שיחה:כתיבה טכנית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום, כמה שאלות (בתקווה שזה המקום הנכון...) :

האם כתיבה טכנית ושירותי מרקום זה לא אותו הדבר? האם כתב טכני הוא בהכרח איש מקצוע (תוכניתן/מהנדס) שעשה הסבה? יש מצד אחד לא מעט אתרים שהם מוכוונים כתיבה טכנית, נטו, מקצועית. לעומתם, יש גם לא מעט (ובעיקר על פי חיפושים בגוגל וגם בינג) שעוסקים או מוכרים/מציעים שירותי כתיבה יוצרת, שיווקית וכד' (אפילו בלוגרים עצמאיים). אז האם זה חלק מהעניין? בלוגר הוא סוג של כתב טכני/שיווקי?

תודה! שיר-אל

אגב, הייתי מוסיפה את המונחים 'ספר מפעיל', 'מדריך למשתמש', 'ספרות אחזקה' וכד'. אולי אפילו בתור ערכים בפני עצמם, אבל הם בהחלט על פי מה שמסתמן מהמחקרון שלי בתחום, חלק ממנו.

הכתב הטכני הוא בדרך כלל בעל מקצוע הנדסי, כגון תכנת, מהנדס וכדומה, בעל ניסיון במקצועו ואשר עשה הסבה לכתיבה טכנית. בארה"ב ניתן ללמוד את מקצוע הכתיבה הטכנית באוניברסיטה כמו כל מקצוע הנדסי אחר. מי שלומד שם מקצוע הנדסי אחר, כגון הנדסת מכונות/חשמל/מחשבים וכדומה, חייב במסגרת לימודיו לקחת קורס אחד לפחות ביסודות הכתיבה הטכנית.

הכתב הטכני מקבל את המידע שלו, בדרך כלל, ממפתחי המוצר. הוא מארגן את המידע באופן שיאפשר ללמוד ולהכיר את המוצר, לתפעל אותו ולתחזק אותו. חלק מסוגי הספרים שהכתב מכין הם (משתנה בהתאם למערכת): ספר תיאור - מאפשר להכיר את תפקיד המערכת, המבנה שלה, אופן פעולת המרכיבים הראשיים שלה בנפרד ופעולת המערכת השלימה, אופני התפעול וכדומה. ספר אחזקה - מפרט את מדיניות האחזקה (אחזקה מונעת, כגון - טיפולים תקופתיים, ואחזקת שבר, כגון - החלפת רכיבים), נוהלי ביצוע פעולות האחזקה השונות, הכלים והחומרים הדרושים לביצועה וכדומה. ספר תפעול - מפרט את אופני התפעול (modes of operation) ואת הוראות התפעול. קטלוג חלקים - מפרט את הרכיבים המשמשים לאחזקת המערכת - בהתאם לדרג האחזקה או לצורכי לוגיסטיקה ועיתוד מלאי. ספר הדרכה - קורסים בהתאם לדרישות הלקוח (מצגות, ספרי מדריך וחניך)

בכתיבה הטכנית קיימות התמחויות שונות. לדוגמה: כתיבה שיווקית (הכנת חומר פרסומי, כגון עלונים ומצגות), ספרות תוכנה, ספרי טייס ועוד.

בתגובה לשיר-אל, ולמי שהגיב לה[עריכת קוד מקור]

נכון שכתב טכני זקוק לרקע טכני, אך לפעמים זה חלק מההכשרה שלו ככתב טכני. כתיבה טכנית איננה בהכרח הסבה ממקצוע אחר. יש כתבים טכניים שהוכשרו לשם כך מלכתחילה. ולגבי הקשר לכתיבה שיווקית: נכון שלכתיבה טכנית ושיווקית יש הרבה מן המשותף, והרבה חברות שמציעות כתיבה טכנית מציעות גם כתיבה שיווקית. אולם שני המקצועות אינם זהים, ופרט לכך ששניהם מקצועות כתיבה ופעמים רבות גם שניהם עוסקים בטכנולוגיה (אם כי לא תמיד) ההבדלים בינם גדולים, הן בסגנון הכתיבה והן באופן העריכה. כתב טכני טוב איננו בהכרח כתב שיווקי טוב, ולהפך. Byron.TW (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

אשמח לקבל הערות. לפי מיטב ידיעתי, הכרתי וניסיוני זה המצב לאשורו בענף נכון ך 2011 צחי עקנין מנכל תיעוד ב"מ לשם הגילוי הנאות חבר המתמחה במתן שירותי http://www.tiud.com/ www.tiud.com Ninkanin - שיחה 14:46, 30 ביולי 2011 (IDT)[תגובה]

ייתכן שזה המצב בענף היום, אבל זה כתוב באופן מאוד לא אנציקלופדי, מה גם שלא ברור מדוע השוק הישראלי צריך לתפוס מקום גדול כל כך בערך. אנא קרא את המדריכים המופיעים בעזרה:תפריט ראשי כדי להכיר את המקובל בוויקיפדיה. תודה, יניב שיחה 15:02, 30 ביולי 2011 (IDT)[תגובה]