שיחת טיוטה:התעללות נרקיסיסטית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת דובי123 בנושא בעייתיות הערך

בעייתיות הערך[עריכת קוד מקור]

אוקיי, קיבלתי את ההערות של @Lostam ושל @Politheory1983. עם זאת, אם הערך יחזור למרחב הערכים ללא שינוי משמעותי ביותר בו, אני אעלה אותו להצבעת מחיקה מהסיבות הבאות:

כתיבה לא אנצקילופדית ומבוססת על מחקר מקורי; בגרסאות קודמות של הערך אף היו הפניות לסרטונים ביוטיוב שככל הנראה שימשו מקור לחלק מהטקסט.

מקורות שלא נבדקו על ידי כותב הערך – ראו למשל את תת-הפרק על הטרדה מינית. אחד המקורות מפנה לאתר של RAINN, ואין שם אפילו אזכור אחד לשום הפרעה נפשית. יצא לי לבחון את רוב המקורות בערך, אך גם נפלאות הגוגל לא הצליחו למצוא את כולם.

שימוש באוטוביוגרפיה, ספרי עזרה עצמית ופסיכולוגיה פופולרית כתימוכין – ראו למשל ברשימת המקורות: דרך חדשה: The Drama of Being a Child, גישה אל החיים שעיקריה אהבה, The Road Less Traveled, Women and Desire: Beyond Wanting to Be Wanted, ועוד.

בעיות יישומיות – הגדרת ההתעללות לפי הערך מוגדרת ונעוצה בכך שיש למבצע "הפרעת אישיות נרקיסיסטית" או "בנרקיסיזם" – אולם, לא ברור מי/כיצד אפשר לקביעה כזאת ללא אבחון ע"י איש מקצוע שמוסמך לכך. על אותו משקל, אם ההתעללות בוצעה על ידי עבריין הונאה, מדוע שלא נגדיר את ההתעללות "התעללות של עבריין הונאה"? – מדוע הייחודיות של הפרעת אישיות נרקיסיסטית? – מדובר כאן בציד מכשפות שמרדד את השיח על אלימות במשפחה, ואף מעודד סטיגמה כלפי הסובלים מהפרעות אישיות. בנוסף, לפי קוהוט, קרנברג, פרויד, ותיאורטקינים רבים ומשפיעים אחרים: נרקיסיזם כתכונת אופי קיימת בכולנו וחשובה להתפתחות התקינה של ה'עצמי' – אם כך, האם כולנו "מתעללים נרקיסיסטית" בזולת?

בעיות מושגיות – אין אף דוגמה להתנהגות שניתן להגדיר כהתעללות וכזאת שניתן לקשר כבלעדית להפרעת אישיות נרקיסיסטית. התעללות על פי רוב קשורה ליחסי כוחות בלתי שיוויוניים (למשל, הורה וילדיו או אדם ובעל החיים שלו). אך בתרבות המערב יחסי כוחות בזוגיות או במשפחה הם על פי רוב שיוויוניים, ועל פי גישה מהשנים האחרונות, היא אפילו מאופיינת בסימטריות והדדיות.

מסוכנות הנובעת מהביטוי – הביטוי "התעללות נרקיסיסטית" מצליח להימנע לחלוטין מהשימוש במילים "אלימות במשפחה", דבר אשר מתייג (כביכול) את מבצע האלימות עם התנהגות והפרעה נפשית חמורה ומקשה עליו לקחת אחריות על מעשיו, וגם יוצר עבורו רצינוליזציה – משמע, "הוא סובל מהפרעה נפשית" ולכן התנהג כפי שהתנהג. הדבר היחידי שבאמת חסר, הוא שהמבצע יפנים את התיוג השלילי שלו וההתנהגות שלו תעבור אסקלציה.

השלכות טיפוליות על קורבנות אלימות במשפחה – על מנת להחלים מהטראומה הנובעת בדרך כלל מאלימות במשפחה, על הנפגע/ת לעבד את החוויה שהוא שרד. זה משהו שקשה מאוד לעשות משום שזיכרון בחוויה במישורין או בעקיפין – גורם לעיוות מציאות – כלומר, המוח מנסה להגן על נפגע האלימות ולשמור עליו בטוח ככל האפשר. הגילוי של התוקפן כנרקיסיסט – גם אם הוא מדויק – אינו עוזר לקורבנות להינצל או להחלים. ההתמקדות במבצע האלימות, מדוע פגע, מה לא בסדר איתם וכו' – רק אומר שהקורבן עדיין עושה את העבודה הטיפולית שהעבריין אמור לעשות. נרקיסיסטים פוגעים באנשים כי הם מרגישים שהם זכאים לעשות את זה. ובתור מי שמכיר את הנושא מאוד טוב, זה לא חייב להיות יותר עמוק מזה.

תחום מחקר מתהווה – גם אם אנחנו מקבלים את ההנחה שמדובר בתחום מחקר מתהווה, הרי שעדיין אין קונצזוס במחקר לגביו. יש להוסיף ולומר כי למעשה לא מדובר בתחום מחקר מתהווה. מחקר אחד שאכן הצלחתי למצוא שבו היו המילים " Narcissistic Abuse" לא נערך על ידי בעלת מקצוע והשתמש במתודולגיות מפוקוקות – למשל, במחקר אובחנה הפרעת אישיות נרקיסיסטית על סמך העדויות של אנשים שהיו איתם בקשר. יתרה מזאת, חיפוש קצר בגוגל ילמד אתכם שמדובר במושג פופולרי למדי, שמוצא את רוב מקורתיו בפוסטים בפייסבוק, בסרטונים ביוטיוב, ובפסיכולוגיה הפופולרית.

לסיכום, אני חושב שאם מישהו רוצה לכתוב על 'התעללות' כזאת או אחרת - יש לו הרבה עבודה לפניו. צריך למחוק את כל ערימת השטויות שכתובה כאן ולהתחיל הכל מחדש. דובי123 - שיחה 16:29, 3 בדצמבר 2022 (IST)תגובה