HAARP (תוכנית מחקר אמריקאית)

מערך אנטנות H.A.A.R.P

H.A.A.R.P (שם מלא: High Frequency Active Auroral Research Program) היא תוכנית מחקר אמריקאית שמטרתה לחקור את היונוספרה (השכבה העליונה ביותר של האטמוספירה, ממוקמת מעל הסטרטוספירה) לשם פיתוח טכנולוגיות חדשות שיעשו שימוש בשכבה זו לטובת תקשורת רדיו וריגול.[1] המחקר ממומן על ידי חיל האוויר וחיל הים האמריקני בשיתוף עם אוניברסיטת אלסקה וסוכנות הפרויקטים למחקר מתקדם להגנה (DARPA). פרויקט HAARP הוא מקור לתאוריות קונספירציה רבות של קונספירטורים, שטוענים כי תוכנית הארפ משמשת להטיית מזג אוויר עולמי.

מטרת המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה הכללית של המחקר היא חקר הפוטנציאל בהשבחה מלאכותית של היונוספרה בעבור תקשורת גלי רדיו ולמטרות מעקב.[2] המחקר בוחן את שכבת היונוספרה, השכבה העליונה באטמוספירה. האטומים בשכבה זו מתייננים כתוצאה מקרינה אולטרה סגולה, קרני רנטגן ורוח השמש ויוצרים בה כמות גדולה של אלקטרונים חופשיים. שכבת האלקטרונים החופשיים יציבה בטווח הנע בין 100 ל-300 קילומטר. המחקר מודד בין היתר שינויים לדקה, ליום, לעונה ולשנה. ע"פ דוחות המחקר, השינויים מורכבים במיוחד בסמוך לקטבים עקב השדה המגנטי ועשויים להוות חלק בשינויו.

כלים במחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלי הבולט ביותר במחקר ה-HAARP הוא משדר גלי רדיו עוצמתי המכונה IRI (ראשי תיבות של Ionospheric Research Instrument) שמשדר בתחום תדרי הרדיו HF באמצעות 180 אנטנות המסודרות במערך מופע לשם עירור אזורים קטנים ביונוספרה לפרקי זמן קצרים. מהתבוננות ומחקר השפעת העירור על אזורים קטנים אלו ניתן ללמוד על תהליכים טבעיים שמתרחשים ביונוספירה. כלים נוספים במתקן הם מכ"ם לתחום ה-VHF (תדרי רדיו גבוהים בין 30MHz לבין 300MHz), מכ"ם לתחום ה-UHF (תדרי רדיו בתחום שבין 300MHz ל-3GHz), מכשיר למדידת שדה מגנטי מבוסס גלים אלקטרו-מגנטים (מגנטומטר) וכמו כן מערכות תקשורת משוכללות מבוססת קולטני קול לתדרים גבוהים במיוחד.

מימון והקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרויקט שמזוהה על פי שם המחקר (HAARP) החל ב-1990. הקמת תחנת HAARP ופיתוח המחקר החלו בשנת 1993. תחנת המחקר הנקראת HAARP, ממוקמת על שטח השייך לכוחות חיל האוויר האמריקאי ליד גקונה, אלסקה. דווח כי השלמת בנייתו של מכשיר ה-IRI הסתיימה רק בשנת 2007. הקבלן הראשי של המכשיר הוא BAE, חברת בת של החברה הבריטית להגנה לחלל ולתעופה.

המחקר ממומן בין היתר על ידי משלם המיסים האמריקני. סך המימון לתחזוקה בלבד לשנת 2008 נמדד בכ-250 מיליון דולר. יתר המימון נעשה על ידי המחלקה לחקר ימי (ONR) ומנוהל גם על ידי מעבדות המחקר של חיל האוויר האמריקני. המחקר מגייס מדענים מכל העולם לרבות מדעני גרעין ונשק אטומי.[3] אוניברסיטאות רבות בארצות הברית מעורבות בפיתוח הפרויקט, המחקר וכליו. בין המשתתפות אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת ג'ון הופקינס, דארטמות' קולג', אוניברסיטת מסצ'וסטס, אוניברסיטת מרילנד, המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, המוסד הגבוה ללימודים טכניים באוניברסיטת ניו-יורק, קולג' פארק והאוניברסיטה הפרטית טולסה.

EISCAT

המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרויקט מנחה באורח קבע שדר אל היונוספרה. עוצמת השדר 3.6MW והוא מונחה על תדר ה-HF בטווח של 2.8MHz עד 10MHz. השדר מופסק ומשוחזר באופן בלתי פוסק. HAARP בודקת את השפעות השידור והפסקתו. לטענת HAARP מטרות הבדיקה מיועדות לתועלות תקשורת וניווט הן בסקטור הפרטי והן בסקטור הצבאי.[4] שכבת היונוספרה קשה במיוחד למדידה. השכבה דלילה במיוחד אך ממוקמת בגובה שלא מאפשר ניטור לווייני או מדידה על ידי בלוני מחקר. מסיבה זו HAARP השתמשו ב-EISCAT, מחמם יונוספרי הממוקם בנורווגיה. במחקר EISCAT, מדענים מתנדבים ערכו מחקר ניסיוני בו הם החדירו למכ"ם גלי רדיו בטווח 2–10 MHz ובדקו את השפעתם על היונוספרה. HAARP מבצעת את אותו הניסוי אך בעוצמה גדולה יותר ובאמצעות קרן (HF) גמישה יותר.

תאוריות קשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

HAARP הוא נושא מרכזי לתאוריות קונספירציה רבות, בהן הסדר העולמי החדש או הנדסת אקלים. כמו כן הפך לדיון ציבורי טעון בקרב מדענים בכל העולם. ההשלכות הגלובליות ומשמעויות הניסוי מתוארים בדרמטיות בספרים, מאמרים, סרטים ואתרים רבים.[5][6][7] כמו כן, נעשה ניסיון להסביר את תופעת ההמהום על ידי פליטת תדרי ELF ו-VLF כחלק מפעילות התוכנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא HAARP בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]