שיחה:תוכנית הפדרציה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת תחרות הכתיבה
הערך השתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר"

קישור לראיון עם יגאל אלון[עריכת קוד מקור]

עדה לוצ'אני, ראיון עם יגאל אלון, מעריב, 24 במרץ 1972 המשך. וגם סקירה של יוסף חריף, יוסף חריף, במערב רואים בתכנית-חוסיין "התחלה", מעריב, 24 במרץ 1972 לגבי תגובות מדינות המערב לתוכנית. כדאי, לדעתי, להוסיף את שני המאמרים כהערות שוליים או אפילו כקישור חיצוני.אודי - שיחה 11:56, 14 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]

הערת מזכיר התחרות[עריכת קוד מקור]

אני מזכיר להוסיף בדף שיחה קישורים לערכים שהוכחלו במהלך הכתיבה ושיתוף פעולה עם ויקיפדים אחרים, אם היה כזה. גילגמש שיחה 22:27, 23 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]

הערכים שהוכחלו במסגרת כתיבת הערך:
כמו כן תודה רבה לאודי על עזרתו והערותיו. אריאל2 - שיחה 09:21, 4 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]
(עדכון) תודה גם למשתמש:Lionster על הערותיו המחכימות (להלן) אריאל2 - שיחה 21:30, 16 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]
(שכחתי לציין) תודה גם למשתמש:Ori על עזרתו בהכנת המפה בערך אריאל2 - שיחה 11:23, 27 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

אז סוף סוף ישבתי ועברתי על הערך כמו שהבטחתי :) ולהלן המשוב שלי:

  1. הערך יפה מאוד!
  2. במבוא, המונח "ישראל תתנגד/תעשה" וכו הוא פחות מתאים, עדיף לכתוב ממשלת ישראל (מה שנכון במקרה הזה) או מדינת ישראל, וכך גם בהמשך.
  3. ברקע כתוב כי "עד מהרה נעשו הפלסטינים לעמוד השדרה של מעמד הביניים העירוני הירדני". הדבר אכן נכון, אך בדגש על חלקה הצפוני והמתועש של הממלכה. בדרום השבטי השפעתם הייתה קטנה בהרבה, וזה למה עד היום מעוז התמיכה בממלכה הוא בקרב הבדואים בדרום.
  4. בסוף הרקע כתוב "אך זה יתקיים תחת מסגרת פוליטית אחת". מאחר ומדובר בשתי זהויות, עדיף לכתוב "אלו תתקיימנה", או משהו בסגנון.
  5. בפרק "הגורמים להכרזה על התוכנית" כתוב כי "גם פעילות דיפלומטית שכללה את ירדן עלתה בתוהו". לא ברור למה הכוונה - האם לתכנית רוג'רס? כדאי להבהיר זאת.
  6. באותו הפרק כתוב כי "חשש חוסיין שמדינות ערב עלולות להיות קלות על הדק בהתייחסותן לאש"ף". נראה לי שעדיף להבהיר את הניסוח.
  7. בפרק כתוב "תמנע אפשרות של נציגים פוליטיים מהגדה המערבית שידונו על הסכמים עם ישראל במנותק מירדן". נראה לי עדיף לכתוב "...אפשרות לבחירתם של נציגים...".
  8. בפרק "ההכרזה על התוכנית", כדאי במידת האפשר לציין ממתי החלה העבודה על היוזמה. קרי - מתי נתן המלך את ההוראה לתחילת העבודה. הספר עצמו כבר לא אצלי, ואני לא ממש זוכר אם זה מצוין שם, אבל הדבר ידוע בכלל - כדאי.
  9. באותו הפרק כתוב "הכריז חוסיין על רעיון תוכנית הפדרציה". עדיף לדעתי להשתמש במונח "הכריז על היוזמה החדשה", שכן כרגע הטקסט מעט מסורבל - רעיון+תכנית.
  10. למיטב הבנתי, המונח "ירדן היא-היא פלסטין" מדויק כמו המונח "ירדן היא פלסטין". במידה ואכן כך, אני מציע להשתמש במונח השני, הפשוט יותר לקורא ומוכר לו מהתקשורת.
  11. באותו הפרק, כתוב "בהצעת התוכנית, חוסיין למעשה". הייתי מציע להשתמש במונח "במסגרת התוכנית", ניסוח שלדעתי עדיף פה.
  12. עוד כתוב "התוכנית גם ביטאה שינוי מדיניות בפוליטיקה הירדנית". חשוב להדגיש כי מדובר בשינוי מדיניות כולל ומוחלט, המערער על עצם יסודותיה של הממלכה, עוד מימי עבדאללה הראשון ושאיפתו לדריסת רגל בארץ ישראל, בכל ניסוח יראה לך לנכון.
  13. בתחילת הפרק "התגובות לתוכנית", כתוב פעם נוספת מידע על פרסום התוכנית, לרבות מידע שלא צוין בקטע הראשון. אני חושב שהמקום למידע הרלוונטי הוא בחלק הראשון, לרבות כל המידע המקורי, וכאן ניתן רק להזכיר את עיקרי הדברים.
  14. בסוף הפרק כתוב "בהמשך גם שיחק תפקיד שולי בשיחות החשאיות שהתנהלו עם חוסיין.". עדיך לציין "חרף זאת", שכן מדובר בניגוד להתעלמות מדעתו בפסקה הקודמת.
  15. בפרק "תגובת הפלסטינים" חשוב לציין, כי אחת הסיבות העיקריות לחשש הפלסטינים מהתכנית היה משקלם הגדול באוכלוסיה הירדנית, כדאי גם לציין מספר באחוזים (אצל כבהא יש כזה, אם אני זוכר נכון).
  16. כתוב גם "הארגונים הפלסטיניים ניסו לארגן אחידות בעולם הערבי כנגד התוכנית". עדיך לדעתי המונח "ניסו להפגין אחידות", שכן הארגון היה בעיקר יחסי ציבור למיניהם.
  17. את המונח "כל שהצליח ערפאת לממש", הייתי מחליף ב"כל... להשיג".
  18. בפרק "ניסיונות למימוש התוכנית" כתוב "ראשת הממשלה" ביחס למאיר, אני חושב שהמונח המתאים הוא אכן "ראש הממשלה", אבל אני לא לגמרי בטוח פה :)
  19. בתחילת פרק "השפעות התוכנית" הייתי מציע לשים קישור לערך מורחב של ניתוק הזיקה, שכן בדיעבד, ועל זה עמדתי בעבודתי, מדובר בתוצאה העיקרית של השינוי האווירתי והפוליטי בממלכה, שבא לידי ביטוי ביוזמת תוכנית הפדרציה.

