שריר הירך הארבע-ראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שריר הירך הארבע-ראשי
השריר הארבע ראשי
השריר הארבע ראשי
שיוך muscle of anterior compartment of thigh, particular anatomical entity עריכת הנתון בוויקינתונים
אספקה עורקית עורק הירך עריכת הנתון בוויקינתונים
עצבוב nerve to quadriceps femoris
שריר נגדי שריר הירך הדו-ראשי, השריר החצי גידי, השריר החצי קרומי עריכת הנתון בוויקינתונים
אחז שריר tuberosity of the tibia עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (470) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) m. quadriceps femoris עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A04.7.02.017 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 2613 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 22428 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH 42069 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D052097 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0224440 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שריר הירך הארבע-ראשי (TA: Musculus quadriceps femoris) נמצא בקדמת הירך ומהווה חלק עיקרי במסת השריר שלה. השריר מורכב, כפי שניתן להבין משמו, מארבעה חלקים המסתיימים בגיד משותף המחובר לעצם הפיקה. השריר הארבע-ראשי הוא הפושט העיקרי של הברך ובחלקו הוא גם כופף של מפרק הירך. כל חלקיו של השריר פועלים בפעולות האופייניות של הרגל, כמו הליכה, ריצה, טיפוס, קפיצה וקימה מכיסא.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרירי ירך ימין במבט קדמי

ארבעת חלקיו של השריר הארבע-ראשי עוטפים כמעט את כל חלקה הקדמי וצדדיה של עצם הירך ומסתיימים בגיד משותף, גיד הארבע-ראשי, המחובר לפיקה ודרכה ודרך רצועת הפיקה מתחברים לגבששת השוקה.

שריר הירך הישר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריר הירך הישר (Musculus rectus femoris) ממוקם לאורך מרכז קדמת הירך. תחילתו של השריר בשני גידים המחוברים לקוץ הכסל הקדמי התחתון ולחריץ מעל לשפת המרחשת (שני מבנים גרמיים הממוקמים בכסל). השריר מסתיים בחיבור לגיד הארבע-ראשי.

שריר הירך הישר שונה משלושת ראשי השריר האחרים בחיבורו לאגן ולא לעצם הירך ומכאן בפעולתו ככופף מפרק הירך ובחוסר יעילותו כפושט ברך כאשר הירך כפופה.

השריר הנרחב הצידי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר הנרחב הצידי (Musculus vastus lateralis) הוא הגדול מבין ארבעת חלקי הארבע-ראשי. תחילתו של השריר בתל הירך הגדול ובשפה הצידית של רכס הירך. השריר מסתיים בגיד הארבע-ראשי.

השריר הנרחב התיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר הנרחב התיכון (Musculus vastus medialis) פעיל במיוחד בעשרת האחוזים האחרונים של פשיטת הברך. תחילתו של השריר בקו שבין שני התלים של עצם הירך ובשפה התיכונה של רכס הירך. השריר מסתיים בגיד הארבע-ראשי.

לעיתים מחשיבים את השריר הנרחב התיכון כמורכב משני חלקים: החלק העליון הוא השריר הנרחב התיכון הארוך (vastus medialis longus) וחלקו התחתון של השריר מכונה השריר הנרחב התיכון המלוכסן (vastus medialis oblique VMO). השריר הנרחב התיכון המלוכסן מושך את הפיקה לכיוון תיכוני בסוף תהליך הפשיטה של הברך וכך משמר אותה במנחה המדויק. חולשה של השריר הנרחב התיכון המלוכסן יכולה להתבטא בכאבי ברך.

השריר הנרחב הביניימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר הנרחב הביניימי (Musculus vastus intermedius) עמוק משלושת הראשים האחרים של הארבע-ראשי. תחילתו בחלק הצידי של עצם הירך ובשני השלישים העליונים של קדמת עצם הירך. השריר מסתיים בגיד הארבע-ראשי.

שריר מפרק הברך (Musculus articularis genus) ממוקם עמוק יותר מהנרחב הביניימי ותחתון לו בחיבורו לקדמת עצם הירך. סיביו מעורבים תדיר עם סיבי הנרחב הביניימי. שריר מפרק הברך מסתיים בחיבור לקופסית מפרק הברך והוא מרים אותה מעלה בזמן פשיטת הברך למניעת תפיסתה על ידי מפרק הברך.

עצבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

השריר הארבע-ראשי מעוצבב על ידי שורשי העצב המותניים השני השלישי והרביעי (L2, L3, L4) דרך עצב הירך (Nervus femoralis).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]