שיחה:קומפלמנטציה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בגנטיקה, קומפלמנטציה מתייחסת למערכת יחסים בין שני זנים שונים של אורגניזם שבו יש שתי מוטציות רצסיביות הומוזיגוטיות אשר יוצרות את אותו הפנוטיפ (למשל, שינוי מבנה הכנף של זבובים). זנים אלה הם זן טהור עבור המוטציה שלהם. אם, כאשר זנים אלה מתרבים אחד עם השני, מעט מהצאצאים מראים הופעה מחדש של פנוטיפ זן הבר,נאמר שזנים אלה מבטאים "קומפלמנטציה גנטית". מבחן קומפלמנטציה (לפעמים נקרא מבחן "ציס -טרנס") מתייחס לניסוי שפותח על ידי הגנטיקאי האמריקני אדוארד ב. לואיס. הניסוי עונה על השאלה: "האם פרט זן הבר של גן X יכול להציל את התפקוד של האלל המוטנטי שגם הוא בגן X ?". אם ישנו אלל עם פנוטיפ נראה לעין שתפקודו יכול להתבטא ע"י גנוטיפ של זן הבר (כלומר, הוא אלל רצסיבי), אפשר לשאול האם התפקוד שאבד בגלל אלל רצסיבי יכולה להתבטא ע"י מוטציה אחרת בגנוטיפ. אם לא, שני אללים חייב להיות פגומים באותו גן. היופי של מבחן זה, שהתכונה יכולה לשמש לקריאה לפי ביטוי הגן גם ללא ידיעה של מה הגן עושה ברמה המולקולרית.

קומפלמנטציה מתרחשת בשל אובדן תפקוד של גנים האחראים לשלבים השונים במסלול המטבולי שיכול לגרום לביטוי אותו הפנוטיפ. כאשר זנים אלו מתרבים יחד, הצאצאים יורשים גרסאות זן-הבר לכל הגנים מהורה אחד. מכיוון שהמוטציות הללו הן רצסיביות, יש התאוששות של התפקוד במסלול זה, כך שהצאצאים משוחזרים לפנוטיפ זן-הבר. לכן, המבחן משמש להחליט אם שתי פנוטיפים מוטנטים רצסיבים שנגזרו באופן עצמאי ללא תלות אחד בשני, נגרמים על ידי מוטציות בגן זהה או בשני גנים שונים. אם לשני זני ההורים יש מוטציות בגן זהה, צאצאיהם ירשו מהם רק גן לא נורמלי; הם מבטאים את הפנוטיפ המוטנטי משום שקומפלמנטציה לא התרחשה.

במילים אחרות:

אם השילוב של שני הורים בעלי גנום הפלואידי המכילים מוטציות שונות רצסיביות מניב פנוטיפ מוטנטי, אז יש שלוש אפשרויות:

 1 . המוטציות מתרחשות באותו גן. 
 2.  מוטציה אחת משפיה על הביטוי של מוטציה אחרת. 
 3.  מוטציה אחת עלולה לגרום לתוצר מעוכב. 

אם השילוב של שני הגנומים הפלואידים המכילים מוטציות רצסיביות שונות גורמים ליצירת צאצאים בעלי פנוטיפ זן-הבר, אז המוטציות חייבת להיות בגנים שונים.

מידע כזה, המרחיב משמעותית את הערך, יש לכתוב ישירות בגוף הערך, אין צורך להציגו תחילה בדף השיחה. דוד שי - שיחה 20:03, 8 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

הוספת מידע[עריכת קוד מקור]

בנוסף ניתן לכתוב שהיחסים בין הצאצאים בדור 2 הם 9:7 9 לזן הבר 85.64.154.111 11:46, 13 בינואר 2013 (IST)[תגובה]