ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ערכים יתומים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה אינו פעיל


ברוכים הבאים למיזם "ערכים יתומים". מטרתו של המיזם היא אימוץ ערכים "יתומים" (שאין ערכים אחרים בוויקיפדיה אשר מובילים אליהם). הוגה המיזם והראשון שהיה אחראי עליו היה Damzow. אחריו שימשו בתפקיד Yanshoof,‏ Ovedc ו-Uziel302.

המיזם לא פעיל עקב היעדר אחראי מתנדב. עד שיימצא כזה, ניתן למצוא את הערכים המתווספים בדף ויקיפדיה:מסדר ניקיון/ערכים יתומים
המיזם לא פעיל עקב היעדר אחראי מתנדב. עד שיימצא כזה, ניתן למצוא את הערכים המתווספים בדף ויקיפדיה:מסדר ניקיון/ערכים יתומים


טוען את הלשוניות...

מיזם הערכים היתומים[עריכת קוד מקור]

מיזם הערכים היתומים נועד לטפל בערכי ויקיפדיה שאינם מקושרים משום ערך אחר. ערכים אלו מנותקים במידת מה מהמארג של ויקיפדיה ועלולים להיות בעייתיים או לעסוק בתחום ידע שאינו מכוסה בצורה רחבה בוויקיפדיה העברית. ברוב הערכים אין זה המצב וניתן לקשרם לערכים אחרים בוויקיפדיה. הטיפול כולל תחזוקה של רשימות הערכים, בדיקת יתמותם של הערכים הנוספים לוויקיפדיה מידי יום, ונִיסיון לאימוץ ערכים "יתומים" - מציאת "ערך מאמץ" שיקשר אליהם.

אמנם לא ניתן לומר שערכים יתומים הם פחות חשובים מערכים מקושרים אך הכיוון ההפוך די נכון: ערכים שאינם חשובים כלל יהיו יתומים. לכן, ערכים יתומים לעתים נחשדים כחסרי חשיבות או בעלי חשיבות מועטת.

כיום בלמעלה מ-3,700 ערכים מוצבת תבנית "ערך יתום" (כ-2% מכלל הערכים). ערכים אלו אינם מקושרים משום ערך בוויקיפדיה. ערכים אלו מרוכזים ברשימת האימוץ ורשימות המשנה שלה לפי תחומים.

כיצד יודעים אם הערך יתום?[עריכת קוד מקור]

כיצד יודעים האם הערך יתום? פשוט מאוד: בתיבת הכלים מצד ימין לוחצים על "דפים המקושרים לכאן". יפתח לכם דף שיציג לכם את רשימת הדפים שמקשרים אל הערך. ערכים של רשימות (כמו תאריכים), דפי פירושונים או דפים שאינם ממרחב הערכים (למשל דפי משתמש או דפי שיחה), אינם נחשבים כערכים מאמצים תקינים.

אם בתחתית הערך מוצבת תבנית {{ערך יתום}}, אז באפשרותכם להגיע לדף הנ"ל גם באמצעות לחיצה על הקישור "שמקשרים אליו", בגוף התבנית.

קבוצת ערכים מנותקת[עריכת קוד מקור]

קבוצות ערכים מנותקת היא קבוצה של ערכים המקושרים ביניהם, אך אין קישור מערך שמחוץ לקבוצה אל ערך מערכי הקבוצה. בדומה לערך יתום, קבוצה זו בשלמותה מנותקת מיתר ערכי ויקיפדיה. דוגמה: שני ערכים העוסקים בשני בני זוג - בכל אחד משני הערכים יש קישור לערך העוסק בבן הזוג, ואלה הם הקישורים היחידים לערכים אלה. לא קיים כלי לאיתור קבוצת ערכים מנותקת, אך כאשר מתגלית כזו ראוי לטפל גם בה.

היכן כל הערכים היתומים?[עריכת קוד מקור]

הערכים היתומים מרוכזים (ידנית) ברשימות האימוץ שם הם מחכים לוויקיפד שימצא להם ערך מאמץ.

