שמרית ממן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
שמרית ממן
ענף מדעי גאומורפולוגיה, פיזיקה סביבתית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור שמרית ממן, חוקרת סביבה וחלל במכון לביטחון חברה ומדינה ומנהלת את המעבדה לחישה מרחוק ודימות פלנטרי באוניברסיטת בן-גוריון, אחת מ-17 מעבדות בעולם המשויכות לנאס"א. ממן משמשת כראש המשרד לתמיכה אזורית לניהול מצבי חירום של האו"ם בישראל אשר הוקם באוניברסיטת בן-גוריון בסיוע סוכנות החלל הישראלית[1]. תוכניתה She-Space זכתה בשנת 2021 באות הצטיינות מטעם הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה. זכתה בתואר אשת השנה לשנת תשפ"ג ברדיו דרום ונכללה ברשימת 50 המשפיעות לשנת 2023 בגלובס[2][3]. ממן שימשה כיו"ר עמותת D-mars. חברת הוועד המנהל בקרן רמון.

רקע אקדמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממן למדה לימודי תואר ראשון במחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן-גוריון. תואר שני במחלקה לפיזיקה סביבתית ואנרגיה סולארית במכונים לחקר המדבר על שם בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון. תואר שלישי במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון, בנושא ימות החול של מרכז אסיה. פוסט דוקטורט בבית ספר ללימודים מתקדמים על שם היימן קרייטמן באוניברסיטת בן-גוריון. במקביל הייתה רכזת "קמפוס ירוק" באוניברסיטה. תחום התמחותה הוא חישה מרחוק וגיאומורפולוגיה איאולית (רוחית)[4].

עבודתה כמנהלת המעבדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המעבדה לחישה מרחוק והדמאה פלנטרית (EPIF) באוניברסיטת בן- גוריון בנגב אחראית על מחקר מדעי רב-תחומי הנאסף מנתונים לוויינים למטרת יישומים סביבתיים, בכלל זה, קידום ופיתוח שיטות חישה מרחוק. המעבדה משמשת גם כאחת המעבדות האזוריות של NASA להדמאות פלנטריות. מטרת המעבדה היא מעקב אחר הנתונים המגיעים מלווייני האוניברסיטה הסורקים את הקרקע. במעבדה ארכיון פעיל בו נאגרים נתונים רבים הכוללים מפות וגאולוגיות של פלנטות קרובות ורחוקות. הוקמה בה גם תחנת קליטה ללוויינים הצופים בכדור הארץ לצורך מחקר סביבתי. בין מחקריה, מובילה ממן את תחום החישה מרחוק מננו-לוויינים כאשר במעבדה נמצאת גם התחנה הקרקעית של BGUSAT, ננו הלווין המחקרי הראשון של מדינת ישראל.

הייחוד במחקר של ממן הוא רב־התחומיות שלו. היא משתמשת במידע מלוויינים למספר רב של מחקרים מתחומי הגאוגרפיה, הפיזיקה, ההנדסה ושינוי האקלים. מחקריה כוללים גם חקירת עדויות לזרימת מים במאדים.

המעבדה גם משמשת אחת מ-26 תחנות האו"ם לניטור כדור הארץ בעת אסון. משרד התמיכה האזורי לניהול מצבי חירום מבוסס על נתונים הנאספים מהחלל והוא מרכז מקצועי המאגד את הידע, הניסיון והיכולות שמציעות המדינות החברות בו במטרה להפחית מצבי סיכון ומקרי חירום ברחבי העולם[5]. ממן מומחית ב UN-Spider. עבודתה כוללת חיזוי אסונות טבע, והנחית צוותי חילוץ בעת רעידות אדמה בנוגע למיקום החילוץ המשוער. דרך המחקר מהחלל מתאפשר ללמוד על מקומות שהנגישות אליהם קשה ולעיתים אף בלתי אפשרית: אזורים ממוקשים, אזורי בולענים וכן אזורי אסון שהגישה אליהם מסוכנת. דמאות לוויין מאפשרות לרכוש ידע חיוני שלא ניתן להשיגו בדרכים אחרות, גם בשל הכיסוי המרחבי הגדול, שמתאפשר על ידי צילום מהחלל וגם הודות לתדירות הצילומים הגבוהה, המאפשרת לתעד שינויים ואף לתעד את האסון בזמן אמת.

נכון ל-2024 עוסקת ממן בפיתוח אלגוריתמים למערכות התרעה מוקדמת אשר מזהות סימנים מעידים לאסון שעומד להתרחש, מעריכות את הנזק שצפוי להתרחש ויכולות לבנות תוכנית לשיקום. בנוסף עובדת ממן עם שותפים בהודו על מערכת מבוססת בינה מלאכותית ונתוני חישה מרחוק, שתוכל להתריע על שיטפונות מבעוד מועד[6].

