שיחה:שלמה שמיר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האם שלמה שמיר היה טייס בחיל האוויר? זה לא נאמר בערך, הוא התמנה למפקד החיל לאחר שהיה מח"ט, מפקד פיקוד מרכז ומפקד חיל הים. לא נראה שהוא גם היה טיס, למרות שהיה לו רשיון טיס אזרחי. שנילישיחה 00:07, 27 מאי 2006 (IDT)

שלמה שמיר - מפקד פיקוד המרכז במלחמת העצמאות?[עריכת קוד מקור]

אני לא רואה אותו ברשימה ובתבנית. חגי אדלר 06:05, 16 בנובמבר 2006 (IST) שלמה שמיר היה מפקד חזית המרכז מנובמבר 1948 עד 25 במאי 1949[תגובה]

שלמה שמיר[עריכת קוד מקור]

שלמה שמיר היה המפקד השני של חיל הים לאחר שפול שולמן התפטר מהפיקוד על חיל הים.

פול שולמן היה מתנדב מח"ל בדרגת קומנדר ומהנדס במקצועו. מפקד מקצועי של חיל הים והמפקד הפוליטי גרשון זק.

הסיבה לכך שפרש מבנה החיל שהיה בנוי על בסיס קומיסארים (פוליטרוקים) כאשר לכל אוניה רב חובל ומפקד פוליטי.

היה פסק זמן קצר שהחיל נותר ללא פיקוד והיה מנוי זמני של מוניה מרדור ושמעון פרס במשהב"ט.

שמיר מונה למפקד חיל הים בדצמבר 49 ויחד עמו הביא את עוזר השלישות שלו. לפני הפיקוד על חיל הים הוא קבע, כראש מת"מ (אוגוסט 1948 עד נובמבר 1948), את שמות וצורת הדרגות של צה"ל.

חיל הים התארגן לזרעות ומפקדות עוד בתקופת ההקמה אך היה חיכוך בין אנשי הפלי"ם לבין הפיקוד המקצועי של שולמן. אנשי הפלי"ם לא ידעו איך להוביל אוניה לקרב שכן הם לא היו ימאים מקצועים אלא מפקדי אוניות העפלה כאשר הצוות היה זר ובד"כ איטלקי למעט מס חריגים.

שמיר לא היה טייס בחיל האוויר למי ששאל אלא למד לטוס בחברת אוירון והיה בעל רשיון טייס למטוס אזרחי קל.

שמיר ובכלל קציני הבריגדה היו מנויים מוכתבים מראש של ההגנה ואלו עברו קורס של שלושה חודשים בסרפנד במסגרת הצבא הבריטי. אולם הקורס לא היה במתכונת הקורס האורגני המלא הבריטי.

שמיר פיקד על חט 7 אותה הקים (נא לציין זאת בערך) ותפקודו במלחמת לטרון שנוי במחלוקת ובמיוחד שנוי במחלוקת הוא אופן ההסתערות על לטרון ונהול המערכה על ידיו. פרק זה מתואר הייטב בביוגרפיה של שרון.בספרו WARRIER מספר שרון כי הפיקוד הבכיר כלל לא נכח וניתח את זירת הקרב ולוחמים הופקרו. כדאי מאוד לעיין בספרו של שמיר על קרבות לטרון - "בכל מחיר לירושלים".

למען הדיוק מי שהיה הקצין האסטרטג הגדול ביותר של מלחמת השחרור הנו יגאל אלון מעצב גבולות המדינה והיחידי שכבש את לטרון בתחבולה אולם בהנחיית בן גוריון נסוג. ראה ספרו של רם אורן.

שמיר כונה "פיסטוק" בחיל הים ובכלל ככינו גנאי ראה ספרו של רם אורן. הנכון הוא שהכינוי "פיסטוק" הודבק לשמיר עוד בביה"ס התיכון.

בספרו לטרון של רם אורן מנסים להציג את סיפור לטרון באקספקלריה של סתירת העדויות ברם, עדות נוספת לקרב הכושל מצוייה בספרו של רפול וכן עדויות לוחמים כגון זו של שרון.

שמיר מאידך ניחן בכושר ארגוני שאותו למד במסגרת שירותו בבריגדה היהודית כאשר הפיקוד המבצעי לא היה ארץ ישראלי אלא בריטי.


הבריגדה הוקמה לקראת סוף המלחמה ותרומתה בקרבות הייתה מועטה ברם חשיבותה רבה ובעיקר בשל הקשר עם שארית הפליטה וארגון נתיבי הבריחה.

הקרב המרכזי בו לחמה היה קרב הסנייו.

מוקה לימון מחליפו של שמיר היה איש העפלה והחזיק בתעודת קצין ים שאותה קיבל בהסמכה מן הצי הבריטי המסחרי שם שירת כאיש ים בשיירות למורמנסק.

איש ים אחר בהקשר דומה לשל לימון הוא שלמה אראל מחליפו של יוחאי בן נון.

ההתעצמות של חיל הים הייתה בעיקר בימי לימון ושמואל טנקוס (טנא)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:57, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

בתקציר בצד שמאל מופיע דרגת מייגור בחיל האוויר המלכותי הבריטי. זה לא נכון. הנכון הוא דרגת מיג'ור בחיל הרגלים הבריטי. סימן הדרגה הוא אחר.

מקור: היכרות אישית. סימני הדרגות הבריטיות של שמיר בידיי

דווח על ידי: רבינוב - שיחה 13:03, 20 באוקטובר 2020 (IDT)[תגובה]