שיחה:פרדוקס של מסע בזמן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום רב!

אני דיסלקט, תרגישו חופשי לתקן שגיאות כתיב


פרדוקס הסבא/האבא נפתר בצורה משעשעת בסדרה futurama, אותו אדם שחזר בזמן גרם למותו של סבו וסבתו (הצעירה באותו הזמן) התחילה איתו. הוא בהתחלה נרתע, ואז הגיע למסקנה שלא באמת היה מדובר בסביו (שכן הוא היה אמור להיות למות בשל כך), ו"נכנע" לבסוף.

בבוקר המחרת הוא מגלה שהוא הסבא של עצמו... יובל מדר 21:14, 19 יולי 2004 (UTC)

ולכן הפכו את פרדוקס הסבא לפרדוקס הסבתא... שכן אמא של אמא היא היחידה שהאדם הוא בטוח צאצא שלה. כדאי לתקן גם את הערך, לדעתכם? Felagund 20:57, 23 יולי 2004 (UTC)

לדעתי צריך לאחד את פרדוקס הסבא יחד עם נושא זה[עריכת קוד מקור]

שכן פרדוקס הסבא מרחיב לגבי איך פותרים את פרדוק המסע בזמן, ופה יש הסבר על פרדוקסים נוספים.. Back2U 14:07, 20 יולי 2004 (UTC)

נכון. – rotemlissשיחה 07:31, 17 אפר' 2005 (UTC)

בקשר לפרדוקסים על מסע בזמן[עריכת קוד מקור]

אני לא חושב שאפשר ליצור לולאות שכאלו. פעולות שנעשו בכוונה תחילה בעבר בלבד על מנת למנוע/לגרום משהו בעתיד יגרמו לסתירה במרחב הזמן-חלל (כפי שהוסבר במאמר).

לפי דעתי, מה שיקרה הוא שבאותה נקודה (הראשונה שבין הנקודות של השינוי) הזמן-חלל יקרוס לגמרי (אני לא חושב שיש צורך לספר מה יקרה במקרה כזה...).

הטבע חכם מכדי להרשות בעיות שכאלו... מכאן גם אפשר להסיק שמסע לעבר בלתי אפשרי (תתחשבו גם בעובדה שכדי לעשות זאת צריך לעבור את מהירות האור. "מסע" לעתיד הוא לא שימושי משום ש: 1. לא תוכל לחזור חזרה (זה ייחשב כמסע לעבר). 2. העתיד משתנה כל הזמן ע"י ההווה ונקבע לפיו. אין צורך להגיע אל העתיד כדי לשנות אותו.

פרדוקס הבליה ופרדוקס היצירה[עריכת קוד מקור]

שני הפרדוקסים האלו לא כ"כ מובנים לי. בקשר לפרדוקס הבליה, למה צריך לומר שבהכרח האדם שיירש את התמונה שכבר עברה מסע בזמן יחזיר אותה שוב כמה מאות שנים אחורה? אם נניח שכאדם (נקרא לו משה) חוזר 10 שנים אחורה בזמן הוא פוגש את עצמו הצעיר יותר, כלומר ברגע נתון מסוים קיימים שני משה, כך גם בקשר לתמונה. דה וינצ'י עושה את היצירה שלו בלי קשר ליצירה שחזרה בזמן. ובקשר לפרדוקס היצירה, קצת קשה לקרוא לזה פרדוקס כי אין לו התחלה הגיונית. מיכאל

בשאלה איך תשבר הלולאה של חזרת המונה ליזה נשמע שאם לא דה ונצי צייר אותה אז גם זה פרדוקס של יש מאין.79.182.15.228 15:02, 25 ביוני 2010 (IDT)[תגובה]

תהיות ותהיות על חזרה בזמן[עריכת קוד מקור]

