שיחה:פריצת ציר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יתכן שדברים השתנו בשנים שעברו מאז הסתובבתי בסביבה בה נשמעו ביטויים כאלו, אבל מה שכתוב בערך לא משקף את המושג המוכר לי של ״פתיחת ציר״, ומתאר בעיקר פריצת ציר (ניסוח שאכן מופיע מתחת אחת התמונות בערך כרגע).

לפי המושג המוכר לי, ״פתיחת ציר״ היא פעולה תדירה, שלא כוללת שינויי תוואי ועבודות הנדסיות, המבוצעת בציר קיים, שמסיבה כלשהי (למשל מגבלות שעות אור, אבל לא רק) לא הייתה בו תנועה של כוחות מוכרים במשך זמן מה, ויש אפשרות שהותקנו בו מלכודים או מארבים. תפקידה של פתיחת הציר הוא למצוא ולטהר כאלו, או, במקרה הרגיל, לוודא שאין כאלו.

הפתיחה (המוכרת לי) לא מתבצעת על ידי כוחות הנדסה, אלא על ידי כוח לוחם נייד, רגלי או רכוב, לפעמים בליווי גשש או גששים. בקו הגבול, הרבה פעמים הסיור הראשון בבוקר לאורך הקו מכונה (או מבצע) ״פתיחת ציר״, ובמקרים אחרים (כמו פלישות למדינות שכנות), בהם הצירים יכולים להיות בשטחים שהשליטה בהם לא ברורה, הפתיחה מבוצעת על ידי כוח טנקים קטן.

רצוי שאנשים שהז׳רגון הצה״לי שלהם קצת יותר טרי, יספרו מה המינוח המקובל היום, ואם התוכן הנוכחי של הערך אכן מתאים למה שמכונה בצבא הגנה לישראל ״פתיחת ציר״ (בהתחשב בעובדה שסעיף ״בצה״ל״ מהווה את רוב הערך). קיפודנחש 01:30, 12 בפברואר 2019 (IST)[תגובה]

תודה על ההערה. הבהרתי את הטרמינולוגיה. הבלבול נובע מכך ש"פתיחת ציר" משמש גם כשם נרדף בסלנג לפריצת ציר וגם לפעולה הסלקטיבית יותר שתיארת. – ד"ר MathKnight (שיחה) 20:26, 13 בפברואר 2019 (IST)[תגובה]