שיחה:כליאת היפנים בארצות הברית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שתי הערות: דבר ראשון, הפיסקה:

מנגד, יש לזכור כי התגוננות מפני אויב חיצוני היא זכות ראשונה במעלה. כדאי לציין בהקשר הזה את הלקח ממה שהתרחש בחבל הסודטים שנתיים קודם לכן: הודות להפגנות האלימות ולמסעות ההפחדה של האוכלוסיה הגרמנית בחבל הסודטים שבצ'כוסלובקיה הצליח היטלר ליצור מנוף להשתלטות על חבל הסודטים, וזאת עוד טרם המלחמה.

היא כולה פיסקה בעייתית. הטענה כי "התגוננות מפני אוייב חיצוני היא זכות ראשונה במעלה" יש בה נקיטת עמדה החורגת מכללי הנייטרליות של ויקיפדיה. התגוננות מפני אוייב חיצוני היא היא צורך ולא זכות, וגם "ראשונה במעלה" (ראשונה יחסית למה?) היא טענה בעייתית. ראוי למצוא ניסוח מאוזן יותר. אולי: "יש לזכור כי קיים מתח תמידי בין זכויות אדם במדינה דמוקרטית לבין הצורך של מדינה להגן על עצמה ולהבטיח את קיומה".

גם הטענה לגבי חבל הסודטים שנויה במחלוקת. בעוד שהמהומות בחבל הסודטים היו חלק מהאסטרטגיה של היטלר, לא הן אלא האקלים המדיני היוו את הגורם המכריע. יתכן שבארה"ב באותה תקופה הפיקו מכך "לקח היסטורי" וזה היה נימוק מרכזי (או שלא, אני לא יודע), אבל אם כך יש לנסח את המשפט בצורה המתאימה.

דבר נוסף: בכדי לתת קונטקסט, ראוי לדעתי להזכיר את העובדה שגם הקנדים נכלאו כבר בתחילת המאמר ולא רק תחת הסעיף "עקירות נוספות" למטה.

--סלע 10:50, 14 מרץ 2005 (UTC)

אני מסכים. אני אנסה לעדכן את המאמר כך שגם כותב התוספת יהיה מרוצה. APH 11:29, 14 מרץ 2005 (UTC)
לגבי הכליאות בקנדה וכליאתם של גרמנים וכדומה - הדבר נכון אולם משום מה מקובל לדבר על כליאת היפנים. חיפשתי ולא מצאתי דרך טובה לשלב את המידע בפתיחה מבלי לפגוע בה. APH 11:48, 14 מרץ 2005 (UTC)

אני מסכים בקשר ל"דירוג" הזכויות: "ראשונה במעלה" או לא - זה עניין פתוח ופילוסופי.

בכל מקרה, ודווקא משום כללי הנייטרליות של ויקיפדיה, אני לא חושב שהשוואת האירוע לנעשה במדינות טוטליטריות הוא עובדה. זה רחוק מכך, ודווקא משום הנטייה ל"עליהום" על ארה"ב בקרב חוגים מסויימים לאחרונה, יש להיזהר מהצגת דעה סובייקטיבית (ולא ממש מנומקת, אגב.) בתור עובדה. אני אישית הייתי מוריד את המשפט לגמרי, הוא לא נראה לי מכובד. אבל אני משאיר את ההחלטה לאחרים, ולכן סייגתי ב"יש הטוענים כי".

מבחינת עריכה, הוספת המתרחש בחבל הסודטים חיונית - היא התרחשה אך שנתייפ קודם לכן והיה לה אפקט תקדימי בהסטוריה המודרנית. אין ספק שקובעי המדיניות בארה"ב הושפעו ממנה. לכן מצאתי לנכון לשלב את המידע בפסקה שלאחר מכן, כמו גם לשלב את העובדה שהרשימות של האזרחים הזרים לא היו מכוונות דווקא כלפי היפנים.

אני גם חושב שחשוב לקשר בין התאריכים במפורש, ולציין שהכליאה החלה באותו יום טראומטי של המתקפה על פרל הרבור, כדי להבהיר את הפרשנויות האפשריות (נקמה ביפנים, שימוש פוליטי באזרחים להפעלת לחץ, יצירת מאגר של מעין "שבויים" לצורך מיקוח, וכד'.) כמובן שהקורא יכול להסיק את כל זה בעצמו, לאחר שנסמכו התאריכים זה לזה. Y 09:18, 15 מרץ 2005 (UTC)

הפרת זכויות האזרח הינה עובדה. הויכוח הוא בשאלה האם ההפרה הייתה מוצדקת. האם תוכל לספק סימוכין הן לנעשה בחבל הסודטים והן להשפעה? כרגע השארתי איזכור פחות חד משמעי לכך.
הקנדים לא נכלאו בארצות הברית, הקנדים היו כלאו יפנים בקנדה.

