שיחה:מחלקת החקירות הפליליות של משטרת המנדט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תודה למשתמש:אלמוג על ערך חשוב זה ועל עבודתו בנושאי משטרת המנדט בכלל. עדירל - שיחה 23:59, 5 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]

יש בערך משפטים לא ברורים, המשאירים את הקורא עם תמונה עמומה. סגנון זה אולי מתאים לספרי מתח בהם הקורא נדרש להשלים פערים אבל לא לאנציקלופדיה אליו פונה הקורא לקבל מידע מדוייק. פסקה שנייה: "הבולשת הוקמה ב-1921 עם הקמת משטרת המנדט. בנוסף לתפקידים רגילים של הבולשת הבריטית - זיהוי פלילי ומודיעין, אופיינה גם כמשטרה פוליטית. עם זאת, הניחו מפקדי המשטרה כי למילוי תפקידיה של המחלקה ניתן יהיה להסתמך על כוח האדם הרגיל של המשטרה ומיומנויותיו. הכוח עסק בשיטור, ובמניעת פשעים פליליים, אך כבר בשלב זה החלה הבולשת להתרכז בחקירות פוליטיות, וכיוונה מאמציה כנגד המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה."

  • המשפט הראשון מספר שהמחלקה עסקה בזיהוי פלילי ומודיעין. המשפט השלישי מספר שהוא עסק בשיטור ובמניעת פשעים פליליים. או שמא כשמדובר על "הכוח" הכוונה לכוח הכללי של המשטרה ולא לבולשת? לא ברור.
  • המשפט הראשון מספר שבנוסף לתפקידים רגילים היא אופיינה כמשטרה פוליטית. "משטרה פוליטית" היא כינוי שנראה לא מתאים. האם את השב"כ נכנה "משטרה פוליטית"? גם היא עוקבת אחרי שוליים. יש צורך להגדיר מה פירוש משטרה פוליטית בהקשר זה או לבחור ביטוי אחר.
  • המשפט הראשון מספר שבנוסף לתפקידים רגילים היא אופיינה כמשטרה פוליטית. מה פירוש "אופיינה"? איזה היקף מעבודתה היה פוליטי? אולי עדיף לכתוב שהיא עסקה גם במעקב אחר תנועות פוליטיות שנחשבו סיכון לסדר הציבורי?
  • המשפט השלישי שוב סותר את הראשון באמרה שהיא החלה להתרכז בחקירות פוליטיות. מי אם כן עשה את תפקידיה הרגילים של הבולשת הבריטית?
  • המשפט השני לא ברור. כשקוראים את המילים "עם זאת" מצפים לניגוד כלשהו, בעוד המשפט אורתוגנלי לקודם. אולי יש לנסח - "בשלב ראשון התבססה הבולשת על כוח האדם הרגיל של המשטרה ולא נעשה גיוס מיוחד לבולשת"? או שמא הכוונה היא ששוטרים באו לתקופות קצרות לבולשת ואחר כך חזרו ליחידותיהם?

מהפסקה הרביעית אני יכול להסיק שתפקיד מרכזי של הבולשת היה לזהות מראש את כוונות הפורעים הערבים ולהתריע על כך. ראוי שזה יהיה כתוב בערך במפורש.

הפסקה החמישית מכניסה את פענוח הרצח בשנת 1932 לתוך הסיפור על גידול הבולשת. ראוי להסביר האם יש קשר בין גידול הבולשת לבין ההעפלה או שזה נבע מסיבות אחרות. על הרצח בנהלל אפשר לספר ביחד עם רצח דה האן בפרק על פרשות בהן הבולשת עסקה. מדובר על מקרים נקודתיים שמפריעים להבנת רצף הפילות של הבולשת.

"בשנת 1938 התמנה למפקד הבולשת הקצין ארתור פרדריק ג'יילס המכונה "ג'יילס ביי"" -האם יש קשר בין מינוי זה לבין הביקורת של דו"ח פיל ופעולות טגארט? מה בדיוק היה תפקידו של טגארט?

"הערכותיה המקצועיות של הבולשת הדריכו תכנון פעולות נגד היישוב והעלייה הבלתי ליגאלית, וכך גם חוות הדעת וההמלצות שנשלחו למשרד המושבות ולממשלת בריטניה"

  • מה פירוש הביטוי הכפול "הדריכו תכנון"? האם לא ראוי להסתפק בהדריכו?
  • האם הכוונה היא שהערכות הבולשת שולבו בחוות דעת והמלצות שנשלחו למשרד המושבות?

עדירל - שיחה 22:56, 5 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]

שכחת לפתוח את דבריך במילים "תודה לאלמוג על ערך חשוב זה", אבל בוודאי התכוונת לכך. דוד שי - שיחה 23:32, 5 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]
הוספתי למעלה. עדירל - שיחה 23:59, 5 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]
במשפט "סגנון זה אולי מתאים לספרי מתח בהם הקורא נדרש להשלים פערים אבל לא לאנציקלופדיה אליו פונה הקורא לקבל מידע מדוייק." יש משום תקיפה אישית לא יאה, ויש בה כיעור יתר בהתחשב בעובדה שהתוקף מקפיד לשמור על אלמוניותו, בעוד שזהותי ידועה לכל. מכוער מאוד. אלמוג 02:53, 6 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]

ועדת פיל וטגארט[עריכת קוד מקור]

ועדות חקירה לרוב אינן עוסקות בארגון מחדש של גופים ממשלתיים אלא בהגשת מסקנות. אציע לעיין בDavid Anderson,David Killingray‏Policing and decolonisation , Manchester University Press ND, 1992, page 68 אשר יוכל אולי לשפוך אור על נקודה זאת. עדירל - שיחה 03:15, 6 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]