שיחה:בראונשווייג

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיר זו נזכרת בהקדמתו של המלבי"ם לספר ויקרא, כאל מקום של איזה התכנסות יהודית (השכלתית אני מניח) שקרה בשנת ה'תר"ד. מישהו יודע משהו על זה? הריני מצטט את דבריו של המלבי"ם ליתר הסבר:

ויהי בשנת ה'תר"ד ליצירה; קול כחולה שמענו צרה כמבכירה; קול תורת ה' תתיפח, תפרש כפיה; ודמעתה על לחיה כי בגדו בה ריעיה. כי נבערו קצת רעי אשכנז ואת ה' נאצו; ויתאספו להפר דת וחוקים ועל צפוניו התיעצו. ויעלו רועים רבים, הרועים ואוכלים את צאן מרעיתם, יכנו את עצמם "רבנים" ו"דרשנים", גם "חזנים" וזובחי עדתם -- כל אלה חוברו אל עיר בראנשווייג אל עמק השדים, ויתפוצצו הכדים הריקים ויתראו הלפידים, ויתלקטו שועלים קטנים ובזנבותיהם אודים. ותצא אש ותאכל שמיר ושית ותבער מגדיש ועד קמה ועד כרם זית. ותבער בהיכל ה' ותבער בין הבדים ותלהט את ארון הברית. ותאמר להשחית את לוחות האבנים, ותאמר לשרוף כל מועדי-אל בארץ. בימים ההם ובעת ההוא ראיתי ונתון על לבי כי עת לעשות לה', עת לעשות לתורה שבכתב ושבעל פה, חומה בצורה סביב דלתים ובריח, בל יעלו בה פריצים ויחללוה. אם לתורה שבכתב אשר דמוה העדה הרעה הזאת כאחד מספורי העמים הקדמונים, ואת שיריה ומליצותיה ערכו עם שירי האמיר והיונים. אם לתורה שבעל פה אשר היתה בפיהם למשל ולשנינה, כחשו בה ויאמרו לא היא. את חכמיה בזו ויאמרו כי לא ידעו פשטות הכתובים ואת דקדוק הלשון לא הכירו וכי הלכו בדרך עקב ופתלתל; ויהיו ביניהם ללעג ולשחוק כל היום.

בברכה,--Dmokhtar - שיחה 15:09, 23 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

הפיסקה מצוטטת בערך יעקב צבי מקלנבורג, שם גם כתוב: "יחד עם המלבי"ם יצא נגד אסיפת הרבנים הרפורמיים שהתקיימה בשנת תר"ד (1844) בבראונשווייג." ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 21:31, 24 במאי 2014 (IDT)[תגובה]
תודה רבה!!--Dmokhtar - שיחה 23:52, 28 במאי 2014 (IDT)[תגובה]