כאשר הרמיוני גריינג'ר חזרה בזמן היא זרקה על הארי אבן מתוך חוסר ברירה? כי עליה לעשות הכל כדי שלא ייווצר פרדוקס, שכמו בד"ר הו, יגרום ליקום לבלוע את עצמו? עוד סרטים עוסקים בכך שהניסיון לעקם את המימד היסודי של היקום מוביל לבלתי צפוי, נחשב לכפירה והמנעותו קריטית יותר מהמוסר, ולכן אסור לך לחזור ולמנוע מוות (ולמעשה כל הטייה של גרגר אבק באוויר מוביל לשינוי שיכול לגרום לשינויים משמעותיים. הבאים לא הפנימו את זה, ולמעשה כדי שמשהו שמכיל בן אדם יופיע יש מאין זה מזיז טריליארדי גרגרים.). בעוד סרטים, כשמישהו חזר בזמן, אנשים התחילו לשים לב איך דברים מסביבם משתנים פתאום, וזוכרים את המציאות שלפני השינוי, מה שנראה כלא הגיוני,לערבב את שני היקומים . הרמיוני לא חששה לרגע שהיא תחטיא את האבן בחצי סנטימטר, כי חוקי הטבע משלימים אותה כך שבעצם אין לה מה לטרוח, כי בסיפור הזה יש גורל מכתוב. בדז'ה וו , אם הייתי השוטר הייתי תוהה אם זה מכתוב ואם אשנה משהו או אגרום לזה להיות כמו שקרה. את המגנטים על המקרר-- הייתי מנסה לעקם את ה-U של הכתובת "יו כן סב הר" ואז נוכח אם יצרתי סיעוף חדש ליקום או יוצר את זה שממנו באתי. ככל שהנושא יותר מורכב (של מב"ז ויקומים מקבילים בכלל) הוא יותר מבלבל. כל פתיחת שער מובילה לערבוב זמני בין היקומים, והדמויות (כולל חלקיקים) לא יכולים לדעת מה מקורם. לעתים השוני והדמיון בין היקומים מאד בלתי צפוי כך שרק 20 שנה אחרי שתשוב ממסע ביקומים תגלה שלא חזרת ליקום שלך. אפשר להניח שיש כל כך הרבה יקומים כך שרק תדמיין אחד, יתברר שהוא קיים: "מעניין אם יש כדור ארץ נודיסטי אי-שם."

כדאי לערוך את המושגים "אדוני הזמן" ו"סוכני זמן".

דוגמא הרבה יותר חזקה לפרדוקס היצירה מתקשרת לפרדוקס הסבא: אדם אחד גדל ויום אחד מביט בראי וראה עד כמה הוא דומה לאביו. אז הוא מבין בדיוק מי הוא ומיהו אביו וחוזר בזמן ומתחתן עם אמו דאז והם מולידים את עצמו. השאלה: השושלת התחילה יש מאין? 79.182.15.228 16:21, 25 ביוני 2010 (IDT)[תגובה]

לגבי פרדוקס הבליה...[עריכת קוד מקור]

משום מה ה"פתרון" של פרדוקס הבליה נראה לי די אינטואיטיבי, תגידו לי אם אני טועה לדעתכם.

נחלק את נקודות הזמן לשלוש, לפי סדר כרונולוגי: A - נקודת הסיום של המסע בזמן B - הנקודה בה התמונה צוירה לראשונה (בהנחה שהיא לא נוצרה יש מאין) C - נקודת ההתחלה של המסע בזמן

עכשיו, נעקוב אחרי ציר הזמן של התמונה, החל מרגע היצירה שלה ועד שתתבלה לחלוטין. התמונה מתחילה מנקודה B (נניח שהיא נתלית בבית האמן), עד לנקודה C בה התמונה נשלחת אחורה בזמן לנקודה A. בנקודה A התמונה נתלית במוזיאון. בנקודה B, התמונה עדיין תלויה במוזיאון, ותמשיך להיות תלויה במוזיאון גם עד נקודה C ואחריה, עד שתתבלה.

ה"פתרון" של הפרדוקס, למעשה, טמון בעובדה שבין נקודות הזמן B ו-C התמונה הייתה קיימת פעמיים - פעם אחת בבית האמן, ופעם אחת במוזיאון - בגירסה היותר "בלויה" שלה.

הבעיה שנוצרת כאן יכולה להיות רק במקור ההשראה של האמן כשצייר את התמונה - אחרי הכל, אם הוא העתיק אותה מהתמונה שתלויה במוזיאון מאז נקודת זמן A, אנחנו נתקלים פה בפרדוקס - אבל זה כבר פרדוקס היצירה.

