה בכלל לא יבין שמאחורי כל התשובה שלו על אקוריומים מסתתר סיפור אחר, איזה ויכוח ישן על מהות האקדמיה ללשון עברית לצורך הדוגמה. ובן טבע מאקוריום לאקוריום כבר יגיע איכשהוא בדרך אלגנטית אל הענין שבאמת הוא רוצה לדבר עליו, יתן שם כמה משפטי מחץ עד הפעם הבאה.
את התשובה לשאלה על אקוריומים אין צורך לחפש עכשיו. בעוד כמה חודשים מישהו ישאל שאלה על הערך מרק דלעת ושם בן טבע כבר יספר איך פעם הוא אכל שקדי מרק ופתאום הם נפלו לו לאקוריום ואז הוא יספר את כל מה שהוא יודע על אקוריומים וכל מה שצריך לעשות הוא העתק-הדבק ישר לערך של אקוריום.
עוד משהו מעניין שגיליתי בתגובותיו זה סגנון הטיפות שממלאות את כד המים. אם משהו הרגיז פעם את בן טבע, הוא יחכה חודשיים ואז בכל מיני מקומות יתחיל פעם בכמה זמן לזרוק שורה אחת פה שורה אחת שם שלפעמים נראות חסרות כל מובן. כל מה שצריך לעשות זה לעקוב אחרי מה שבן טבע כותב וללקט שורה היום, שורה שתבוא בעוד שבוע, בעוד שבועיים, עד שאחרי חודש במקרה הטוב נקבל את התמונה המלאה ונדע על מה בן טבע מגיב ומה עיצבן אותו. אם הוא ממש כועס יתכן שנצטרף לחכות אפילו שנה עד שכל המרירות שלו תצא לאיטה החוצה עד שיגמרו.
הואיל ובן טבע עומד לשלוף פה תגובה אוטומטית מהמחסן שלו אז כדי שהצדק ייעשה, אני מעריך מאד את תרומותיו ויתרונותיו עולים לאין ערוך על חסרונותיו. אני עצמי נהנה לא אחת לקרוא את מה שהוא כותב וגם הביקורת על תגובותיו היא רק לצורך הניתוח כי אותי הן בד"כ מצחיקות ואני משתדל לא להחמיץ אף אחת.


מר פרויד היקר, כדי להתחכם לך, אינני מתכעס וגם תגובתי תשוט לה על מי מנוחות. דבריי אינם חשובים למדי, והזכות עליה נאבקים כדי לצטט אותם, או גם ניתוח תגובותיי בעין בוחנת נראים בהגיוני כנטייה אובדנית לשעמום מוחלט. דע נא שאין בליבי שום מרירות ואם מתישהו יטעמו ממני אוכלי אדם, הם גם יגלו שאינני רעיל. מי שנוטף ארס ומשתמש בחצי לעג הוא זה שמסתתר בכל מיני זהויות שאולות ומסרב לחשוף את עצמו, אולם בכל זאת בוחר לשגר את דבריו מבין החשכה. אני גם לא זקוק להערכתך כי את המאמרים הרבים שחיברתי הנני מייעד לציבור שלא נוטה להשתלח במיטיביו. לעצם העניין, ישנם נושאים הבוערים כאש בעצמותיי והמוסד ללשון העברית אכן טורד את מנוחתי, במיוחד כאשר מתקבלת דעתם הבלתי הגיונית של עובדיו העצלים. לגבי חריצותי אין עוררין ותרומותיי הרבות מדברות בעד עצמן, אך אם אתה סבור שהנני מסוגל לחבר כל כך המון ערכים בזמן קצר, אתה טועה ומטעה. אי לכך, אתה יכול לשחזר את יער האמאזונאס ולכתוב שם מה שאתה רוצה, כולל הגדרה שבכלל מדובר בשם של ספר. אני גם לא מבין מדוע נטפלים דווקא לערכים שבתחום עיסוקי. יש את מרק דלעת לחבר, אם הבינותי נכון. אגב, כשנופלים שקדי מרק למי האקווריום, אני נוטל את המרשתת ומוציא אותם. אם תחפוץ נפשך, אני מוכן לאסוף לך אותם טיפין טיפין לתוך צנצנת זכוכית עם איזו פיראניה נחמדה.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 07:36, 20 אוק' 2004 (UTC)

פירוש התגובה למען הפרוידאלך: מאז שאני זוכר את עצמי, הרי בכל פעם שאני מתארח במקום כלשהו, תמיד אומרים לי בבדיחות הדעת שמחיר הסוכר עלה...לכן אין אפשרות שליבי יהיה מריר. לא מזמן התלקח ויכוח סרק אודות השתהותי בחיבור הערך אודות יער האמאזונאס, לאחר ניסיון תמוה להשחיל אליו דברים חסרי שחר. לפיכך הזכרתי בתגובתי את אוכלי האדם, חצי ארס ופיראניה, שאף מתקשרת לנושא האקווריום, כמו גם צנצנת הזכוכית שבאה במקום כד המים שעליו כתב האלמוני. המרשתת להוצאת הלכלוך מעל פני המים קשורה כמובן לדעתי אודות המוסד ללשון העברית, שאינני מסתירה, אך לעיתים מסווה אותה בדבריי ללא משים. בן הטבע 07:36, 20 אוק' 2004 (UTC)

פירוש הפירוש למען הפרוידאלך: אני נוהג לבחוש שבע כפיות סוכר גדושות בכוס תה, שוקו או קפה נמס ובמקרים יוצאי דופן אסתפק רק בחמש כפיות, אם כי לעולם לא ברציפות. בן הטבע 07:36, 20 אוק' 2004 (UTC)

