שיחה:ממשל צבאי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  1. ממשל צבאי הוא יותר מ"אוסף חוקים". מדובר במערכת משפטית שלמה הכוללת חוקים, אמצעי חקיקה, מערכת שיפוט וענישה ועוד.
  2. המאפיין המובהק של ממשל צבאי הוא שהוא מופעל על-ידי צבא. בממשל צבאי, הצבא, או זרוע מסוימת שלו הופך לרשות מחוקקת, מבצעת, ולעתים קרובות גם שופטת.
  3. ראיתי לנכון לתמצת את הסיבות להנהגת ממשל צבאי, כדי להקל על הקריאה.
  4. פירטתי את זכויות האזרח העיקריות שמתבטלות בממשל צבאי.
  5. "מערכת הצדק" הוא מושג קצת מעורפל. בעברית מקובל לומר "מערכת המשפט" וזהו התרגום למונח האנגלי System of Justice.
  6. בממשל צבאי, מערכת המשפט אינה עוברת ל"פורומים צבאיים". מה שקורה בפועל הוא, שבתי דין צבאיים ממלאים את מקומם של בתי המשפט האזרחיים, כך שגם אזרחים נשפטים בפניהם.
  7. גימטריה של שנה שמסתיימת באותיות כמנפ"ץ, נכתבת באות סופית. לכן תר"ף, ולא תר"פ. לא רציתי לחבל בלינק, ולכן שיניתי רק את התצוגה.
  8. פירטתי קצת על הרקע של התקנות לשעת חירום 1945 (יש גם מערכת נפרדת של תקנות לשעת חירום שחוקקה הכנסת).
  9. השם המדויק יותר הוא "מלחמת העצמאות" ולא "מלחמת השחרור" (כיוון שהמלחמה לא הייתה נגד הבריטים ברוב הזמן).
  10. "יישובים מרוכזים" - ביטוי שעלול לעורר קצת חלחלה בקרב מי שאוזניו רגישות. שיניתי ל"יישובים גדולים".
  11. פסילת רשימת "אל-ארד" לא הייתה קשורה כלל ועיקר לממשל הצבאי. הרשימה נפסלה על-ידי ועדת הבחירות של הכנסת והפסילה אושר על-ידי בג"ץ בעקבות דיון בעתירת התנועה. הממשל הצבאי לא היה מעורב בעניין, לפחות לא באופן ישיר. עם זאת, ראיתי לנכון לציין שהיה ייצוג לערביי ישראל בכנסת במהלך תקופת הממשל הצבאי. הייצוג האותנטי היה בעיקר דרך המפלגה הקומוניסטית, שהיא היחידה ששרדה במגזר הערבי אחרי המלחמה. היו גם "מפלגות המיעוטים" שלא ממש ייצגו את בוחריהן, והא ראיה - הן הצביעו עם מפא"י נגד ביטול הממשל הצבאי (אפילו חירות הצביעה בעד!).
  12. הוספתי פסקה על הסמכויות המיוחדות של הצבא בעקבות ההחלה האינסופית של תקנות 1945 (מ-15 במאי 1948 ועד עולם כנראה).
  13. הוספתי קצת אינפורמציה (לא ממצה) על הממשל הצבאי ב"שטחים".
Dror_K 21:15, 22 יוני 2005 (UTC)
את רוב הערך (למעט החלק של ארץ ישראל), תירגמתי מאנגלית כך שאין לי מה לומר על הערות 1-6.
7. בסדר.
8. אני לא בטוח שזה קשור לעניין, אמור להיות ערך של מצב חירום ולשם זה אמור ללכת.
9. טעות שלי.
10. בסדר.
11. אני בכלל לא בטוח שאין קשר, עד כמה שאני זוכר הסתמכו על חוות דעתו של הממשל הצבאי והשב"כ.
12. כמו 8.
13. היתה קצת אינפורמציה, התוספת בסדר, אבל צריך לבדוק מה צריך להעביר לערך המרכזי על השטחים. טרול רפאים 10:06, 23 יוני 2005 (UTC)