TheGeeTee1 - שיחה 12:44, 27 בדצמבר 2011 (IST)[תגובה]

למה דרוש מקור[עריכת קוד מקור]

למה דרוש מקור בלולאת זמן(זה לא צריך מקור)?

מהו הפרדוקס הזה:[עריכת קוד מקור]

בשינוי עבר - מה תהיה ההשפעה על האנשים החיים בעתיד? לדוגמא במניעת מלחמה או פיגוע. מבחינת כך שאנשים לא היו פוגשים באנשים מסויימים. מאור ש. - שיחה 14:58, 27 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

שאלה שנובעת מפרדוקס הבליה:[עריכת קוד מקור]

שאלה שנובעת מהפרדוקס -מה היה קורה לאדם אשר היה חוזר בזמן ומשמיד את התמונה - הרי הוא לא היה יודע על קיום התמונה ולא היה חוזר בזמן. מאור ש. - שיחה 14:58, 27 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

תשובה: לכן מדובר בפרדוקס. אדם אינו יכול לחזור לעבר ולהרוג את סבו - לפני שהוא פוגש את סבתו, ובכך למנוע את לידת עצמו. ובאותו אופן אדם אינו יכול לחזור לתמונה שבה צולם, ולמנוע את עצם צילומה, אם רק בזכות הצילום הוא יודע על קיומה ויכול לנסוע למנוע אותה. אכן - פרדוקס . Danny-wשיחה 16:54, 27 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

פרדוקס ידיעת העתיד[עריכת קוד מקור]

אני לא יודע איך מגדירים את זה אבל יש פרדוקס של ידיעת העתיד. למשל, אם תסע לעתיד תוכל לקחת תדפיס את כל הגרלות הלוטו, לחזור להווה ולמלא טופס אחר טופס, אבל אז בשלב מסויים ללוטו כבר לא יהיה כסף ולא יהיו הגרלות למרות שמצאת תדפיס שהן קיימות. עוד דוגמא (קצת פחות סימפטית): אם אדם נוסע בזמן ומגלה שלו ולזוגתו נולד ילד הסובל מפיגור שכלי - אז הוא חוזר חזרה להווה ויודע שלא לעשות את אותו ילד. --EldadHe - שיחה 11:52, 25 באוגוסט 2014 (IDT)[תגובה]

עוד סתירה[עריכת קוד מקור]

זה לא פרדוקס אבל עוד סיבה שלא נוכל לחזור בעתיד להווה ואז לדבר עם אנשים וכדומה היא, שהיום אנחנו לא רואים אף אחד מהעתיד... כלומר, בכל העתיד אף פעם לא יצא שנגיע להווה הנוכחי ונשנה אותו (אגב, אפשר לומר גם שפשוט נוכל לחזור לראות את העבר רק ואז זה סותר את כל הפרדוקסים, תקנו אותי אם אני טועה...) (אם מישהו כבר כתב את מה שאמרתי תמחקו את זה😬)

פרה דוקסין[עריכת קוד מקור]

1. אם אדם נוסע בזמן וחוזר 13.8 מיליארדי שנים לאחור, וכדי ליצור את היציאה מחור התולעת נדרשת אנרגיה עצומה שבסוף מתפרקת ומתפוצצת, וכך למעשה התרחש המפץ הגדול, אז במכה אחת מתברר מנין היקום בא ולאן הוא הולך.

2. אם אדם חוזר 13.8 ימים לאחור, ויוצא מחור התולעת בפיצוץ אדיר שמשמיד את היקום, אז הנה עוד גרסה לפרדוקס הסבא והרוצח.

אגב: הבהרתם שהגרסאות השונות, זו עם הסבא וזו עם האבא, הם למעשה אותו הסיפור. אבל גם זו עם הרוצח.

84.95.230.168 22:33, 27 ביוני 2015 (IDT)[תגובה]

משוב מ-31 במאי 2020[עריכת קוד מקור]

מעניין מאוד! 141.226.14.151 21:13, 31 במאי 2020 (IDT)[תגובה]