GloFish

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגי גלופיש

GloFish (גלופיש) הוא השם המסחרי של דגי זברה מהונדסים גנטית אשר בוהקים בחושך תחת אור אולטרה סגול. דג זה זמין בצבעים אדום, כחול, ירוק, צהוב וסגול. הגלופיש הוא בעל החיים הראשון שמהונדס גנטית אשר זמין לציבור כחיית מחמד.

על דג זברה זה, תוצר של הנדסה גנטית, נרשם פטנט ושמו GloFish (גלופיש), הוא סימן מסחרי רשום, אשר הזכויות בו נמצאות כיום בבעלות החברה האמריקנית Spectrum Brands Inc, אשר במאי 2017 רכשה את הזכויות על גלופיש מהחברה האמריקנית Yorktown Technologies.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 הצליחו חוקרים מסינגפור להנדס גנטית את דג הזברה על ידי הכנסת DNA זר של מדוזות סוכך שהשתלב ב-DNA של דג הזברה. כתוצאה מכך, דגי הזברה שמהונדסים גנטית באופן זה בוהקים בחושך כאשר הם נחשפים לאור אולטרה סגול.

מפתחי הדג באוניברסיטה הלאומית של סינגפור אשר רשמו פטנט על הדג מכרו בהמשך את הזכויות על הפטנט לחברה מסחרית מטקסס בשם יורקטאון טכנולוגיות. בחודש דצמבר 2003, לאחר רכישת הזכויות, החל הדג להיות משווק מסחרית למגדלי דגי נוי בארצות הברית. במחצית שנת 2006, לאור ההצלחה בשיווקו המסחרי של הדג, החלה חברת יורקטאון לשווק את הדג בצבעים זוהרים נוספים: ירוק, כתום וצהוב.

מעמד משפטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באיחוד האירופי וכמו גם בקנדה אסור לשווק ולגדל בעלי חיים מהונדסים גנטית ובדיקות גנטיות מיוחדות פותחו לזיהויו של הדג[1].

עם תחילת שיווקו של הדג התעוררו שאלות בארצות הברית באשר לסיכונים הסביבתיים העלולים להתרחש כתוצאה משיווקו המסחרי של דג מהונדס גנטית בשוק החופשי. לאחר בדיקה הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקאי כי מכיוון שדגי אקווריום אינם משמשים למאכל, אין הדג מהווה סכנה לשרשרת המזון. אין אף כל ראיה המצביעה על כך כי דגי זברה אשר שונו גנטית מהווים סיכון סביבתי גדול יותר מדגי זברה רגילים. לכן החליט מינהל המזון והתרופות האמריקאי שלא לאכוף הגבלות כלשהן על שיווקו המסחרי של הדג[2]. היוצאת מן הכלל הייתה מדינת קליפורניה בה במקור נאסר סחר ובעלות של דגים מהונדסים גנטית. אף על פי כן החלטה זו התקבלה לפני שהחלה מכירת הגלופיש בארצות הברית, בעיקר בשל חששות משימוש בהנדסה גנטית על מנת לגרום לצמיחה מהירה יותר עבור דגי סלמון. בשנת 2015 הסחר והבעלות של דגי גלופיש הותר גם בקליפורניה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא GloFish בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rehbein H. & Bogerd J. Identification of Genetically Modified Zebrafish ( Danio rerio) by Protein- and DNA-Analysis. J. Verbr. Lebensm. 2007;2:122–125.
  2. ^ FDA Statement Regarding Glofish December 9, 2003.