מערכת אקולוגית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סביבות שונות של מערכות אקולוגיות
יער ממוזג
הרים
מדבר
למעלה: יער ממוזג, במרכז: הרים, למטה: מדבר

מערכת אקולוגית (אקוסיסטמה) היא מערכת של תנאים ביוטיים וא-ביוטיים שמקיימים ביניהם יחסי גומלין. דוגמאות לתנאים א-ביוטיים הם טמפרטורה, לחות, קרינה וכו'. התנאים הביוטיים הם היצורים החיים המחולקים ליצרנים, צרכנים ומפרקים, המהווים את מרכיבי המערכת האקולוגית.

קיומה של מערכת אקולוגית מותנה ביציבות התנאים המקיימים אותה. שינוי של תנאי סביבה, מין שנעלם ממקום מחייתו וכן גורמים נוספים עשויים לגרום להפרת האיזון במערכת האקולוגית. מערכות אקולוגיות משתנות ואף מתמוטטות תדיר. כתוצאה מקריסת מערכות אלו נוצרות מערכות אקולוגיות חדשות, ובמקרים מסוימים ייתכן כי המערכת האקולוגית לא תתחדש.

לאדם השפעה ניכרת על מערכות אקולוגיות באזורים שונים, לעיתים אף הרסנית, אך כיום קיימת מודעות להשפעה זו וגורמים רבים מנסים לצמצם את ההשפעות ההרסניות של התרבות האנושית על מערכות אקולוגיות, מתוך הנחה שקיום מערכות אלו מועיל לאדם או מתוך תחושה של מחויבות מוסרית להגנת הסביבה.

שירותי המערכת האקולוגית והאדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכות אקולוגיות מספקות שירותים חיוניים לרווחת האדם. החל במחצית השנייה של המאה ה-20 השתמש ושינה האדם מערכות אלו במהירות ובאינטנסיביות יותר מאשר בכל תקופה אחרת בהיסטוריה האנושית והעמיד עצמו בתחרות מולן. המושג 'שירותי מערכת אקולוגית' הוא מושג באקולוגיה הבא לבסס ולהסביר את חשיבות המערכת האקולוגית לאדם תוך חלוקה לשלושה שירותים מרכזיים - שירותי אספקה, שירותי ויסות ושירותי תרבות. לאתרי טבע עירוני ושמורות טבע תפקיד חשוב בשיקום, שימור וטיפוח שירותי המערכת האקולוגית[1].

שירותי אספקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מזון ומים נקיים
  2. חומרי גלם (כדוגמת עץ)

שירותי ויסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חשיבות בוויסות ובקרת אקלים ויצירת הפוגה והפחתה באיי החום העירוניים.
  2. סיוע בניהול מי הנגר ומניעת שיטפונות כאתרי השהייה ו/ או ספיגת מים.
  3. מוקדים המסייעים בשימור וטיפוח אוכלוסיות מאביקים החיוניים להפצת צמחים, פריחתם ומתן פרי בשטחים פתוחים, חקלאיים, גינות פרטיות וציבוריות.
  4. חיסכון במשאבים כלכליים בניהול השטחים הפתוחים הודות להתאמת אתרים אלו בדרך כלל לתנאי האקלים והסביבה המקומיים.
  5. הפחתת זיהום האוויר בעיר הודות ליכולת הצמחים לקלוט מזהמים.

שירותי תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. תוכן לפעילויות חינוך, פנאי ונופש.
  2. הזדמנות למפגש וגיבוש קהילה.
  3. מרחב חשוב להפגת מתחים יומיומיים ותרומה לבריאות הנפש.
  4. עיצוב ומיצוב אופייה הייחודי של העיר על ידי שימוש במשאביה הטבעיים.

קיבוע ולכידה של פחמן אטמוספירי באמצעות מערכות אקולוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקיבוע וללכידה של פחמן אטמוספירי במערכות אקולוגיות, בתהליכים טבעיים, יכולה להיות תרומה רבה להאטת ההתחממות הגלובלית. רבים מכירים בהקשר זה את תפקידם של היערות הטרופיים, אך פחות מוכרת בהקשר זה תרומתן של מערכות אקולוגיות אחרות שיכולות ללכוד כמויות גדולות מאוד של פחמן ויחד עם שירותי מערכת אקולוגיים נוספים לסייע לצמצום השפעות שינוי האקלים. חלק גדול מהמערכות האקולוגיות הללו, כגון בתי גידול לחים, כרי עשב ים ובתות עשבוניות ויערות, מאוימות בשל פעילות האדם הגורמת להרס ולאובדן של בתי גידול ולהכחדת מינים.[2]

מערכות אקולוגיות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל התברכה במגוון אקולוגי ונופי מרשים, והמערכות האקולוגיות השונות מהוות פסיפס של עולמות טבע ייחודיים, אשר יחד מרכיבים את המגוון הביולוגי הישראלי.

ישראל מחויבת לשמר לפחות 17% משטח כל מערכת אקולוגית עד שנת 2020. חלק מהמערכות האקולוגיות מיוצגות בצורה טובה בתוך שמורות טבע מוכרזות, אך חלק מהמערכות האקולוגיות מיוצגות בצורה דלה בשמורות הטבע, ולכן עתידן מצוי בסכנה[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכות אקולוגיות ורווחת האדם - הערכה לאומית, דו"ח ביניים, מאי 2017, מתוך אתר המארג - התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל
  2. ^ תמר רביב ואחרים, קיבוע ולכידה של פחמן אטמוספרי באמצעות המערכות האקולוגיות, אקולוגיה וסביבה
  3. ^ מערכות אקולוגיות בסיכון באתר טבע BIZ