Cospas-Sarsat

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאור פעילות המערכת

Cospas-Sarsat היא יוזמה בין-לאומית בתחום חיפוש והצלה בעזרת לוויינים שמהווה חלק של מערכת מצוקה ובטיחות ימית גלובלית. היומזה החלה לאחר חתימת על ההסכם על ידי ארצות הברית, ברית המועצות, צרפת וקנדה בשנת 1979. פרוש השם הוא הלחם של ביטוי ברוסית "Космическая Система Поиска Аварийных Судов" (Latin script: "Cosmicheskaya Sistema Poiska Avariynyh Sudov") ו-"Search And Rescue Satellite-Aided Tracking" באנגלית. הלוויין הראשון של המערכת שוגר ביוני 1982 וכבר בספטמבר אותה שנה נרשמה הצלה ראשונה בעזרת המערכת. כיום על ההסכם חתומים 200 מדינות. עד דצמבר 2022 המערכת הצילה כ-60 אלף אנשים בכ-20 אלף אירועי מצוקה. בשנת 2022 המערכת הייתה מצילה כ-10 אנשים כל יום בממוצע.

המערכת מסוגלת לאתר מיקום שידור של אותות מצוקה שמשודרות על ידי ספינות, כליי טיס או אנשים ולהעביר את המידע לארגוני חיפוש והצלה רלוונטיים. נכון לשנת 2023 האותות משודרות בתדר 406-MHz. משואת רדיו מתקדמת שמשדרת אות מצוקה מעבירה גם מידע על מיקומה בהתבסס על ציוד ניווט לווייני.

בנוסף ללוויינים המערכת כוללת 29 תחנות משימה שמעבירים את המידע למרכזי הצלה לאומיים או אזוריים.

נכון לשנת 2023 לווייני המערכת כוללים:

- 5 לוויינים במסלול לווייני נמוך LEOSAR - 12 לוויינים במסלול גאוסטציונרי GEOSAR - 48 לוויינים במסלול לווייני בינוני MEOSAR

ציוד המערכת מהווה ציוד נוסף ללוויין ששוגר למטרות אחרות - לווייני תקשורת, לווייני מיזוג אוויר, לווייני מערכת ניווט לוויינית וכו'.

מבחינת התפתחות המערכת היא התחילה עם לווייני LEOSAR, מעבר הדרגתי לשימוש בלווייני GEOSAR וב-13 בדצמבר 2016 החל שימוש בלווייני MEOSAR. ציוד שהותקן בלווייני "גלילאו" יכול להעביר בחזרה למשואת רדיו ששיגרה אות מצוקה מסר על כך שאות מצוקה נקלט במערכת. ציוד שתומך במערכת הותקן גם בלווייני סדרת "אלקטרו L".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Cospas-Sarsat בוויקישיתוף