רשימות אלו נועדו לרכז את הערכים היתומים (אשר אין ערכים אחרים שמובילים אליהם), לקראת מציאת "ערכים מאמצים" (ערכים שיקשרו אליהם). נכון לאוגוסט 2014 יש 3,775 דפים המקושרים ל{{ערך יתום}} כאשר כמעט כולם מקושרים עקב הכלת התבנית בהם בשל היותם יתומים. אמורה להיות חפיפה בין קבוצת הערכים בעלי התבנית ובין הרשימות. קיימים פערים בשל אימוץ ערכים על ידי ויקיפדים שזוכרים להוריד את התבנית אך לא למחוק מהרשימה. יש למחוק ערכים אלו מהרשימה לאחר וידוא שהערך איננו יתום.

מה צריך לעשות?[עריכת קוד מקור]

  1. בחרו ערך יתום מהרשימה, רצוי מתחום שמעניין אתכם.
  2. מצאו ערך מאמץ וקשרו לערך היתום.
  3. הסירו את הערך היתום מהרשימה (בתקציר העריכה רשמו איזה ערך אימץ).
  4. מחקו מהערך את התבנית {{ערך יתום}} (נמצאת בדרך כלל בסוף, לפני הקטגוריות).

יש להדגיש שאין למצוא אימוץ "מאולץ", אלא רק כזה שבאמת מוסיף מידע לערך המאמץ. קישור מרשימה או מפורטל, אינו נחשב בדרך כלל כקישור מספק. ערך יתום שאומץ, יש להסיר מרשימת האימוץ ולמחוק ממנו את התבנית {{ערך יתום}}.

בגמר הטיפול בערך יתום (קישור פנימי של הערך מכמה שיותר ערכים חיצוניים) ניתן למחוק את הערך מרשימת האימוץ (ולציין בתקציר העריכה את שם הערך המאמץ).

איך לאמץ ערך יתום?[עריכת קוד מקור]

תחילה, יש לגשת לרשימת האימוץ או לרשימות לפי נושאים המקושרות בצד ולבחור לכם ערכים לטיפול, בהתאם לתחום המעניין אתכם.

את הערכים היתומים יש לשייך לערכים במרחב הראשי. איך? פשוט יש לאתר את הערכים המרכזיים, להם הערכים היתומים שייכים, ולנסות לקשר אותם לאותם הערכים היתומים (יש לקשר את הערך היתום מתוך ערך אחר על מנת להסיר אותו מהרשימה המיוחדת).

לעתים זהו בסך הכול קישור שבור שיש לתקנו, ובפעמים אחרות אפשר לבדוק הוספת פסקת ראו גם בסוף הערך.

טיפים למציאת ערכים מאמצים:

  • מומלץ לקרוא בעיון את הערך ולחפש בו ערכים שהוא מקשר אליהם, על מנת לבדוק אפשרות שהם יקשרו אליו.
  • אפשר לבצע חיפוש במנגנון החיפוש של ויקיפדיה, ולחפש באמצעותו את שם הערך או חלקים ממנו.
  • אפשר לבדוק אילו ערכים מקשרים לערכים דומים לערך היתום (כאלה שנמצאים בקטגוריות שבהן נמצא הערך, למשל).
  • אפשר לבדוק אילו ערכים מקשרים אל הערך המקביל בוויקיפדיה בשפה אחרת.
  • אפשר להסתייע בכותבי הערך, המתמצאים (כנראה) הכי טוב לגביו. ניתן להשאיר בדף השיחה שלהם בקשה שהנוסח שלה מובא אוטומטית עם כתיבת התבנית {{יתום|שם הערך}}.

מודגש שאין למצוא אימוץ "מאולץ", אלא רק כזה שבאמת מוסיף מידע לערך המאמץ. אין מניעה כי הערכים ישבו ברשימת האימוץ עד שיימצא להם הורה ראוי.

קישור מרשימה או מפורטל, אינו נחשב בדרך כלל כקישור מספק.

מה לעשות לאחר אימוץ הערך?[עריכת קוד מקור]

בגמר הטיפול (קישור הערכים לכמה שיותר ערכים אחרים) ניתן למחוק את הערך מרשימת האימוץ (ולציין בתקציר העריכה נמצא הורה לערך יתום).

ערך יתום שאומץ, יש למחוק ממנו את התבנית {{ערך יתום}}.

אפשר לוודא שהקישור בוצע על ידי לחיצה בערך שאומץ על "דפים המקושרים לכאן" בתיבת הכלים מצד ימין.