ארה"ב וחידוד נקודות[עריכת קוד מקור]

הקטע על ארה"ב פשוט לא ברור. מישהו שהבין יכול לחדד נקודות? מלך הג'ונגל 22:36, 22 יוני 2005 (UTC)

תנסה לחטט בהיסטוריה של הערך באנגלית, משם זה נלקח. טרול רפאים 22:40, 22 יוני 2005 (UTC)
שיפצתי קצת את הקטע על ארה"ב, ושיניתי קצת את מבנה הפסקאות. את מרבית התוכן של "הממשל הצבאי על ערביי ישראל" העברתי לערך נפרד (שכבר היה "בהכנה"), והפרדתי בין ממשלים צבאיים בישראל לבין ממשלים צבאיים בארץ ישראל. את שתי הפסקאות האלה העברתי לראש הרשימה, כיוון שבערכים עבריים אנחנו נוהגים לעסוק בישראל תחילה, ורק אח"כ במדינות אחרות. Dror_K 10:00, 23 יוני 2005 (UTC)

מישהו יכול לכתוב משהו על הממשלים הצבאיים ביפן? החשוב ביותר, לדעתי, הוא זה שהנהיגו האמריקנים אחרי כניעת יפן באוגוסט 1945, אבל לדעתי היה גם ממשל צבאי יפני לקראת סוף מלחמת העולם השנייה עם הדחת הקיסר מתפקידיו השלטוניים. Dror_K 11:15, 4 אוגוסט 2005 (UTC)

מה שהיה לאחר המלחמה איננו ממשל צבאי אלא משטר כיבוש (ההבדלים אינם כל כך קריטיים, ההבדל המהותי הוא במי משליט את הממשל הצבאי). בכל מקרה, ניתן לכתוב על כך וגם על המשטר בגרמניה לאחר המלחמה.
לגבי המשטר במהלך המלחמה, באמת היה קיים, אבל אין לי מידע עליו. טרול רפאים 13:54, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
עדכון לגבי הממשל הצבאי ביפן בזמן המלחמה - לא היה ממשל צבאי ביפן בזמן מלחמת העולם השנייה, המצב שם היה דומה למצב בגרמניה במלחמת העולם הראשונה. ממשל אזרחי שהכוח המוביל בו הוא הצבא שפחות או יותר מתעלם מהממשלה בכל הנוגע לפעולותיו ואף כופה עליה מדיניות. זה מצב שהוא חצי ממשל צבאי עם סממנים של משטר צבאי (כפיית משמעת צבאית על חלקים מהאוכלוסייה האזרחית). ביפן מדובר היה באוליגרכיה בעלת נטיות צבאיות עזות (שר הצבא היה גנרל בשירות פעיל) אבל בהחלט לא בממשל צבאי "נורמלי" ובוודאי שלא במשטר צבאי (בעיקר בגלל הכוח של הקיסר, גם אם לא הופעל עד הסוף). טרול רפאים - שיחה 15:58, 5 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

מסעיף פולין בערך: "לאחר התמוטטות הקומוניזם בפולין התברר שהממשל הצבאי הוכרז בניגוד מוחלט לחוקת המדינה. החוקה מתירה לממשלה להכריז ממשל צבאי רק בין כינוסי הפרלמנט ואילו הפרלמנט היה מכונס באותה עת."

משפט תמוה בעיניי. למה זה התברר רק לאחר התמוטטות הקומוניזם? האם לא הכירו את החוקה ב-1983, או שלא ידעו שהפרלמנט מכונס? אף אחד לא שם לב? יכול להיות שלא דיברו על כך בגלוי, ולכן הציבור הרחב לא היה מודע לעניין, אבל בוודאי היה מי ששם לב. דב ט. - שיחה 17:45, 8 בינואר 2015 (IST)[תגובה]

הערך צריך עדכון רציני בעקבות ההתפתחויות. טרול רפאים - שיחה 18:32, 8 בנובמבר 2020 (IST)[תגובה]