פירוש הפירוש לפירוש למען הפרוידאלך: לעולם לא ברציפות כי...למען לא אצטרך עד קץ ימיי לפרש את דבריי, אפסיק הפעם במחילה ממכם. בן הטבע 07:36, 20 אוק' 2004 (UTC)

לטעמי, זה מדריך שצריך לציית להחלטה במזנון ולעבור לויקיספר. נדב 22:21, 13 דצמ' 2004 (UTC)

קטע שהורדתי מהערך לאחר שכמה הביעו דעה בכיוון זה[עריכת קוד מקור]

שבעה כללי זהב למצטייד באקווריום[עריכת קוד מקור]

  • אקווריום הוא מיכל ובתוכו מים ויצורים חיים בהם.
  • בחירת האקווריום לסוגיו נובעת מן היצורים המאכלסים אותו.
  • סוגי האקווריום נקבעים על פי תכונות המים הדרושות לאותם יצורים.
  • תכונות המים נקבעות לפי הטמפרטורה שלהם והחומרים המומסים בהם.
  • לכל אקווריום דרוש ציוד שבלעדיו ישנו קושי לטפל ביצורים החיים בו.
  • ליצורים החיים ישנם יחסי גומלין עם סביבתם הדוממת ועם יצורים אחרים.
  • יחסי הגומלין בין היצורים כוללים תחרות תוך מינית, תחרות בין מינית, טורף ונטרף.

(עד כאן)

אם מישהו חולק על צעד זה, הרי שהדברים הפיכים.

בברכה, מלח השמים 00:43, 19 אוגוסט 2005 (UTC)

אקווריון![עריכת קוד מקור]

האקווריום נקרא בעברים אקווריון. כמו שאף אחד מכם לא הולך למוזיאוּם אבל לפחות חלקכם היה מתישהו במוזיאוֹן. לדעתי צריך לשנות את השם! אביעד 17:46, 17 ביוני 2007 (IDT)[תגובה]



הורדתי את המשפט הבא:

אקווריום הוא מערכת אקולוגית מימית סגורה."

לא בכל אקווריום קיימת "מערכת אקולוגית" לפי הגדרתה בויקי, לפחות. ברוב האקווריומים מגוון היצרנים והצרכנים מרמות שונות פשוט מצומצם מדי.

האקווריום לרוב הוא גם לא מערכת סגורה. באקווריום באילת, לדוגמה, המים לרוב האקווריומים נלקחים מהים ומוחזרים אליו, למיטב ידיעתי. גם אקווריום שמחליפים בו מים כל יומיים, או פשוט מאכילים את הדגים באופן שוטף - אינו אפילו מתקרב להיות מערכת סגורה.

שמתי הגדרה סטנדרטית אשר עולה בקנה אחד עם ההגדרה באנגלית והשכל הישר.

Zzzstas 05:46, 24 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]


שכתבתי את הפיסקה על אקווריום מים קרים. החלוקה לאקווריום "ילדים" עם דגי זהב ואקווריום "מתקדמים" עם קוי (שזהו פשוט קרפיון צבעוני, ולא מגדלים אותו באקווריום אלא בבריכות) - אינה סבירה. Zzzstas 19:48, 2 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]


הוספתי קישורים חיצוניים לאתרים של שני מלכ"רים הפועלים בתחום האקווריום בארץ - עמותת אקווה ועמותת האקווריומיסטים בישראל.

Zzzstas 01:23, 11 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

הוספת קישור לאתר פישפיק בקישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

שלום רב. שמי שלומי ובבעלותי האתר: פישפיק-עשה זאת בעצמך אקווריום תמונה(http://www.fishpic.co.il )לאחר שהחלטתי להוסיף קישור לאתר הוסר הקישור בטענה שהוא מהווה פרסום לאתר אך לא זאת הייתה כוונתי. לרוב אדם שיחפש ערך שקשור לכל נושא גידול דגי הנוי כגון: דגי נוי, אקווריום, עשה זאת בעצמך וכו' הינו אדם אשר מעוניין להתחיל בתחביב המדהים הזה או אדם אשר כבר בתוך התחביב ומעוניין לרכוש ידע נוסף. באתר שקישרתי ישנו מדריך שלם לבנייה והקמת אקווריום תמונה אשר מוסיף ידע משלים לערך זה כגון: הציוד הנדרש לאקווריום, סוגי האקווריומים, קירור האקווריום וכו' מלבד זאת האתר מסביר בפירוט מלא כיצד לבנות אקווריום תמונה בעצמך ונותן למי שמעוניין להתחיל בתחביב זה אופצייה נוספת לפניי רכישה של אקווריום בעלויות מופרזות. חשוב לציין כי גם אנשים מוכרים בתחום גידול הדגים בארץ נתנו פידבק חיובי על האתר וציינו כי למרות נסיונם הרב קיבלו רעיונות רבים וידע משלים בעקבות קריאת הכתוב באתר כמו כן הושקעה בהקמת האתר עבודה רבה שמקורה הייתה ההחלטה שלי להעביר את הידע הרב שצברתי לכל החפץ בכך - האם לא זאת מהותה של ויקיפדיה? ולכן אבקש לעיין באתר לקרוא את הכתוב בו ולהיווכח כי אכן ניתן ללמוד ממנו רבות בכל הקשור לאקווריום ולגידול דגי נוי בפרט.

בתודה מראש שלומי.

מה לגבי המצאתו? 95.86.96.225 15:17, 16 בספטמבר 2014 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 07:18, 2 בינואר 2021 (IST)[תגובה]