שיחה:צדק חברתי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צדק חברתי וזכויות אדם[עריכת קוד מקור]

הסרתי (בצורה חלקית, בטעות) את הקישור בין צדק חברתי לבין זכויות אדם, שכן הוא היה מוחלט מדי. הטענה שצדק חברתי יתכן רק במסגרת זכויות אדם היא מופרכת, שכן שני המושגים שייכים למסורות פילוסופיות שונות. נכון שיש התכנסות בחצי המאה האחרונה, וכיום יש חפיפה רבה בין שני המושגים - אבל להגיד שצדק חברתי מבוסס על הרעיון של קיום זכויות האדם זה פשוט מופרך. נדב 10:05, 15 יולי 2006 (IDT)

איכשהו התברחשה לי התצוגה והעריכה שלך ושל טל הוצגה יחד עם הטקסט שכתב טל, ומכאן הבלבול. תרגיש חופשי לתקן בצורה שאתה מוצא לנכון. גדי אלכסנדרוביץ' 10:08, 15 יולי 2006 (IDT)
נדב, אני מודה שאיני מומחה לעניין והסתמכתי על הוויקיפדיה האנגלית ביצירת הקצרמר. אני אשמח אם תתרום מידעותיך, אבל בבקשה אל תמחוק סתם דברים אם אתה לא בטוח בהם, ובנוסף, אם אתה מוחק מתוך ידיעה, אנא הוסף בבקשה את העובדות הנכונות, כי כרגע ממה שאני רואה הקצרמר הזה מתקצר בקצב מדאיג ביממה האחרונה במקום שיאריכו אותו. אגב, אתם מוזמנים להסתכל על הגרסאות הראשונות של הערך ובהם משפט בסוף (בעניין היחס של ימין ושמאל לצדק חברתי) שגם הוא נמחק, ואני חושב שצריך להחזיר אותו, מה דעתכם? טל :) 10:27, 15 יולי 2006 (IDT)

אני חושב, ותקנו אותי אם אני טועה, שהקשר בין זכויות האדם לצדק חברתי הוא הכרחי על מנת ליצור הגדרה כללית (ואולי כוללנית) למושג. זכויות האדם הם מושג רחב בעל פירושים שונים, מפרושים מצמצמים של בעלי תפישות ימניות, שמגבילות אותם לחירויות בסיסיות ועד פירושים מרחיבים שכוללים זכויות חברתיות, כפי שניתן לראות בהצהרות של האו"ם בהקשר זה ואף יותר מכך באידאולוגיות שמאליות. כל תפישה כשלעצמה תראה הפרה של זכויות האדם (כפי שהיא תופשת אותם) דבר לא צודק, ולכן כל התפישות (כמעט) יסכימו שצדק חברתי יתממש רק אם יתממשו זכויות האדם. דבר זה גם מבהיר את הטענה בסוף הערך (שנמחקה) ושאומרת שלרוב המשתמשים במושג כיום הם מי שחושבים שהחברה במערב כיום אינה צודקת, בד"כ בעלי אידאולוגיות שמאליות (שמרחיבים את מושג זכויות האדם וכוללים בו זכויות חברתיות רבות שלא באות לידי מימוש בחברה הקיימת באופן מספיק), בעוד שלרוב בימין מאמינים שהחברה הקיימת היא צודקת (וזאת מכיוון שפירושם לזכויות האדם מצומצם יותר ונמצא בקונצנזוס במערב כיום). טל :) 11:09, 15 יולי 2006 (IDT)

כמו שאמרתי, זה נכון שבחצי המאה האחרונה יש תפיסה כמעט הגמונית של זכויות אדם כמכשיר העיקרי, אם לא הבלעדי, ליישום צדק חברתי - בטח אם מגבילים את הדיון למערב. מאידך, אם מסתכלים במבט היסטורי, צדק חברתי היה מושג נפרד מזכויות אדם במשך תקופה ארוכה (למעשה, הדיון על צדק חברתי, שהתחיל אצל אפלטון לכל המאוחר קדם למושג זכויות האדם, שנטבע על ידי ג'ון לוק). אידיאולוגיות שונות (בעיקר הפשיסטית, אך גם חלק מאידיאולוגיות השמאל) אף הציגו את זכויות האדם כמנוגדות לצדק החברתי - והדוגמא הטובה ביותר לכך היא הביטוי של סטאלין, "כשחוטבים עצים, ניתזים שבבים" - בהקשר שלנו, כדי להגיע לצדק חברתי צריך לפגוע בזכויותיהם של חלק מהאנשים.
ולהערה השנייה שלך - אכן, אני מקצר את הערך במקום להעריכו, ואני מצר על כך. עם זאת, זו הבעיה עם כתיבת ערכים בתחום ההתמחות שלך - כתיבת הערך הזה תדרוש ממני עכשיו שבוע שיוקדש לחזרה על כל ההוגים בתחום, וזה כדי להוציא ערך שיהיה לא יותר מסביר. שוב, מצטער. נדב 14:12, 15 יולי 2006 (IDT)
אין מה להצטער, זה בסדר גמור ואם תרחיב את הערך זה יהיה מצויין! אגב, אם תסכל בערך בוויקיפדיה האנגלית, שם יש התייחסות להיסטוריה, אבל אני השתמשתי רק בהקדמה, שהיא אכן כוללנית כמו שכבר ציינתי, ומתייחסת למושג כפי שתופשים אותו היום ולא לסקירה היסטורית שמקומה בערך מלא אבל לא בקצרמר. ובעניין אחר, האם אתה חושב שאני יכול להחזיר את ההערה בעניין היחס של ימין ושמאל למושג? טל :) 14:23, 15 יולי 2006 (IDT)

