שיחה:כפר גלים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הוספה של משתמש אלמוני[עריכת קוד מקור]

משתמש אלמוני הוסיף היום את הקטע דלהלן, השילוב בערך נעשה בצורה לא טובה, ואיני בטוח באשר לזכויות יוצרים, האם מועתק מהספר וכו'. בינתיים הנחתי את התוכן כאן: ביקורת - שיחה 21:32, 19 במאי 2014 (IDT)[תגובה]
כפר גלים – היסטוריה של בית הספר

(מעובד עפ"י ספרו של אברהם מירון, "גלים שבלב" 30 שנות עבודה חינוכית בכפר גלים, תשנ"ו – 1996)

שנות החמישים

מלחמת השחרור 1949-1947, שהייתה עקובה מדם, השאירה את הארץ חרבה, לא רק במשק היהודי, אלא גם במשק הערבי.באותם ימים הגיעה לארץ עליה משני מקורות: משארית הפליטה של אירופה, שנעצרת בקפריסין, ומארצות ערב.  היישוב בארץ מנה כ- 650,000 איש. ועדת הקליטה דאז שבראשה עמד דוד בן גוריון הגיעה להחלטה גורלית – לפתח את המדינה הצעירה, בעיקר בכיוון של גידול החקלאות. זה היה חידוש, כי באותם הימים, העולם השלישי, בהנחיית האו"ם, העדיף לפתח את התעשייה לפני החקלאות. באותן שנים של הפיכת שממת הארץ שלאחר מלחמת השחרור, לארץ נושבת וקולטת רבבות של עולים חדשים, הוחלט על הקמת שני כפרי נוער – כפר גלים וכפר הנוער ניצנה.

ראשוני כפר גלים עלו על הקרקע באביב 1952, במשבצת שבין החותרים בדרום ומחנות הצבא בצפון. בספט' 1954הגיעו תלמידי המחזור הראשון לפנימייה שהוקמה במקום. הקבוצה שמנתה כ-20 חברים וחברות, כולן משפחות צעירות, עלתה על הקרקע,שהוקצתה לכפר, והשתכנה במחנה קטן של צריפונים והחלה בפיתוח המשק החקלאי ובכל ההכנות הראשונים לביה"ס, לפנימייה, ולמגורי עובדים. הכנות אלו אפשרו פתיחת ביה"ס ופנימייה לתלמידי המחזור הראשון לקראת שנת הלימודים תשי"ד. ואכן קבוצת המתיישבים הראשונה הקימה במקום, תוך תקופה קצרה יחסית, בית ספר חקלאי מפותח לכמה מאות תלמידים וכן משק חקלאי שכלל גידולי שדה וגן. עד מהרה החלו לעבד את שטחי הקרקע ואף הונח היסוד ל"ענפי החי".

בספטמבר 1954 הגיע המחזור הראשון להשתכן בפנימייה. בשנה זאת בביה"ס -שתי כיתות ט', 78 תלמידים וכיתה אקסטרנית אחת של תלמידי מעברת טירת כרמל ובה 38 תלמידים. סה"כ 116 תלמידים.

יחד עם תלמידי המחזורים הראשונים ובמיוחד תלמידי המחזור הראשון, עיצבו את המוסד החינוכי. צוות זה היה שותף מלא בתהליך הקמת הכפר שכל חדרי לימוד ומעבדות לביה"ס, ביתני מגורים, בנייני שירות לפנימייה, מבנים וציוד למשק החקלאי. את המוסד החינוכי עיצבו על פי שלושה יסודות וערכים:

תורה, עבודה ורעות. יסודות אלה נקבעו כבסיס לעבודה החינוכית תוך כדי דיונים משותפים עם צוות העובדים ותלמידי המחזור הראשון.

בארבע השנים הראשונות היוו חניכי הפנימייה את רוב התלמידים. מספרם הגיע עד 400 וכולם למדו חקלאות. בשנה החמישית הצטרפו לכפר שבעה עשר בנים ובנות מקיבוץ "מעיין צבי", ותוך שנתיים הצטרפו למוסד גם בני הנוער של מרבית מושבי העובדים באזור חוף הכרמל. בני הקיבוץ נווה ים והמושב השיתופי הבונים. הם למדו כאקסטרנים. כעבור מספר שנים הצטרפו גם בני המושבה הוותיקה עתלית וגם בני נוער דרוזים מכפרי הכרמל והגליל.  תהליך התפתחותו של הכפר נמשך כמעט ללא עיכובים ותוך כשמונה שנים הושלמה בניית הפנימייה, אולם התרבות, ספריה וחדרי העיון. המשק החקלאי התפתח.

בתום העשור הראשון הפך המקום שהיה שומם ליישוב גדול ופורח.

שנות השישים

בשנת 1964 – מנה ביה"ס 13 כיתות עם 441 תלמידים.

כפר גלים הפך למפעל חינוכי ולמשק חקלאי פורח. מכפר זה יצאו עשרות גרעיני התיישבות חדשים, בתוכו גדלו ולמדו דורות של חקלאים וגם מורים ומדריכים לחקלאות.

שנות השבעים

בראשית שנות ה-70 עירית חיפה ביצעה רפורמה במוסדות החינוך וכפר גלים הצטרף לרפורמה זאת. נוספות כיתות ז'-ח' שלא היו קיימו בכפר בעבר. תוספת זו הביאה לשינוי באווירת המוסד: נוספוו חדרי כיתות, מעבדות ובתי מלאכה לימודיים עפ"י תוכנית הלימודים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. נוספו מגמות לימוד חדשות ומגוונות. ביה"ס נעשה "ביה"ס מקיף".  גם במתכונת החדשה שמרו על המטרות הרעיוניות של המוסד.

בשנת 1975 בארץ היה צורך לעשות תפנית ולעבור מהחקלאות לתעשייה ולשירותים כלליים. בית הספר התאים את עצמו לתנאים החדשים  של העתיד ושמר על שני עקרונות שהנחו את כפר גלים עד אז: עקרון של כיבוד העבודה וכבוד ליוצר ולחלוץ. בשנת 1978 – ביה"ס מנה 25 כיתות עם 670 תלמידים.

שנות התשעים

בשנות ה-90 – מנה בית הספר 20 כיתות. סה"כ 1000 תלמידים.

כיום - תשע"ד, 2014

בית ספר תיכון אזורי "גלים" (ז'-י"ב) – מיועד לתלמידים היישובים הצפוניים של המועצה האזורית "חוף כרמל" ולחניכי הפנימייה שבכפר. במהלך השנים האחרונות בית הספר נמצא בתהליך צמיחה וגידול – כיום כ 700 תלמדים ובעוד 3-4 שנים, בית הספר ימנה כ-1200 תלמידים. בית הספר "גלים" מנוהל ע"י הגב' יוליה ארגמן.