שיחה:המודל הצ'יליאני

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

על הערות ניקיון[עריכת קוד מקור]

ביצעתי שינויים בערך בהתאם להערות - איך מוחקים את המטאטא?Itayash - שיחה 08:26, 12 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

לעניות דעתי, טרם בוצעו התיקונים הנדרשים. כאשר יהיו יותר קישורים פנימיים (כמו שערכתי לדוגמה במשפט הראשון), תוכל להסיר את השורה הראשונה במסך העריכה ({עריכה|חסרות קישוריות פנימיות, מבנה הפסקאות לקויי}) שמתורגמת לחלון היפה עם המטאטא. אני מדגיש שיש עוד לשפר את הערך לפני הסרתה. אשמח לעזור אם תרצה. Ovedc - שיחה 13:59, 14 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

oved, צפיתי בשינויים שעשית, האם המונח 'קישריות פנימית' פירושו קישוריות מהדף לעצמו או קישוריות מהדף לדפים אחרים בויקי?Itayash - שיחה 09:57, 18 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

מדובר על קישורים פנימיים בתוך ויקיפדיה, כלומר לערכים אחרים. Ovedc - שיחה 10:28, 18 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

oved ביצעתי קישורים נוספים. מכיוון שאתה הערת על העניין, אני מציע שאתה תהיה זה שיסיר את המטאטא. כתוב לי בבקשה האם אתה מסכים ומחק בבקשה את המטאטא אם אין בו צורך עוד. תודהItayash - שיחה 11:49, 18 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

Itayash, שלום! ביצעתי עוד כמה תיקונים קלים ולדעתי האישית, ניתן כבר להסיר את "המטאטא". עם זאת, אני מציע שנעשה זאת רק בעוד כמה ימים, וניתן הזדמנות ל- משתמש:Eddau אשר הניח את תבנית העריכה, לבדוק שנית את הערך. Ovedc - שיחה 12:52, 18 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

EddauוOvedc - שימו לב בבקשה - איני מקבל את ריבוי הפסיקים שאתם משיתים על המושג. ריבוי פסיקים שכזה מייגע את הקורא ויהפוך את הקריאה למטלה לא נעימה וזו לא הייתה כוונתי בחיבור הערך. לטעמי יותר משני פסיקים למשפט צריכים הצדקה מיוחדת וברוב המקרים אין הצדקה כזו. משפטים כמו:'מנגד, בגיל מבוגר וככל שהחוסך מתקרב לגיל הפנסיה, מסלולי ההשקעה העדיפים יהיו סולידיים יחסית, כך שמובטח לחוסך (הקרוב לגיל הפנסיה) שחסכונותיו משנות עבודתו יישמרו.', או'בין היתר, מודל זה מאמץ תפישת עולם, לפיה החוסך הפנסיוני הממוצע אינו מתמצא מספיק בשוק הפנסיוני, בכדי להבין אילו סכנות מחד ואפשרויות מאידך טמונות בתיק ההשקעות שלו.', ובוודאי גם 'בנוסף, המודל מאפשר ליצרנים השונים לגבות דמי תשלום שונים ומשונים, חדשות לבקרים, מה שמייקר את ההוצאה לחוסך.' עמוסים מדי בפסיקים ולא נעימים לקריאה. נסו לקרוא שוב את הערך ואני מאמין שלפחות בחלק מהמקרים תגיעו לאותה מסקנה. אם מצאתם פסיקים מיותרים שהוספתם בעבר - הסירו אותם בבקשה ונמשיך למושגים הבאים.

המידע שמובא כאן על הערך המודל הצ'יליאני שונה בתכלית מהמידה שנמצא באינטרנט ובויקיפדיה באנגלית בפרט.

כך מתואר המודל הצ'יליאני בויקיפדיה באנגלית, כפי שאתם מוזמנים לקרוא כאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Pensions_in_Chile בתאריך ה4 בנובמבר 1980, החליט הגנרל אוגוסטו פינושה, שהשליט שלטון צבאי בצ'ילה, על הפרטת של קרן הפנסיה הממלכתית, שהייתה החל משנת 1926 ועד לאותה שנה, מנוהלת בידי המדינה. קרן הפנסיה הממלכתית, עברה תהליך של היוון ולניהול ע"י המגזר הפרטי, בקופות חיסכון אישיות. היינו, כול אזרח החל לחסוך בקופה אישית שלו, את קרן הפנסיה שלו.

רבים מהמבקרים וגם התומכים רואים ברפורמה זו ניסוי חשוב בתנאים אמתיים, שעשויה לתת תוצאות לגבי ההשפעה של ההמרה המלאה של המרה של פנסיות ממלכתיות לידיים פרטיות. לכן התהליך נצפה ע"י הקהילה הבינלאומית בעניין רב. החל משנת 1926, החלה צ'ילה להנהיג קרן פנסיה ממלכתית. בשנת 1973, כבר 73% מתושבי צ'ילה, הפרישו כספים לקרן הפנסיה. אך הקרן נכנסה לגירעון בגלגל חוסר המתאם בין ההכנסות לבין ההטבות שניתנו למיוחסים דרך הפנסיה הממלכתית.

את הרעיון של הפרטת קרנות הפנסיה, שאב ז'וזה פיניירה, מספרו של מילטון פרידמן על "קפיטליזם וחופש". כול העובדים מחויבים להפריש החל משכר של 2800$ לחודש, 10% מהשכר שלהם לקרן הפנסיה. כול עובד שהעביר במשך 20 שנות עבודה, הפריש כ10% מהמשכורת שלו לאחת מששת קרנות הפנסיה הפרטיות , זכאי לקבל פנסיה מינימלית בגיל פרישה. במידה ואחת מקרנות הפנסיה פושטת רגל, הממשלה מתחייבת לממן את הפנסיה של העובד, מתקציב ציבורי.

קרנות הפנסיה מרוויחות מדמי הניהול שהם גובות מתוך הפרמיה החודשית, שמופקדים ע"י העמית. דמי הניהול אינם מפוקחים כלל ורק כוחות השוק החופשי והתחרות בין קרנות הפנסיה, דואגות לשמר את המחירים הנמוכים, של קרנות הפנסיה הפרטיות.

התרומה השנתית של העובדים הצ'יליאנים לקרנות הפנסיה הפרטית, הם בהיקף של כ -3.5% מתוצר מקומי גולמי. תשלומי הפנסיה לקרנות הפנסיה הם עדיין נמוכים יחסית, בעיקר בגלל שעדיין רק כמה מהפקידים הגיעו לגיל פרישה. עד שנת 2008 קרנות הפנסיה הפרטיות שצברו הון בסכום של 52.77% מתוצר מקומי גולמי.

הביצועים של קרנות פנסיה הצ'יליאניות הם לא הכי טובות, בהשוואה לביצועים של קרנות פנסיה פרטיות של מדינות מפותחות, אך ביצועים שמיוחסים בחלקה לגורמים מיוחדים. כמו כן הסכומים שנצברים בקרנות לחיסכון בפנסיה תלויים לא רק בביצועים של קרנות הפנסיה, אלא גם בעלויות ניהול. עלויות הניהול, נחשב בעיה של מערכת הפנסיה הצ'יליאנית. בנוסף לכך מרבית העובדים, שמפקידים לקרנות הפנסיה הפרטיות, יהיו זכאים להשלמת מפנסיה ממלכתית.

על פי מחקרו של פרופסור פטריסיו נביה מאוניברסיטת דיאגו פורטלס, אחוז העובדים בצ'ילה, שמפקידים לקרנות הפנסיה הפרטיות, ירד מ64% משנת 1980, ל58% בשנת 1950. על פי מחקרו, מרבית העובדים, מתחמקים מהפקדות לפנסיה, כיוון שהם רואים בכך חוסר הוגנות.

תסבירו לי בבקשה, מה הקשר בין מה שכתבתי לבין מה שנכתב בערך הזה בעברית?

על קישור פנימי מהדף לתוך עצמו[עריכת קוד מקור]

האם ניתן לבצע קישור כזה? איך אני עושה את זה? - ראו בבקשה את הקישור שניסיתי לבצע בסוף סעיף'המודל הצ'יליאני בישראל'.Itayash - שיחה 08:27, 12 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

ניתן: כדי לקשר לפסקה בשם א, הקישור הוא בצורה . כדי לקשר לפסקה שזה שמה, בערך ב, הקישור הוא ב#א. ר' עזרה:קישורים. ‏odedee שיחה 08:56, 12 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

תודה על העזרה!
יש לך במקרה מענה לשאלה הראשונה שלי?Itayash - שיחה 09:17, 12 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

נענה למעלה. Ovedc - שיחה 12:52, 18 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:43, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]