שיחה:חוק הדלות הגוברת

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משהו שהייתי חייב לתקן[עריכת קוד מקור]

מישהו הוסיף :על האימרה שהאימפריה הבריטית תיפול: "בפועל, ההפך היה הנכון: האימפריאליזם הבריטי היה הפסדי במהותו " מבחינה היסטורית זאת טעות ענקית ,האימפריאליזם הבריטי היה הגורם המרכזי להתפתחות הנמלים בבריטניה,הצי הבריטי,והעושר הרב של בריטניה מה שלמעשה האיץ את המהפכה התעשייתית ויש שטוענים שאף גרם לה (להזכירכם הקולונאליזם הבריטי התחיל בסוף המאה ה14 (לקראת 1500)הרבה לפני המהפכה התעשייתית ) מקווה שמי שכתב את זה יתקן או יוסיף מקור כי אני אישית חובב היסטוריה ואני בלי קשר לדעה כלכלית (אני בכלל מחזיק בדעות מאוד מאוד ליברליות)יודע בוודאות שהאימפריאליזם והקולונאליזם כולל האימפריאליזם והקולונאליזם הבריטים אפשרו למערב אירופה להתפתח מאזור נכשל למרכז העולם המודרני . Aviax1 - שיחה 13:28, 21 בפברואר 2012 (IST)[תגובה]


אורי, אתה תופתע ממידת ההסכמה שלנו על ערך זה.

לגופו של עניין - הסרתי שני משפטים, שעיקרם היה ההנחה של שתי אפשרויות - או קפיטליזם או מרקסיזם, מכיוון שעובדתית, אין זה נכון. רוב מכריע של הסוציאליסטים וויתרו על חוק הדלות הגוברת (קשה שלא, אחרי שנות ה50-70), או כמו שאמר אחד המרצים שלי - זה שנראה כאילו כל תחזיותיו של מרקס מתקיימות היום, עלול לגרום לנו לשכוח את העובדה שברוב המאה ה-20 ההתקדמות הייתה לכיוון ההפוך. נדב 8 יולי 2005 05:30 (UTC)

זהו ערך מסולף לחלוטין[עריכת קוד מקור]

אין כבר מה לתקן, יש למחוק אותו ולהתחיל הכל מחדש. הערך מתעלם מנתונים סטטיסטיים שמראים במפורש ששער הרווח ירד ממלחמת העולם השניה ועד היום. הערך משקר בגלוי כשהוא טוען שהאימפריאליזם היה הפסדי (אם הוא היה הפסדי, אז איך בדיוק בריטניה נעשתה למעצמה כה חזקה? מדוע האימפריאליזם נמשך כל-כך הרבה זמן ואף התרחב? מדוע הוא קיים גם היום בצורה עקיפה?). מעל לכל זה, כותב הערך היה "גיבור גדול" בפירוט על הביקורת על המרקסיזם, אך משום מה שכח, כנראה מרוב אובייקטיביות, לכתוב את התשובות המפורטות של המרקסיסטים על כל הביקורות הללו, שמפריכות הן לוגית והן אמפירית את כל הטיעונים הללו אחד לאחד. מומלץ לעיין בערכים המקבילים של ויקיפדיה באנגלית, שם הכתיבה הרבה יותר מקצועית. מומלץ גם לעיין במאמר the rate of profit and the world today שמופיע באתר worker's socialist party. כותב הערך מעוות את דברי המרקסיזם ומוציא מהם פרטי ציטוטים המנותקים מהקשר. הוא מתעלם בבוטות מכך שמרקס, אנגלס וממשיכיהם טענו בפירוש שלקפיטליזם יש דרכים למנוע את נפילת שער הרווח וכן גם שהקפיטליזם לא יפול מעצמו.

עזוב, זה קרב אבוד. יש פה שניים-שלושה עכברושים קפיטליסטים שהשתלטו על כל הערכים הכלכליים, ומשחזרים כל שינוי של ערך שאינו מאשרר בהצדעה את כלכלת הוודו שלהם. למרבית הנוחות, הערכים הללו מלאים בטענות "להפרכות מדעיות" או "להפרכות היסטוריות" של המרקסיזם, אבל הן ריקות כמעט לחלוטין מהפניות. וגם כשהן מפנות, הן מפנות לשניים-שלושה הוגים שהתעשרו מלטעון טענות נוחות לבעלי ההון. וגם הפניות אלו הן פעמים רבות סילוף של המקור. רק כשהם ירגישו את הבטן מקרקרת בפעם הראשונה, או שההורים שלהם יהפכו לסיעודיים, או שהם יפגעו נפשית, או שיגמר סם הכסף הזול, אולי אז הם ירדו מההיי של החוג לחלחלה וניתן יהיה לעשות ריוויזה (לאו דווקא מרקסיסטית) ל"מדע" הכלכלה - במדיניות הכלכלית בכלל, ובויקיפדיה בפרט. עד אז אנחנו צריכים להגיד תודה על השפע הרב בתפיחות סוכר שונות ועל זה שקיבלנו את הזכות לשלם על המזון שלנו פי שניים ופי שלושה מהשכר השעתי שלנו, בזמן שהקהילות שלנו מתפוררות, אנחנו מדלגים כל היום מעל חסרי בית, חיים בסטרס תמידי ואין לנו מושג איך נפרנס את ילדנו אחרי ששלי "האדומה" כבר לא תהיה בכנסת ומעסיקים יוכלו למצוץ לנו את הדם ללא גדרות. אם הם רק היו יודעים איזו חלחלה הם מעוררים בי וברוב העם, אולי הם היו סוגרים את ספרי המדע הבדיוני שלהם (המונח "מדע בדיוני" כאילו הומצא על מנת לתאר את מדע הכלכלה הנוכחי), ויוצאים לראות מה קורה בשטח. עלובי נפש.

מונחים באנגלית[עריכת קוד מקור]

מה שם החוק באנגלית ? האם זה Law of value ? גיא - שיחה 14:01, 21 בפברואר 2012 (IST)[תגובה]