שיחת משתמש:Uri R/ארגז חול/גזע/טיוטא לערך גזעי האדם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הנחות יסוד לקיום הטיוטא[עריכת קוד מקור]

(מועתק מתוך "קווים מנחים לכתיבת הערך על גזע בויקיפדיה לפי הצעה ב'" עליהם הצביעה הקהילה)

  • הערך יכתב כהיסטוריה של הרעיונות (במונח גזע נעשה שימוש לציון...) ולא בצורה מהותית (גזע הוא...).
  • נקודת המוצא היא ההגדרה המוצעת לעיל, שהיא אמנם רחבה, אבל נראה לי שגם לא שנויה במחלוקת.
  • באופן כללי הערך יסקור את תחילת השימוש במונח במאה ה-16, בפיתוח מצד האנתרופולוגיה במאה ה-19, בנקודת המבט הביולוגית בעקוות דרווין במחצית המאה ה-19, נגיעה קלה בהתפתחות תורות הגזע במאה ה-20, בשינויים בהבנת המונח במחצית השנייה של המאה ה-20 בעקבות מאבק זכויות האדם, התפרקות הקולוניאליזם והפתחות האקדמיה לקולות אחרים, ולבסוף בתרומת המחקר הגנטי לסוגיה בעשורים האחרונים.
  • לא תינתן בכירות להסבר או אידיאולוגיה זו או אחרת וגם לא לדיסציפלינה מסוימת. יחד עם זאת לא יכתבו דברים ללא סימוכין על סמך "היגיון" וידע כללי. הגיון המסועף עד כה הגיע לשלב בו לא ניתן להמשיך עוד בקו זה.

נימוקים להפנייה מגזעי האדם לערך החדש גזע (אדם)[עריכת קוד מקור]

יש ליצור הפנייה מהערך גזעי האדם לערך חדש שיקרא גזע (אדם). נימוקים:

  • השם הנוכחי של הערך, "גזעי האדם" מלמד שיש גזעים כאלו באדם. הצעה ב' מבקשת לדון במושג "גזע" בצורה ביקורתית, להציג שימושים שלו בעבר ובהווה, ולא להכריע בסוגייה כבר בשם הערך.
  • בראציונאל זה תמכה הקהילה בהחלטתה לבחור את הגדרה ב'. אמנם, בני הפלוגתא הדגישו שוב ושוב שמדובר בהצבעה על ההגדרה בלבד, ופורמאלית זה אכן המצב. אולם לא ניתן להתעלם מכך שההגדרה של המונח מגדירה גם את נושא הערך ואת הדרך והרוח בו הוא יכתב.
  • דברים אלו עלו לפני תחילת ההצבעה כאן וזכו לתמיכה של מספר ויקיפדים.
  • הנושא עלה שנית בדיון בהצבעה עצמה, כאן ושוב העלו מספר ויקיפדים, שלא השתתפו בדיון עד כה, את ההבנה כי להצבעה תהיינה השלכות על עיצוב הערך עצמו. כך, למשל, כתב עמנואל: "אין מה לעשות. להחלטה על הגדרה יש משמעות לגבי כתיבת הערך. אי אפשר להתעלם מזה, ולטעון שההצבעה היא רק על הפסקה הראשונה, כשאם היא תתקבל, תהיה לזה משמעות לגבי כל הערך, ואף ערכים אחרים (או שיהיה צריך לשנות, או שזה ייגרום לסתירה פנימית)."
  • במידה מסויימת ומשתמעת הסכים לכך גם ליש, בכותבו שאותו המקום כי: "ההצבעה היא על ההגדרה למונח "גזע" במין האנושי עבור הערך גזעי האדם. זה מה שכתוב בראש העמוד (אני יודע, כי אני פתחתי הצבעה זו ורשמתי זאת), אך הגדרה ב', עם כל ספיחיה היא ניסיון לשנות את נושא ההצבעה. לא נותר לי, אלא לקוות שתבונת המצביעים תנחה אותם נכונה" - כלומר אני מבין מזה שאם הצעה ב' התקבלה, גם ההשקפה שהיא מגלמת התקבלה.
  • לבסוף, אני ואחרים הבהרנו חזור והבהר בכמה מקומות בדיון האמור כי אמנם ההצבעה היא על הגדרת הגזע, אולם לכך יש משמעיות ולא ניתן להעלם מכך. מורט, למשל, כתב באותו הדיון בתשובה לשאלתו של עוזי בראש הדיון כי "לעוזי - ההצבעה היא על הגדרה ועל מהות הערך."

תחילת יישום סעיף 1[עריכת קוד מקור]

בהתאם להצעתה של דורית יצרתי כבר את גזע (אדם) והחלתי לעבוד עליו, וכן שמתי תבנית בבדיקה בערך גזעי האדם. --אורי 04:12, 6 יולי 2006 (IDT)