שיחת טיוטה:עבדות בהאיטי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 3 שנים מאת מושך בשבט בנושא טיוטה:עבדות בהאיטי

בדיקת עובדות[עריכת קוד מקור]

גילגמש, כשהערך היה במרחב טיוטה טענת שחלק מהעובדות שכתובות אינן נכונות. דעתך כעת? אמא של גולן - שיחה 10:40, 9 באפריל 2018 (IDT)תגובה

אמא של גולן, התחלתי לבדוק את הערך פעם נוספת. לדעתי, יש בו טעויות עובדתיות רבות. להלן כמה מהן:
  • נכתב (תיקנתי כבר) שהעבדות החלה עם נחיתתו של קולומבוס באי - הערך סתר את עצמו והציע תאריך נוסף לתחילת העבדות. בחרתי את התאריך המאוחר.
  • כתוב ואני מצטט: "1514 החל הכומר הקתולי ברטולומה דה לאס קסאס...." עובדה זו מוזכרת בערך האנגלי אודות הכומר (שהוא ערך טוב אצלם). עם זאת, מדובר במאבק כללי למען זכויות אדם של אינדיאנים ועבדים בשטחים של האימפריה הספרדית באמריקה ולאו דווקא משהו ספציפי להאיטי. לכן, החלק הזה מיותר כאן ואף מטעה.
  • "כתוצאה מכך, חטיפה ושיעבוד אפריקאים הפכו כנורמה" - זה בפירוש לא נכון. בשלב זה של סחר עבדים הלבנים היו מגיעים לחופי אפריקה וקונים שבויים שנתפסו במלחמות הבין-שבטיות במערב אפריקה. רק כשהתפתחו החוות הענקיות באמריקה לגידול סוכר והייתה דרישה מוגברת לעבדים התחיל הסחר לפרוח, כתוצאה ישירה של הדרישה לעבדים. בשלב זה עדיין נקנו עבדים מהשליטים המקומיים באפריקה והם אכן נחטפו באכזריות או נשבו בכוונה למכור אותם. עבדות היא לא תופעה שמיוחדת להייטי או לדרום אמריקה והייתה נפוצה במקומות רבים. לכן, התוכן הזה שגוי.
  • "ב-1804 פרץ מרד העבדים בהאיטי, הנחשב למרד העבדים מוצלח ביותר בהיסטוריה האנושית, וזאת מאחר שהביא למהפכה בהאיטי כולה, ולא די בכך, שם קץ לעבדות בכל הקולוניות הצרפתיות" - אני לא בטוח שזה מרד העבדים המוצלח ביותר (אין מקור) אבל אילו קולוניות נותרו לצרפת באמריקות בשלב זה? הרוב הרי נתפס על ידי הבריטים או נמכר לארה"ב (מכירת לאויזיאנה)
  • "במהלך הכיבוש האמריקאי, בין השנים 1915 ו-1934, ניצל הצבא האמריקאי את ילידי האיטי לסלילת כבישים ודרכים אשר ישמשו אותו להגנה מפני לוחמי מחתרת בהאיטי" - מה פירושו של "ניצל"? איך זה קשור לעבדות? האם אלה עבודות כפייה? גם אם כן, זה לא חלק מהעבדות (הרי נאמר שהעבדות נגמרה כמאה שנים מוקדם יותר).
  • "במאה ה-15 האי היספניולה היה מיושב בילידים שחיו חיי שלווה ולא חשו סכנה או צורך להגן על עצמם מפני אויבים." - התמונה הפסטרולית של ילידים שלווים שחיו חיי שלווה ואושר עד הגעת האירופאים היא בוודאי לא מדויקת. בכל חברה אנושית יש עימותים ומלחמות. יתכן שאלה היו קטנים יותר מאשר באירופה או במזרח התיכון, אבל בוודאי שהתמונה הפסטורלית איננה נכונה.
  • שורה אחר כך יש את זה: "עבדות הייתה נהוגה באי רק בעקבות חטיפות של הילידים על ידי שבטים קריביים" - מה שמצביע על כך שהשורה הקודמת בוודאי איננה נכונה.
  • "בשנת 1492 הגיע קולומבוס ושינה את פני העבדות באי. ראשית, קשריו של קולומבוס עם המקומיים המכונים 'Taino Arawak' היו מושתתים על ידידות ורצון לעזור, אך כבר אז ידע קולומבוס כיצד לנצל את תמימותם של המקומיים וזאת עשה באמצעות שעבודם" - מצטרף להערותיי הראשוניות פה. קולומבוס הוא מגלה ארצות שהיה לו קומץ מלחים על שלוש ספינות רעועות. אין לו שום יכולת טכנית לשעבד עם שלם, במיוחד שרוב המלחים עזבו יחד איתו את האי ונותרו בו קומץ לבנים.
  • "תחילה האי נשלט בידי הספרדים, ולאחר יישוב הצרפתים באי טורטוגה הסמוך לחופי האיטי, זכו אלו בתמיכה והלגיטימציה ממלך צרפת והפכו למתיישבים קבועים באי האיטי." - מה זה הדבר הזה? פתאום כך מרשה מלך צרפת לנתיניו להתיישב בשטח האימפריה הספרדית והספרדים שותקים? אין איזו מלחמה בדרך (רמז - יש) - התוכן שגוי כמובן
  • הינה הרמז: " בשנת 1697 ספרד הכירה בכיבושי צרפת באי בהסכם 'רייסוויק' (Ryswick)" - סימן שכן הייתה מלחמה, רק למה לקח לספרד כמעט 200 שנים להכיר בכיבוש? לא היה משהו באמצע? איזו מלחמה או שתיים (רמז - היו והרבה - כל המאות ה16 וה-17 מלאות במלחמות בין ספרד, צרפת, אנגליה, הולנד וכו') אני לא יודע מתי בדיוק הכירה ספרד בכיבושים הצרפתים אבל אפשר לבדוק לעומק את השתלשלות העניינים - זה בטוח מופיע בוויקי האנגלית. בוודאי שהכיבוש לא נמשך 200 שנים ללא הפרעה מצד האימפריה הספרדית.
  • "המטעים סיפקו 40% מצריכת הסוכר האירופאית וכ-60% מצריכת הקפה האירופאית " - זה לא נשמע סביר. אם רבע מאי אחד מספר כמעט חצי מכל צריכת הקפה והסוכר של אירופה - בשביל מה כל יתר הקולוניות? לא סביר שיש השפעה גדולה כל כך לשטח קטן כל כך. יתכן שהכוונה לצריכה צרפתית בלבד אבל הדבר לא כתוב ואין הערת שוליים צמודה. יש הערת שוליים כללית שמוצמדת לכותרת באופן שאיננו מקובל.
  • כל הקטע השייך ל"'Code noir' – 'הקוד השחור'." איננו מדויק. הינה תיאור מסודר של הקוד אצל האנגלים: (Code Noir) החלק החשוב בערך האנגלי הוא: "the Code Noir was never effectively or strictly enforced, in particular regarding protection for slaves and limitations on corporal punishment." - כלומר, כל מה שכתוב כאן הוא פשוט wishful thinking - הכותב לא ביצע מחקר מעמיק די הצורך ופשוט העתיק את הטקסט ללא ביקורת כלשהי. גם מוזר יהיה לחשוב שהרשויות בצרפת יהיו מסוגלות לפקח באדיקות מה בדיוק נעשה בקולוניות רחוקות במרחק של שבועות שיט רבים מהמולדת. בוודאי שעשו ככל העולה על רוחם (כפי שאכן מצוין בערך האנגלי)
  • כל הפרק המוקדש למרד תלוש מההקשר. פתאום בלי שום הכנה ברחו כמעט 50 אלף עבדים ואלה החלו במרד. זה נשמע לא טוב. בוודאי שהיו הכנות למרד, למרד הייתה הנהגה וכו'. כל זה לא כתוב. עם כל הכבוד לוודו - אין הוכחות במדע שוודו אכן מסוגל להרעיל מישהו. הרעלה נקודתית של בעל אחוזה זה או אחר זה בוודאי לא מרד כללי.
  • "המהפכה הצרפתית ב-1789 היוותה הזדמנות טובה בעבור בני המעמד הבינוני בהאיטי לשנות את מעמדם. מעמד זה נוצר בעקבות שכיחות גבוהה של תקיפות מיניות על ידי גברים לבנים בנשות העבדים בסן דומנג, דבר אשר הוביל ליצירתו של גזע חדש מעורב של ילדים." - הבלים גמורים. מסטיסים ומולאטים לא נוצרו כתוצאה מ"תקיפה מינית" המונית או משהו כזה. מדובר בקשרים מינייים שהיו נפוצים בכל אמריקה הדרומית בוודאי אין לכתוב שהכל מבוסס על תקיפה מינית.
  • "המהפכה בהאיטי הייתה משמעותית ביותר ועיצבה את המהפכה בצרפת עצמה." - זה לא נכון. היו דברים חשובים יותר שהשפיעו על המהפכה הצרפתית. המרד הוא סעיף קטן במה שהלך באותה העת בצרפת. אפשר לראות בערך הענק שנכתב אצלנו על המהפכה הצרפתית כדי לראות מה בדיוק השפיע שם על העניינים.