צדק סביבתי[עריכת קוד מקור]

נושא שחסר כאן זה כל הנושא של צדק סביבתי והקישור שלו לצדק חברתי. מידע בנושא: "מהו צדק סביבתי? צדק סביבתי: הגדרת הרשות להגנת הסביבה בארה"ב: הרשות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) הגדירה ב- 1993 את המושג "צדק סביבתי" כך: "טיפול הוגן ומעורבות בעלת משמעות של כלל האוכלוסייה ללא קשר למוצא, צבע, לאומיות או הכנסה ובהתייחס לפיתוח, יישום ואכיפה של חוקים סביבתיים, תקנות ומדיניות". להמשך הערך באתר ארגון חיים וסביבה: http://www.sviva.net/pages/html/modules.php?name=News&file=article&sid=6

הנושא ראוי, אולי, להתייחסות בערך מיוחד, ובנוסף לכשיורחב הערך הזה אפשר לתת מקום לצדק סביבתי, אבל כרגע אנחנו עוסקים רק בקצרמר שמגדיר את המושג ותו לו, ולכן כרגע אין עיין מקום למושג זה בערך. טל :) 13:00, 15 יולי 2006 (IDT)

הערך לא צריך להיות בכלל תחת זכויות חברתיות, שם אפשר גם להציג את הדעות ואת הויכוח הפוליטי. מלך הג'ונגל 19:56, 15 יולי 2006 (IDT)

צדק חברתי (תנועה ציבורית)[עריכת קוד מקור]

לאחר שגאידמק הכריז על ה"תנועה הציבורית" שלו. צריך לפצל את הערך לפירשונים או להוציע קישור פירוש נוסף מתוך הערך? אייל - שיחה 19:25, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

אף אחד מהם. כשנראה שמשהו קורה יהיה מקום לשקול כתיבת ערך. ‏pacmanשיחה 19:27, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
משהו קרה. 150,000 איש אכלו 300,000 המבורגרים. ועכשיו ברצינות, הזלזול באיש ובפועלו כאן בוויקיפדיה לא נראה לי. בכיכר העיר "הסתלבטו" עליו וזה היה ממש לא לעיניין. בינתיים הוא תרם למדינה לא פחות מאיתנו הוויקיפדים. חגי אדלר 21:28, 24 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
הדבר היחיד שבו הוא תרם למדינה הוא בכך שיש נגדו אישומים פליליים עוד לפני כניסתו לפוליטיקה, בניגוד למה שהיה נהוג עד עתה. --elimgoz 22:03, 7 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

פרוש מילה (צדק) באות מילה? יש למצוא כאן מילה חילופית--ציונהשמחה 08:07, 2 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]


הגדרה לצדק חברתי[עריכת קוד מקור]

יש פה המון דיעות וגישות בנוגע לאיך יושג הצדק החברתי. לגבי הגדרה מה הוא צדק חברתי- מובאת (באופן מאד גס ומעורפל) ההגדרה שנתן אפלטון ב "המדינה", וזהו. אולי כדאי שערך בנושא צדק חברתי יתן משקל רב יותר להגדרה מה הוא צדק חברתי, ולא רק לשאלה איך הוא יושג. המשפט הפותח של הערך הזה הוא שנוי במחלוקת, חסר כל ביסוס ומקור, מעורפל ולא בהכרח קשור. --Hudc - שיחה 20:40, 6 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

אני רוצה להציע להוסיף קישור למאמר נהדר שקראתי. יאיר טיקטין, צדק חברתי ביהדות באתר מכינת עמיחי

משוב מ-26 במרץ 2014[עריכת קוד מקור]

"אי צדק" - הגדרה, "אי צדק" הינו ההפרש בין "הצדק" וה - "אי צדק" שנעשה.תבנית:'''משוב 87.68.157.144 17:25, 26 במרץ 2014 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בצדק חברתי שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 16:35, 16 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]