לתהליך מציאת ערכים מאמצים לערך יתום מספר תועלות, וביניהן:

תועלת לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

אחד היתרונות של ויקיפדיה על האנציקלופדיות המודפסות היא הקישוריות הנוחה מערך לערך. לחיצה על מילה "כחולה" מאפשרת להגיע ישירות לערך המבוקש. לערכים שאין אליהם קישור מערכים אחרים (יתומים) לא ניתן להגיע, למעט אם חיפשו אותם ישירות.

הגברת הקישוריות בוויקיפדיה תורמת לאנציקלופדיה כולה ולמשתמשים בה.

תועלת לערכים[עריכת קוד מקור]

על ידי קישור ערכים מאמצים לערכים יתומים, אנו מצליחים לקשור ערכים קרובים ולהעלות את איכות המידע הן בערך המאמץ והן בערך היתום (לדוגמה, הוספת ערך יתום על סרט חדש לפילמוגרפיה של שחקן המשחק בו).

לעיתים, תוך כדי חיפוש ערך מאמץ, ניתן לתקן קישורים שגויים בערך המאמץ (ולהפוך אותם מאדומים לכחולים, מספר קטן של דוגמאות ניתן לראות כאן).

לוויקיגמד שמתמחה בתחום מסוים, אימוץ ערכים יתומים מתחום זה, מגביר את מעורבותו בתחום ומסייע לו להעלות את ערכם של הערכים בתחום זה.

לוויקיגמד המתפרש על פני כמה תחומים בוויקיפדיה, העיסוק באימוץ ערכים יתומים מפגיש אותו עם ערכים מתחומים רבים ומגוונים, וחיפוש הורה מאמץ מאפשר לו ללמוד תחומים חדשים ומעניינים.

אבל הוא מקושר![עריכת קוד מקור]

ברוב המקרים הערך מקושר, אך עדיין נחשב יתום. אם הערך מקושר מסוגי הדפים הבאים, הוא עדיין נחשב יתום:

במידה וקישרתם אל הערך, או ראיתם שהוא מקושר, אנא הורידו את תבנית {{ערך יתום}}.

  1. ^ אם יש ערכים שמקשרים אל דף ההפניה הוא לא יתום, אך יש לתקן את הקישור

כיצד ראוי לאמץ ערך יתום?[עריכת קוד מקור]

הוספת קישור לערך יתום בערך אחר נקראת אימוץ הערך היתום. אך לא כל קישור ניתן להוסיף בכל ערך. השאלה הבסיסית שיש לבחון בעת הוספת קישור לערך אחר היא האם השינוי תורם לאותו ערך. כל עריכה של ערך בוויקיפדיה אמורה להועיל לערך עצמו, במידה ויש ספק לגבי מידת התועלת של הקישור לערך עצמו, אין להוסיפו רק משום שהערך היתום יאומץ.

קיימות שלוש דרכים מרכזיות להוספת קישור לערך: במידה והערך היתום הוזכר בערכים אחרים אך לא בוצע קישור, בהוספת הערך בפסקת ראו גם, או בהוספת משפט או פסקה בערך, שתכלול קישור לערך היתום.

כיצד נוצרה רשימת האימוץ?[עריכת קוד מקור]

רשימת האימוץ נוצרה באופן ידני, לאחר מעבר יומיומי על הדף האוטומטי מיוחד:דפים יתומים. אחראי המיזם עובר עליה מידי יום וממיין על פי הקריטריונים הרשומים בדף המיזם.

אימוץ זמני של ספורטאים[עריכת קוד מקור]

בערכי הספורטאים עלולים להווצר מצבים של אימוץ זמני מול אימוץ קבוע. לדוגמא, לאריק פיאטקאוסקי מצאתי אימוץ קבוע, אצל דיקמבה מוטומבו. אך נוצרים מצבים כמו לדוגמא ארסאן אילייסובה המשחק במילווקי באקס, אך אם יעבור קבוצה, יחזור להיות יתום. לכן לדעתי יש ליצור איזה הבדל בין המאומצים זמנית, אותם יש לציין כי נמצא להם אימוץ, אך לא למחוק אותם כליל מהרשימה כי הם בסיכון לחזור להיות יתומים, לבין המאומצים באופן קבוע אותם ניתן למחוק.

תודה על העזרה. אתה צודק לגבי האימוץ הזמני. הרעיון שלך מעולה, ואני אאמץ אותו.

