שיחה:כלי נשיפה ממתכת

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערך יפיפה לדעתי. רק חסר- איפה נמצא הסקסופון? yuvalr1 20:11, 13 אוגוסט 2005 (UTC)

הערות לבקשת אייל[עריכת קוד מקור]

כל הכבוד על הרמת הערך המורכב. הנה מה שתפס את עיני:

  • האם אתה שינית את האיורים של השסתומים וצבעת צינורות 'מתים' בכחול? זה מאוד משפר אותם.
  • חשוב להבהיר את הדרך בה מופק הצליל בכלי נשיפה ממתכת (זמזום שפתי הנגן).
  • חשוב לציין שצורת הפקת הצליל הזו היא שקובעת שכלי שייך למשפחה, ולא החומר ממנו הוא עשוי. לכן סקסופון אינו כלי נשיפה ממתכת, וסרפנט (אב קדמון של הטובה, עשוי מעץ ועור) ואפילו דיג'ירידו כן שייכים למשפחה.
  • אני חושב שהתרגום 'שסתומים מעוגלים' הוא בעייתי. אני מעדיף 'שסתומים סיבוביים'. מה דעתך?
  • זו פעם ראשונה שראיתי תרגום ל'slide' הטרומבון, במקום אחר תרגמו 'חליק', מהיכן התרגום? שניהם טובים בעיני.

גם אני עובד על ערכים בתחום, ואנסה להוסיף בעצמי את השינויים אם לא תחלוק על דעתי. אשמח אם תציץ בסוזאפון, על טובה יש עוד הרבה עבודה. אודי רז 23:11, 8 נובמבר 2005 (UTC)

אפרכסת והצעות תיקון נוספות[עריכת קוד מקור]

זה ערך חשוב ויש לי כמה הצעות לתיקון: הפתח של הצינור נקרא בעברית אפרכסת; פעמון הוא מונח מתורגם. את הפייה של הקרן עדיף לתאר כחרוטית, לא משולשת. המים המצטברים בצינורות הם אמנם גם רוק שנכנס בעת הקשת הלשון בפייה, אבל גם מהתעבות אדי המים באויר הננשף. (יש הבדל גדול בכמות המים כאשר חם או קר). עכ"פ פתח הוצאת המים הוא לא חלק עקרוני של הכלי, לא תמיד קיים ולעתק"ר רק אחד. לא יודע אם יש צורך להזכיר את זה בערך. הצלילים הטבעיים של הכלים הללו הם במרווחים שהולכים וקטנים ככל שעולים בסולם: אוקטבה, מעליה קוינטה, אח"כ קוורטה, טרצה גדולה, 2 טרצות קטנות, ואח"כ סקונדות.

בעת 'העתיקה', לפני עידן השסתומים, (עד אמצע המאה ה-19) אפשר היה לשנות את הצלילים בקרן היער לא רק באמצעות השפתיים אלא גם בהכנסת היד לאפרכסת וחסימת האויר. כמובן רק מומחים ידעו לעשות זאת, ולדוגמה אפשר להביא את היצירות הסולניות של מוצרט לקרן, שהוקדשו לנגן מסוים.