תוכנת הצפנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוכנת הצפנה היא תוכנה המשתמשת בהצפנה כדי למנוע גישה לא מורשית למידע דיגיטלי.[1][2] קריפטוגרפיה משמשת להגנה על מידע דיגיטלי במחשבים וכן על מידע דיגיטלי שנשלח למחשבים אחרים דרך האינטרנט.[3]

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מוצרי תוכנה רבים המספקים הצפנה. הצפנת תוכנה משתמשת בצופן כדי לטשטש את התוכן לטקסט צופן. אחת הדרכים לסווג סוג זה של תוכנה היא סוג הצופן המשמש. ניתן לחלק את הצפנים לשתי קטגוריות: צפני מפתח ציבורי (הידועים גם כצפנים א-סימטריים) וצפני מפתח סימטריים.[4] תוכנת הצפנה יכולה להתבסס על מפתח ציבורי או הצפנת מפתח סימטרי.

דרך נוספת לסווג הצפנת תוכנה היא לסווג את מטרתה. באמצעות גישה זו, הצפנת תוכנה עשויה להיות מסווגת לתוכנה המצפינה "נתונים במעבר" ותוכנה המצפינה "נתונים במצב מנוחה". נתונים במעבר משתמשים בדרך כלל בהצפנה אסימטרית, ונתונים במצב מנוחה משתמשים בדרך כלל בצפני מפתח סימטריים.

ניתן לחלק עוד יותר צפני מפתח סימטריים לצפני זרמים ולצפני בלוק. צופני זרם מצפינים בדרך כלל טקסט רגיל ביט או בייט בכל פעם, והם משמשים לרוב להצפנת תקשורת בזמן אמת. המפתח משמש כדי לקבוע את המצב ההתחלתי של מחולל זרם מפתח, והפלט של מחולל זה משמש להצפנת הטקסט הפשוט. אלגוריתמי צופן בלוקים מפצלים את הטקסט הפשוט לבלוקים בגודל קבוע ומצפינים בלוק אחד בכל פעם. לדוגמה, AES מעבד בלוקים של 16 בתים, בעוד קודמו DES מצפין בלוקים של שמונה בתים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תוכנת הצפנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thakur, Dinesh. "Cryptography - What is Cryptography?".
  2. ^ "What is encryption? - Definition from WhatIs.com". SearchSecurity. נבדק ב-25 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Why We Encrypt - Schneier on Security".
  4. ^ Chandra, Sourabh; Paira, Smita; Alam, Sk Safikul; Sanyal, Goutam (נוב' 2014). "A comparative survey of Symmetric and Asymmetric Key Cryptography". IEEE. {{cite journal}}: (עזרה)