שיחה:אריה מורגנשטרן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מתוך עבודת השורשים של נכדתו[עריכת קוד מקור]

מתוך עבודת השושים של נכדתו, תמר: סבי אריה נולד בתל-אביב ב-ז' בשבט תרצ"ז להורים שעלו מפולין לארץ-ישראל בתקופת העלייה הרביעית., זכריה ומרים מורגנשטרן. אמו היתה נכדה של חנה גלברט , שהיתה אחות של רבי ישראל מאיר הכהן, המכונה החפץ חיים. סבא וסבתא של אמא עלו ארצה לפני שפרצה מלחמת העולם השניה, וכך ניצלו. אביו, הסבא רבה שלי, שנקרא זכריה מורגנשטרן, היה פועל בניין, התפרנס די צורכו, אך לא הצליח לשלם לכל ילדיו על תיכון. סבי היה הראשון מבין ילדי המשפחה שכן למד בתיכון, וסיים את לימודיו בישיבה התיכונית 'הישוב החדש' בתל-אביב, בעוד אחיו ואחיותיו יצאו לעבודה בגיל צעיר. לאחר לימודיו התיכוניים למד גם בישיבת 'חברון' בירושלים ואחרי זה שירת שירות צבאי מלא בצה"ל. סבא נישא לסבתי, רחל לאה טייכמן בחודש אב שנת תשכ"ד. לסבא וסבתא נולדו 5 ילדים. אמי, אביגל היא בתם הבכירה. כיום יש לסבא וסבתא 19 נכדים. אני זכיתי להיות נכדתם ה-10.

סבא אריה מאד אהב ללמוד. את לימודי התואר הראשון עשה סבי במחלקות לסוציולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית. הוא קיבל את התואר ב"א בשנת 1964. ועם כל זה עבד כמורה להיסטוריה בביה"ס התיכון הדתי בנתניה, וכן היה ממייסדי ישיבת "בני-עקיבא" בנתניה, אשר הוקמה בשנת 1961, והמנהל הראשון של ביה"ס התיכון שלידה.

סבא סיים תואר שני וכתב עבוד מ"א רחבה על "הרבנות הראשית לארץ ישראל" שלאחר מכן יצא כספר "הרבנות הראשית לארץ ישראל – ייסודה וארגונה".

לאחר סיום לימודי ה-מ"א קיבל הצעה שלא יכול היה לסרב לה, לצאת בשליחות ההסתדרות הציונית העולמית לכהן בתפקיד נציג המחלקה לתרבות וחינוך תורני בגולה בארה"ב ובקנדה. הוא שימש בתפקיד זה במשך שנתיים בשנים 1972 –1974. בשנת 1975, לאחר חזרתו ארצה, הוצע לו לשמש מפקח ארצי במשרד החינוך על הוראת ההיסטוריה בחינוך הממלכתי דתי. למזלו הטוב, משרת הפיקוח הייתה משרה חלקית וכך יכול היה להגשים את משאלת לבו - להמשיך במחקר ההיסטורי לקראת תואר דוקטור.

מתוך כוונה להמשיך בלימודים לקראת התואר השלישי החל לחפש חומר  ראשוני, שטרם נעשה בו שימוש במחקר עד אז. הוא מצא את מבוקשו בארכיון באמסטרדם" שנתגלה לאחר מלחמת-העולם השניה ואשר הובא ארצה מהולנד לירושלים . 

עם הגשת עבודת הד"ר שלו שעסק בעליית תלמידי הגר"א, הציעו לו להצטרף כעמית חוקר למרכז דינור שליד האוניברסיטה העברית בראשותו. הנושאים הרבים שטרם מיצה בעבודת הדוקטורט שלו, לא נתנו לו מנוח והוא שאף בכל מאודו להתמסר להמשך עבודת המחקר, לתולדות הישוב היהודי בארץ ישראל בעקבות התמוטטות ברית-המועצות, ונתגלו תעודות חדשות על הגר"א ועל המשיחיות במאה השמונה-עשרה. בתקופה זו כתב מאמרים רבים על ממצאיו הארכיוניים.

בשנים 1999–2003 היה לחוקר ועמית בכיר ב'מרכז שלם' בירושלים. בחסותו של המרכז סיים לכתוב את ספרו הגדול רחב ההיקף "השיבה לירושלים", העוסק בשיבת עם ישראל לירושלים ובתולדות הישוב היהודי בירושלים במאה התשע-עשרה.

סבא אריה הוא אחד מבני האדם הכי נחמדים בעולם. הוא תמיד שמח ומרוצה ממה שיש לו, אוהב מאד את המשפחה ואותנו, הנכדים. הוא מצחיק וחכם וכיף להיות איתו. 95.86.94.216 19:30, 24 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באריה מורגנשטרן שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 14:38, 8 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]