במסגרת עבודתה באו"ם עוסקת ממן בנהולי אירועי חרום, ייעוץ לממשלות, קידום מחקר, קידום שתופי פעולה בינלאומיים, בניית יכולות על טכנולוגיות מבוססות חלל לניהול אסונות והפצת שיטות ותוצאות מתצפיות על כדור הארץ. בעת שגרה מתמקדים המחקרים במסגרת זו בתכנון תגובות חירום במצבים שנים והערכות לקראת אסונות טבע.

תוכנית She Space[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר ממן מובילה מגוון של תוכניות חינוכיות וקהילתיות, בארץ ובעולם, המקדמות נושאי STEAM מגוונים דרך שימוש בטכנולוגיות חלליות לחקר כדור הארץ ומקרים אנלוגיים למאדים ונוגה כדוגמת תוכנית She Space אשר מיועדת לתלמידות בלבד.

תכלית הפרויקט לעודד נערות להתנסות בלימודי מתמטיקה, הנדסה, מדעים וטכנולוגיה. במסגרת הפרויקט נערות בגילאי תיכון לוקחות חלק במחקר פעיל במעבדות מחקר בהן פעולים חוקרים בכירים המשמשים כמנטורים[7]. כחלק מן הפרויקט פותחו שיטות לעיבוד תמונות ייחודיות ללוויין ונוס של סוכנויות החלל הישראלית והצרפתי, והופק מידע סביבתי רב-ערך מהדמאות הלוויין. לאור הצלחת הפרויקט הצטרפו אליו צוותי מחקר מגרמניה, ארצות הברית, וברזיל ולאחר מכן גם דרום קוריאה, ספרד, טוגו פרו, ומדינות נוספות והוא הפך לבינלאומי - She Space International[8].

תוכניתה She-Space זכתה בשנת 2021 באות הצטיינות מטעם הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה (The International Astronautical Federation)[9]. האות ניתן לצוות המעבדה לחישה מרחוק ודימות פלנטרי על הפרויקט החינוכי SheSpace, שיצא לדרך בשנת 2017 בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ובשיתוף בית יציב. במסגרת הפרויקט נערות מישראל וממדינות אחרות חוקרות באמצעות לוויינים את השפעות הסביבה על האקלים. כל קבוצה באמצעות הלוויין של המדינה שלה עוסקת בסוגיה סביבתית הרלוונטית למדינה שלה, בשיתוף פעולה חוצה גבולות[10].

בנימוקים להענקת האות צוין כי "תוכנית She-Space היא דוגמה ומופת לפרויקטים מתפתחים, שעם הזמן מרחיבים את טווח הכלים והיישומים שלהם, פורצים את גבולות המדינה והשפעתם ניכרת גם ברמה הבינלאומית". חלוקת הפרסים נערכה בכנס האסטרונאוטיקה הבינלאומי (IAC) שהתקיים בדובאי.

ממן היא אחת ממייסדות עמותת Wispace אשר שמה לה למטרה לקדם הוגנות מגדרית בקרב נשים העוסקות במגוון מקצועות החלל בישראל. היא נבחרה לשמש כמנטורית של האו"ם UNOOSA ברשת SPACE4WOMEN (רשת נשות החלל של האו"ם) [11] [12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ממן, ד"ר שמרית (2021-03-13). ""חוקרים פרטיים": סלפי מהחלל". Ynet. נבדק ב-2024-01-31.
  2. ^ 101.5-אשת השנה של רדיו דרום: ד"ר שמרית ממן, באתר 101.5
  3. ^ "המדענית שחוקרת מנהרות ובולענים מהחלל". Globes. 2021-12-14. נבדק ב-2024-01-31.
  4. ^ עיתון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באתר digitaler.cld.bz
  5. ^ ynet (2020-10-13). "האו"ם ואונ' בן גוריון בשת"פ לזיהוי סיכונים מהחלל". Ynet. נבדק ב-2024-02-05.
  6. ^ "הגענו לגרגירי חול במאדים. אז כן, כולם חשופים מהחלל, גם חמאס וחיזבאללה", באתר www.israelhayom.co.il
  7. ^ נשים בחלל | ד"ר שמרית ממן | פרק 93 | רעב לידע פודקאסט עם אור דניאל, נבדק ב-2024-02-04
  8. ^ שואפת הכי גבוה
  9. ^ אוניברסיטת בן גוריון, הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה תעניק אות הצטיינות לד"ר שמרית ממן וצוות פרויקט SHE-SPACE, באתר הידען - Hayadan, ‏2021-05-10
  10. ^ עיתון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באתר digitaler.cld.bz
  11. ^ Shimrit Maman, WiSpace
  12. ^ 2023 Mentor: Shimrit Maman | Space4Women, space4women.unoosa.org