אני מסכים בהחלט שחשוב לציין שהצוים נחתמו ביום ההתקפה על פרל הרבור. הייתי צריך לשים לב לכך בעצמי. האם הערך כעת מקובל עליך? APH 09:48, 15 מרץ 2005 (UTC)

האם מקובל עלי? לא. לא ממש. להגיד שנעשתה הפרת של זכויות אדם זה דבר אחד, ולקבוע שמה שנעשה הוא כמו מה שעושים במדינות טוטליטריות הוא דבר אחר לגמרי. זו דעה סובייקטיבית לחחלוטין, שלטעמי נוטף ממנה להט נעורים שאינו לעניין בכלל. אני לא חושב שאפשר בשום צורה לקבוע באורח כל כך פסקני שמה שקרה הוא כמו במדינה טוטליטרית. אני נגד ההשוואה הזו. היסטוריונים כותבים ספרים עבי כרס על אירועים קטנים מזה בהרבה רק כדי שיולכו לומר דבר כזה, וגם אז קמים הסטוריונים אחרים לומר את ההפך בספרים עבי כרס לא פחות. בקיצור, אני באמת נגד. אני לא חושב שצריך לשרבב דעות "בון טון" שיש בהם לא מעט להט אידאולוגי צעיר ולא מבוסס לתוך מה שאמור להיות אנציקלופדיה. אני חושב שצריך להביא את העובדות, ולהשאיר לקוראים להסיק מסקנות (אם הם בכלל מעזים להסיק משהו גורף כל כך על סמך כל כך מעט מידע). ובקשר להפרת "זכויות אדם": אני לא רואה הפניה לערך "זכויות אדם", והאמת היא שכולם מדברים על זה, אבל האם באמת יודעים על מה מדובר? לדוגמה, מדברים על אמנת ג'נבה ביחס למחבלים: ובכן, למרבה ההפתעה, אמנת ג'נבה כלל לא כוללת טרוריסטים והיא אינה חלה עליהם בשום צורה! וזו רק דוגמה אחת. כך שלומר שהיתה הפרה של זכויות אדם - גם זה טעון הוכחה. ככלל, אני הייתי מתמקד בעובדות ולא הופך ערך הסטורי לפובליציסטיקה אופנתית. בתור מי שמכיר קצת מקרוב איך עריכה עובדת, אני יכול לומר שזה לא היה עובר מבחן שכתוב בעיתון "הארץ". אלא אם כן מדובר בעמוד ב1, של הפובליציסטים. בקיצור, אני לא הולך לשנות את זה עכשיו בעצמי, אבל אני בהחלט הייתי מצפה שהנקודה שלי תובן, ושהגרסה שלי תוחזר, משום שאין הצדקה לההפך.

ראשית כל, תודה רבה על האשמתי בלהט נעורים. עשית לי את הבוקר. אני מסכים שלא היה נכון להשוות את עוצמת הפרת הזכויות. סטלין והיטלר עברו את האמריקאים בהרבה.
יש בערך, בתחילתו הפנייה לזכויות אדם. בערך זה, שגם אני הייתי שותף לדיונים עליו, ציינו כי זכויות אדם הם רק רעיון ועל הקושי לאזן בין זכויות.
אשמח אם תעדכן ערך זה ואני מאמין שתוכל לשפר גם את הערך על זכויות האדם (אני עוד לא שבע רצון ממנו). אני חושב שהערותיך עניניות ומדוייקות ואני משתדל לעדכן את הערך לאורן. APH 09:24, 16 מרץ 2005 (UTC)

טוב, אני רואה שלא הוספת שום נימוק ולא הצלחת להפריך את טענתי הבסיסית, לפיה מה שמצויין בפתיח הוא דעה סובייקטיבית ולא עובדה, וככזו מקומה לא יכירנה שם. אני מחזיר את הפתיח למה שהוא צריך להיות, ובבקשה לא לשנות אותו ללא נימוק. בכלל, המעשה שלך, של מחיקה שלמה של מה שהוספתי והחזרה של המצב למה שהיה קודם לכן, הוא לא סוג לש התנהגות ראויה. אם יש לך בכל זאת השגות, אנא השאר אותם כאן, ואני אקרא אותן בתשומת לב, אני מבטיח. Y 10:31, 16 מרץ 2005 (UTC)

ובכל מקרה, השינוי שהחזרתי כרגע הוא מזערי, כך שנראה לי שהגענו לעמק השווה. חן חן על האינטרקציה המבורכת. Y 10:37, 16 מרץ 2005 (UTC)


הסרה של קטעים היא אכן לא התנהגות ראויה, ואני ואחרים משתדלים להמנע ממנה. הסרתי בתחילה את תוספתך על חבל הסודטים רק משום שלא מצאתי לה ביסוס עובדתי ולא בשל הדעה אותה היא מייצגת.
לא העלתי נימוקים חדשים מפני שאני מסכים איתך. אני מסכים שהשינוי שלך מינורי ואני מסכים עם רוחו. יש לי בעיה עם העברית ב-"שכן זכויות האדם אינן אמיתות העומדות מעל הכל, ויש לאזן אותן עם זכויות אחרות"
מה דעתך על הניסוח: "אירוע הכליאה מעיד כי במצבי משבר זכויות האדם עלולות לההפך לאות מתה, שכן לא בהכרח יוכלו או ימצאו לנכון להגן עליהן."?APH 11:48, 16 מרץ 2005 (UTC)
אני אעדכן את הערך לאור חוסר התגובה. APH 10:08, 24 מרץ 2005 (UTC)

מה זאת אומרת אין להשתמש במונח מחנות ריכוז, זה המונח אשר נמצע בשימוש בערך האנגלי ובכלל.--א.פ עריכות 19:44, 18 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]

איך זה לא מפורסם???--Galoren.com - שיחה 14:27, 10 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

הצבעה על הסרת/השארת ההמלצה[עריכת קוד מקור]

הצבעה על הסרת/השארת ההמלצה מתקיימת כאן. לעיון הויקיפדים. ‏Danny-w00:39, 3 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]


הועבר מהדף ויקיפדיה:איך להקים אסם/רענון רשימת המומלצים/2005א
Ori‏ • PTT01:41, 15 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

ההמלצה הוסרה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:25, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:26, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בכליאת היפנים בארצות הברית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 06:20, 9 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בכליאת היפנים בארצות הברית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 06:55, 31 באוקטובר 2023 (IST)[תגובה]