תבנית "ערך יתום"[עריכת קוד מקור]

שאלות:

  1. האם יש בוט שמניח אותה באופן אוטומטי (ואם כן - לפי מה? באיזו רשימה הוא משתמש)?
  2. האם כאשר אני מעבירה מהרשימה הלא-ממוינת לרשימה הממוינת, יש להניח תבנית "ערך יתום"? האם זה נורא אם לא עשיתי זאת?

תשובה: אכן יש בוט (שכתב עבורנו בנדיבותו משתמש:מתניה), שאם נותנים לו רשימה של ערכים, הוא מצמיד להם {{ערך יתום}}. בוט זה היה שימושי כשעסקנו עם רשימות גדולות, בזמן שהתבנית נוצרה. עם זאת, כעת, כאשר מטפלים במספר קטן של ערכים, אפשר ואף רצוי (אך לא חייבים) לשים את התבנית באופן ידני.

שני יתומים שאימצו זה את זה[עריכת קוד מקור]

שני ערכים המפנים אחד לשני (ואין ערך אחר מלבדם המפנה אליהם), נחשבים למאומצים, למרות שברור שניתן לשפר את איכות ויקיפדיה אם יימצא להם מאמץ נוסף (לפחות).

מקרה כזה שייך לרכיבי קשירות (ראו שיחת משתמש:עוזי ו./ארכיון11#מרחב אוריסון אוניברסלי)

רשימה של רכיבי קשירות כאלו
#888888
#cccccc


מיזם ערכים יתומים
נושאים
רשימות
אודות

פעולות המשתתפים במיזם[עריכת קוד מקור]

מציאת מאמצים לערכים יתומים[עריכת קוד מקור]

תחילה, יש לגשת לרשימת האימוץ ולבחור לכם ערכים לטיפול.

את הערכים היתומים יש לשייך לערכים במרחב הראשי. איך? פשוט יש לאתר את הערכים המרכזיים, להם הערכים היתומים שייכים ולנסות לקשר אותם לאותם הערכים היתומים (יש לקשר את הערך היתום מתוך ערך אחר על מנת להסיר אותו מהרשימה המיוחדת). לעתים זהו בסך הכול קישור שבור שיש לתקנו, ובפעמים אחרות יש צורך בהוספת פסקת ראו גם בסוף הערך.

טיפים למציאת ערכים מאמצים:

  • יש לקרוא את הערך ולחפש בו ערכים שהוא מקשר אליהם, על מנת לבדוק אפשרות שהם יקשרו אליו.
  • אפשר לבצע חיפוש במנגנון החיפוש של ויקיפדיה, ולחפש באמצעותו את שם הערך או חלקים ממנו.
  • אפשר לבדוק אילו ערכים מקשרים לערכים דומים לערך היתום (כאלה שנמצאים בקטגוריות שבהן נמצא הערך, למשל).
  • אפשר לבדוק אילו ערכים מקשרים אל הערך המקביל בוויקיפדיה בשפה אחרת.
  • אפשר להסתייע בכותבי הערך, המתמצאים (כנראה) הכי טוב לגביו. ניתן להשאיר בדף השיחה שלהם בקשה שהנוסח שלה מובא אוטומטית עם כתיבת התבנית {{יתום|שם הערך}}.

בגמר הטיפול (קישור הערכים לכמה שיותר ערכים אחרים) ניתן למחוק את הערך מרשימת האימוץ (ולציין בתקציר העריכה נמצא הורה לערך יתום).

בכל מקרה, אין לפעול באופן מאולץ, על מנת שהערכים יכילו את הקישורים לערכים היתומים. אין מניעה כי הערכים ישבו ברשימת האימוץ עד שיימצא להם הורה ראוי.

הפצת רעיון האימוץ[עריכת קוד מקור]

המשתתפים במיזם יעזרו לוויקיפדים אחרים להבין את שיטת העבודה לאימוץ יתומים ויעודדו אותם לעזור במיזם.

פעולות אחראי ומרכז המיזם[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ערכים יתומים/הנחיות לאחראי המיזם

אחראי ומרכז המיזם ידאג לעניינים השוטפים של תפעול המיזם, יפעל אצל הוויקיפדים להבהרת החשיבות במציאת מאמצים לערכים יתומים ויפעיל את המשתתפים במיזם.

מקבלי עיטור מאמץ ערכים יתומים[עריכת קוד מקור]

"עיטור המְאַמֵץ/צת" לוויקיפד/ית שפועל/ת לקישור ול"אימוץ" ערכים יתומים