שיחה:נמש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האם לאדם יש רתיעה אבולוציונית מנמשים? רוב האנשים שאני מכירה שונאים נמשים ורואים אותם כמכוערים, ולא הייתה מעולם תרבות שאהבה אותם. אז אולי נמשים הם בכל זאת סממן גנטי למחלה, והטענה שהם לא היא אולי סתם תקינות פוליטית שיצאה מכלל שליטה?

נמשים כתוצאה מחשיפה לשמש[עריכת קוד מקור]

האם נמשים שנוצרים בעקבות חשיפה לשמש נעלמים אחרי כמה זמן אם נשארים קבועים?

דיווח טעות[עריכת קוד מקור]

נמש או נמשים אינם "בהרות שמש" . המונח "נמש מן השמש" יוחד במילון המונחים של האקדמיה ל , SOLAR LENTIGO הקרוי גם "כתמי כבד" או "כתמי זקנה" . הנמשים ה "מקובלים" על עורם של בהירי שיער ועור קרויים "כתמי קיץ" (מונח המופיע בעיקר בספרות וראו י.ח. ברנר "שכול וכשלון" פרק א).

מקור:אני מצרף קטע שכתבתי בנושא בהקת היא מחלת עור שבה מאבדים אזורים מסוימים של העור את צבעם והוא הופך בהיר . לעתים מכונה תסמונת זו בשם "בהרת" לפי המילה המקראית (ויקרא י"ג לח) וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרָם בֶּהָרֹת בֶּהָרֹת לְבָנֹת", אם כי לא ברור אם מדובר באותה תסמונת. בשפה הרפואית נקראת המחלה vitiligo או leukoderma מיוונית – עור לבן. האקדמיה ללשון קבעה את הערך "בהקת" (מונחי רפואה 1999) מהשורש בה"ק שמקורו באכדית – ibqu ובערבית 'בהק' . המילה מופיעה במקורות (ויקרא י"ג לט) " בֶּהָרֹת כֵּהוֹת לְבָנֹת בֹּהַק הוּא" ורש"י מבאר:" בהק - כמין לובן הנראה בבשר אדם " . בספרות חז"ל מופיע ה'בוהק' כשם נרדף ללבקן (albino) (ת"ב בכורות מ"ה ב) " לבן לא ישא לבנה שמא יצא מהם בוהק" . למרות הפירוש המקובל למילה בהיר, הבהרות מאופיינות בצבע כהה יותר מצבע העור. אחד מסוגי הבהרות נקרא בלשון הרפואית lentigo, מלטינית lentis – עדש, על שום צורת הנגעים המזכירה עדשים. האקדמיה ללשון (מונחי רפואה 2010) טבעה את הערך "נמש מן השמש" בתמורה ל Solar Lentigo.(המוכרים גם בשם העממי כתמי זקנה או כתמי כבד - Lentigo senilis). בספרות חז"ל מוזכרים הבהקנים, אולי ככינוי למנומשים (ת"ב ברכות נ"ח ב) " הרואה את הבהקנים" ורש"י מפרש: " בהקנים - לינטייליו"ש (לינטילו"ש: עדשנים, שעורם מנומש בכעין עדשים) " ומוסיף על הבהק המקראי (ויקרא י"ג לט) " בהק כאיש עדשן שבין עדשה לעדשה מבהיק הבשר בלובן צח". ה"נמשים" מוכרים יותר ככתמים קטנים על גופם של בהירי עור ושיער. המילה נמש מופיעה בספרות ימי הבינים (קאנון הגדול - אבן סינא, אלחסין בן עבדאללה 1492 פרק ו ) "כדש ונמש וכלף הוא עדשי הפנים" ובעברית הספרותית (ברנר "שכול וכשלון" פרק א') הנמשים כונו "בהרות-קיץ". דווח על ידי: ד"ר אלישע פרוינד 77.125.4.1 23:32, 27 בספטמבר 2014 (IDT)[תגובה]

החלפתי "בהרת שמש" ב"בהרת קיץ". ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 21:28, 28 בספטמבר 2014 (IDT)[תגובה]