וזה הכל :), אתה מוזמן כמובן לאמץ את מה שנראה לך מתאים מההערות שלי ולהתעלם מהשאר, שכן חלקן מבוססות על דעתי מבחינה ניסוחית גרידא. בכל מקרה, כתבת ערך יפה, מפורט ומעניין מאוד, ועל סוגיה פוליטית משפיעה ביותר, ואני בהחלט סבור שמדובר בערך המתאים בזכות לתואר "מקצרמר למובחר", ולזכייה בתחרות.

בברכה, ‏Lionster‏ • שיחה 10:08, 16 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

היי רן, תודה רבה על ההערות המקיפות. את הרוב תיקנתי לפי עצותיך, או שיניתי כדי שיהיה מובן יותר. התייחסות לגבי כמה הערות ספציפיות:

3. אכן הפלסטינים התאקלמו בעיקר בצפון, אבל השאלה היא אם זה קריטי לנושא זה.

5. אבדוק ואפרט בהתאם.

8. לא ראיתי מקום שבו מצוין תהליך ניסוח ההסכם (מלבד מכך שחסן היה אמון על נושא זה). אנסה לברר.

12. שינוי המדיניות של אסימילציה נדון בפסקה לפני כן (הפסקה הראשונה תחת 'משמעות התוכנית'), שם אכן ציינתי את המדיניות של ירדן מאז איחוד שתי הגדות. הפסקה השנייה, שעליה הערת, עוסקת בשינוי יחסי הכוחות בתוך הכוחות הפוליטיים בירדן - היחלשות המחנה האנטי-פלסטיני של א-תל והתגברות המחנה שצידד באיחוי קרעים. האם אתה מתכוון לשינוי בתפיסת הריבונות הירדנית בארץ ישראל ובמקומות הקדושים (היינו ירושלים) או שלא הבנתי אותך כיאות?

15. אני לא ראיתי נתונים בנדון. באיזה ספר של כבהא מדובר?

18. אכן ראשת הממשלה :) חידוש משעשע של האקדמיה ללשון עברית. כך גם מופיע בערך.

תודה רבה שוב על ההערות. המשך שבוע מצוין. אריאל2 - שיחה 21:28, 16 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]
האמת שרק עכשיו שמתי לב שהגבת. בכל מקרה, ראיתי את השינויים שביצעת בערך, ואישית אני מקווה שהוא יזכה, שכן הוא בהחלט ראוי לכך, מעבר לנושא :) כל הכבוד! ‏Lionster‏ • שיחה 03:46, 26 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]
תודה. מחזיק אצבעות :). שבת שלום, אריאל2 - שיחה 11:24, 27 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

שינויים לאחר תום התחרות[עריכת קוד מקור]

ערכתי היום את הערך, למרות שנגמר עת התחרות. השינוי שעשיתי היה תיקון לסקריפט ההחלפות שהופעל ויצר שגיאות בציטוטים. ראו שיחת משתמש:אבגד#תוכנית הפדרציה. אריאל2 - שיחה 08:15, 1 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

הערות מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

ערך מצוין של אריאל2. הערך זכה במקום השלישי בבית שלו בתחרות הכתיבה השמינית. מדובר בערך מעניין מאוד על נושא שיכול להיות אקטואלי גם בימנו עם דיבורים חוזרים ונשנים על ירדן שהיא פלסטין. גילגמש שיחה 08:07, 14 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

אם יתוקנו הקישורים הערומים. Yoav Nachtailer - שיחה 20:07, 14 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
אני מניח שאני קצת משוחד, שכן הייתה לי מעורבות בביקורת העמיתים. עם זאת, בתור מי שבקיא בנושא, הערך מספק מידע מקיף ואיכותי אודות האפיזודה החשובה ביחסי ירדן-הפלסטינים, ובמצבו הנוכחי הוא ראוי בהחלט למומלצות לטעמי, לאחר תיקון הקישורים. כמו כן אציין בעניין סוגיית התמונות שהועלתה במסגרת התחרות, כי קשה לי לחשוב כיצד ניתן להוסיף תמונות רלוונטיות לערך, בצורה שאינה מאולצת, וזאת למעט אולי לאחר ביקור בירדן וצילום המסמך המקורי, במידה והשתמר (מה שמהווה כמובן דרישה לא רציונאלית בעליל). ‏Lionster‏ • שיחה 15:33, 15 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
תיקנתי את הקישורים הבעייתיים. הוספתי גם קריאה נוספת להיסטוריוגרפיה ערבית בתחום (אם כי לא מצאתי הבדלים גדולים בין הנאמר שם לבין המחקרים הישראלים). לגבי התמונות אני גם אובד עצות. אריאל2 - שיחה 15:16, 26 בינואר 2014 (IST)[תגובה]