שיחה:הכחשת השואה ברומניה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקומוניזם והעם היהודי. הערה קטנה (וארוכה, כרגיל)[עריכת קוד מקור]

לאריה שלום וברכה. למרות שהאידאיולוגיה הקומוניסטית היתה עוינת לעניין הלאומי היהודי - גם לציונות וגם ל בונדיזם - והיהודים היו בין העמים המעטים שאופיים הלאומי נשלל , על ידי דובריה, בכל זאת בסופו של דבר הקומוניסטים לא היו וכנראה לא יכלו להיות עקביים בכך. על כן בברה"ם וגם ברומניה היהודים נרשמו בדרך כלל ברישומים הרשמיים כולל במפקדי האוכלוסין כשייכים ל"אתניה" או "קבוצה לאומית" (natzionalnost או nationalitate} "מיעוט לאומי" יהודי. הקומוניסטים מתוך נסיון להמעיט את השפעת הציונות והבונדיזם ניסו לפתות את היהודים על ידי הסכמה ליצירת ישובים או אזורים אוטונומיים יהודים בבמיוחד בקרים ובבירוביג'אן, בשם נסיונות הגדרה עצמית מפורשת שנגמרו בכי רע. בשלב מסוים עודדו את תרבות היידיש על חשבון העברית והיהדות הדתית ומאוחר יותר תמכו לזמן קצר בהקמת מדינת ישראל. ברומניה הקומוניסטית בשנות ה60 - 70 נלמדו בבתי הספר משפטים ספורים על השואה - אבל לא על שואת יהודי רומניה. דיברו על רציחת היהודים באירופה. כנהוג אצל השלטונות הקומוניסטים דיברו יותר על "קרבנות אנטיפשיסטים", לפעמים צויינו יהודים ,פולנים וכו' או אזרחי עשרות מדינות. יתכן שנכון לדבר בכותרת על הכחשת שואת יהודי רומניה - כדי להבין שפחות מדובר בהכחשת השואה בכלל אלא על הכחשת ארועי השואה בשטחים תחת שליטת רומניה.בברכה.Ewan2 - שיחה 03:09, 16 באפריל 2008 (IDT)תגובה

שלום, Ewan,
יש הבדלים גדולים מאוד בין יהדות רומניה ובין יהדות ברית המועצות. יהדות רומניה חיה בסביבה (לפני מלחמת העולם השניה) שלא עודדה את התבוללותה ואפילו דחתה את התהליך, בעוד שברית המועצות עודדה את התבוללות היהודים בסביבתם. הפעילות הענפה של הארגונים היהודים ושל העיתונות היהודית ברומניה, בתקופה שבין מלחמות העולם, חזקה מאוד את האלמנט היהודי בעוד שבאותה תקופה, בברית המועצות לא היו ארגונים יהודים עצמאיים ולא עיתונות יהודית עצמאית. יהודי ברית המועצות כמעט ולא רשמו עצמם כבני המיעוט היהודי, אך יהודי רומניה, בתקופה הקומוניסטית, רשמו את עצמם כיהודים, הגישו בקשות לעליה, הפגינו למען הקמת מדינת ישראל ועשו הפגנות כנגד הניסיונות לעצור את העליה. עד כדי כך הגיעו הדברים שגאורגיו דז' החליט שאין דרך להתמודד איתם זולת מתן אישורי יציאה לישראל.
אני מסכים איתך שעיקר הכחשת השואה ברומניה הייתה הכחשת שואת יהודי רומניה, אך היו ויש עדיין תופעות של הכחשה כללית, השגות על המספרים ועל הנסיבות, ניסיונות הצדקה וטשטוש, גם לגבי השואה שמחוץ לגבולות רומניה. בענין זה המובילים אינם קומוניסטים, אלא נאו-לגיונרים, חסידי אנטונסקו, צאצאי גרמנים רומנים שהוריהם שרתו בוורמכט ועוד. אני עוד אפרט על כך בהמשך כתיבת הערך.
בברכה. ליש - שיחה 15:13, 16 באפריל 2008 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בהכחשת השואה ברומניה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:12, 5 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה