שיחה:הקומונה הפריזאית (1871)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תמונה שגויה[עריכת קוד מקור]

קומונרדים מוצאים להורג בידי צבא ורסאי

הורדתי את התמונה הזו מן החלק "ההתקפה על הקומונה": בויקיפדיה האנגלית מוסבר כי כאן רואים חיילים המוציאים להורג את מפקדיהם לאחר שהצטרפו לכוחות הקומונרדים!

הטעות בתמונה היא רק חלק ממכלול ההטיה של הערך. מופת של POV. יעקב 15:52, 18 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

זו תמונה מפוברקת, או מבויימת. כתוב כך הדף שלה, וידוע שאחרי נפילת הקומונה יצרו מונטז'ים מתצלומים מבויימים כדי לספק "תיעוד" להתנהגות המתועבת של אלו שנטלו חלק בהתקוממות של הקומונה הפריזאית. ידוע בעיקר ספרו של הצלם הצרפתי אז'ן אפר (E. Appert), "פשעי הקומונה" (Les Crimes de la Commune) שיצא לאור בשנת 1871. רועי בושי - שיחה 12:12, 5 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לגבי "הערכה היסטורית" של מי שאינם קומוניסטים[עריכת קוד מקור]

הפסקה המתחילה ב-"היסטוריונים שאינם קומוניסטים" מנומקת ברמה של מאמר בעיתון, לא ערך באינציקלופדיה. ייתכן ויש מקום לציין דעות היסטוריונים התומכות במלוכה ומתנגדות לדמוקרטיה. אבל מן הראוי לפחות להתייחס לדעות קונקרטיות, לתת סימוכין, ולהמנע מניסוחים כוללניים כגון: "משום חזרה על דפוס של הרס עצמי ופלגנות". הדפוס הזה של מי הוא בדיוק? זה נשמע כמו מאמר מעמוד הדעות בעיתון. ומי הם ההיסטוריונים הללו "שאינם קומוניסטים"? האם כל ההיסטוריונים "שאינם קומוניסטים" מתנגדים לקומונה הפריזאית? או אולי רק "ישנם היסטוריונים", או "ישנם היסטוריונים בעלי השקפת עולם ימנית" שחושבים כך? ומי הם? ומה בדיוק הם אומרים? הדבר כלל אינו ברור מן הפסקה.

ירון, 11:35 , 5 באוגוסט 2009 (IST)

אתה צודק, הערך הזה ברמה לא גבוהה. אשמח אם תמצא את המקורות המתאימים ותערוך את הפסקה כך שתיהיה טובה יותר. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 11:54, 5 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

לואי אוגוסט בלאנקי[עריכת קוד מקור]

בערך המקביל באנגלית כתוב שהוא היה בכלא לכל אורך זמנה של הקומונה. מעבר לכך, הערך רצוף טעויות שניתן לגלות בקלות באמצעות השוואה אם הערך באנגלית.

ערך מוטה באופן קיצוני הנוקט בגישה לא אינציקלופדית של טובים ורעים באשר אין בהכרח כאלה במאורעות האמורים[עריכת קוד מקור]

מי אמר שמי שמתגרה באויב חיצוני חזק מבלי ליטול אחריות לשאר חלקי הארץ הוא 'שומר בקפדנות'? כיצד 'נבחרה' המועצה? 'דוגמא לאנרכיסטים' - זה טוב טוב או רע או אולי מוטב שלא להכנס לזה כלל?... לפחות האנרכיסטים של ימינו מסתפקים בהטייה אינטרנטית של ההסטוריה ולא במרידה כנגד ממשלת הרפובליקה תוך גניבת נשק המשמר הלאומי. הפתיח: "ממשלה הסוציאליסטית אשר שלטה בפריז מ-18 במרץ ..... ואשר דוכאה בכוח הנשק, תוך טבח בהמונים." אינו נכון מבחינה לשונית. הממשלה [הלגיטימית] 'טובחת' ו'רוצחת' והמורדים צחים כשלג? מי דיווח על הרג חפים מפשע האם לא נרצחו חפים מפשע ע"י הקומונה? ועל כך אומרים בצרפתית "עדיף באגט קצר וטרי על באגט ארוך ויבש"