שיחה:היסטוריה של האיטי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היסטוריה ערך זה הוא במסגרת תחום העניין של מיזם "היסטוריה של מדינות" בוויקיפדיה העברית. מטרת המיזם היא לדאוג לכך שכל ערכי ה"היסטוריה של" יגיעו לרמה טובה, ויתוחזקו בהתאם.
לפי הערכת המשתמש אליזבט, שהציב תבנית זו:
רמת האיכות של הערך "לא קיים"
חשיבותו של הערך "ממוצע"

הערות נוספות ניתן למצוא בטבלה בדף המרכזי של הפרויקט. אנא עזרו לנו להביא את הערך לרמת איכות טובה.

כמה הערות[עריכת קוד מקור]

פתיח

  • קולומבוס לא הכריז על האי כרכוש הכתר הספרדי, אלא תבע עליו בעלות בשם כתר קסטיליה. כל נחלאותיה של ספרד בעולם החדש היו למעשה של קסטיליה.
  • "ונתן לו את השם לה אילה אספניולה (La Isla Española) או אספניולה (Hispañola) (שמאוחר יותר שונה להיספניולה)" - צ"ל "איסלה אספניולה" וכן יאת התוספת בסוגריים יש למחוק, ובמקום זאת לדבוק בכינוי אחד, איספניולה או היספניולה. נכון לרגע זה דיון קודם בשיחה:היספניולה, בו לצערי לא השתתפתי, קיבע את השם בוויקיפדיה ל"היספניולה". אני כלל לא בטוח שזו בחירה נכונה ועלי לברר את העניין. יחד עם זאת, לא מדובר בשינוי השם: או שבוחרים בתעתיק הספרדי או בזה הלטיני.

היספניולה הספרדית

  • ראוי לציין שנקודת היישוב הקטנה, היישוב האירופאי הראשון באי ובעולם החדש בכלל, הייתה סנטו דומינגו.
  • "במקרה הגרוע ביותר של אובדן אוכלוסייה באמריקה" - ניסוח לא ברור. יש לנסח מחדש שיהיה ברור שהכוונה היא לשיעור התמותה של האוכלוסיה המקורית בעקבות הגעת האירופאים.
  • "ניתן לייחס את שיעור התמותה הגבוה בהאיטי באופן חלקי לרצח, עבודת כפייה ודיכוי, אם כי ישנן עדויות לכך שהאובדן היה בעיקר כתוצאה מהגעתן של מחלות העולם הישן, שלמתיישבים לא הייתה כל חסינות נגד" - מחזור שת האגדה השחורה בערך האנגלי שיבש את סדר חשיבות הגורמים. אין כיום ספק שהגורם העיקרי לתמותת העמים הילידים בכל רחבי היבשת לאחר המפגש היו המחלות והאפקט האקולוגי. המרכיב האנושי: מלחמות ושיעבוד, חמור ככל שיהיה, היה משני בחשיבותו. בהתאם לכך יש לשנות את המשפט.
  • "דבר זה חזר כבומרנג אל הספרדים כאשר..." - ניסוח לא אנציקלופדי. עדיף, אולי, "הדבר היה בעוכריהם של הספרדים, שכן ..."
  • "שודדי ים", "פיראטים" וכדומה - ראשית יש להעדיף אחידות באותו הטקסט. שנית, הביטוי בעייתי משהו, ראו דיון קודם בנושא שיחה:היסטוריה של הרפובליקה הדומיניקנית#כמה הערות קטנות. אינני בטוח מה יהיה הניסוח הנכון במקרה זה, אולם יש לתת על כך את הדעת.
  • בפרק זה חסר הרבה על כינון מערכת האנקומיינדה, ועל הגעת הכמרים המיסיונריים הראשונים והוויכוח על אנושיות האינדיאנים.

סן דומנג הצרפתית

  • אמנת רייסוויק - מתבקש לציין את השנה ואת הצדדים השותפים לה.
  • "לאחר שהטאינו האחרון מת, האוכלוסייה האראוואקית נכחדה במלואה" - לא ברור כיצד הפכו הטאינו להיות אראוואק.
  • "עד למלחמת שבע השנים (1756 – 1763) הכלכלה של סן דומנג הייתה במגמת צמיחה והתרחבות" - צ"ל "עד למלחמת שבע השנים (1756 – 1763) התאפיינה כלכלתה של סן דומנג במגמת צמיחה והתרחבות", שכן לאחר פסוקית זמן יש להקדים את הפועל לשם. ההערה נכונה גם למשפט הבא ובכלל.
  • "כאשר הסוכר והקפה הופכים למוצרי הייצוא העיקריים." - לא ברור מדוע מעבר לשמן הווה.
  • "כוח העבודה במטעים הללו הורכב מ-790,000 עבדים אפריקניים (בשנים 1783 – 1791 הם היוו שליש מסחר העבדים באוקיינוס האטלנטי)" - ראשית, לא ברור לאיזו תקופה מתייחס המספר 790,000. שנית, יש כאן בלבול של שני דברים נפרדים: מספר העבדים באי ונפח סחר העבדים. השוני נובע הן מסחר פנימי בתוך האמריקות והן ממגמות דמוגרפיות במקום עצמו (לא רק ילודה, אליה יש התייחסות לאחר מכן, אלא גם תמותה).
  • "יוון שהתנאים הקשים של העבדות מנעו מהאוכלוסייה להתרבות בצורה טבעית" - זה לא מה שאומר המקור. המקור מציין שהתמותה הייתה גבוהה מהילודה, וזה לא ממש אותו הדבר כמו מניעה מריבוי טבעי. זה ריבוי טבעי שלילי.
  • "סוחרי העבדים סרקו את החוף האטלנטי של אפריקה, כך שהעבדים שהובאו לאי הגיעו ממאות שבטים שונים, כאשר הדבר יוצר בעיות שפה." - אני ממש לא בטוח שזה נכון, לא לגבי מאות השבטים ולא לגבי החוף האטלנטי. דורש בירור.
  • ציטוט ישיר דורש מראה מקום מדוייק, קרי עמוד ספציפי. אין די בציון שם הספר בהערת שוליים מספר 4. לאחר שאלו יסופקו יש לבדוק במבוא, שבוודאי קיים לחיבור ההיסטורי, מה רמת האמינות של החיבור, ולא ניתן לקבלו כתורה מסיני. אינני מפקפק באכזריות הפרקטיקה של העבדות, אבל טקסטים כגון אלו שימשו לעתים קרובות כתעמולה לביטול העבדות, ויש להיזהר כשמנסים להסיק מהן מסקנות היסטוריות.
  • "אנשים חסרי צבע" - תרגום לא טוב של free population of color, או gens de couleur, שהרי הכוונה לאנשים חופשיים ממוצא אפריקני, וראוי להסביר זאת בטקסט בהעדר ערך על הנושא.

בברכה, אורי שיחה 22:18, 13 בנובמבר 2007 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:10, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 11:23, 28 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]