לסיכום. לא המשכתי לסקור בהרחבה את המשך הערך אבל המצב שלו לא טוב בהרבה. לכן, אין אפשרות להשאיר את הערך במרחב הראשי במצבו הנוכחי. הוא דורש כתוב מקיף וכתיבה מחדש תוך שימוש במקורות איכותיים. החזרתי בשלב זה לטיוטה. גילגמש שיחה 11:21, 9 באפריל 2018 (IDT)תגובה

תודה רבה על ההערות והבדיקה היסודית אמא של גולן - שיחה 11:24, 9 באפריל 2018 (IDT)תגובה

טיוטה:עבדות בהאיטי[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:העברת דפי טיוטה#טיוטה:עבדות בהאיטי
מושך בשבט ~ שיחה ~ ח' בניסן ה'תשפ"א • 22:03, 20 במרץ 2021 (IST) אבקש להעביר את טיוטה:עבדות בהאיטי למרחב הערכים. Noagluskinos - שיחה 21:08, 13 במרץ 2018 (IST)תגובה

בערך זה יש הרבה טעויות עובדתיות ולכן אי אפשר להעבירו בשלב זה למרחב הראשי. גילגמש שיחה 21:18, 13 במרץ 2018 (IST)תגובה
עבדות בהאיטי נמצא כעת במרחב הערכים. אמא של גולן - שיחה 10:42, 9 באפריל 2018 (IDT)תגובה
הוחזר לטיוטה לאחר הערות, יש בעייתיות בערך. תודה גלגמש. אמא של גולן - שיחה 11:23, 9 באפריל 2018 (IDT)תגובה


סוף העברה