Multitenancy

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Multitenancy הוא מושג בארכיטקטורת תוכנה, המתאר מצב בו מופע אחד של תוכנה משרת במשותף מספר מופעים בלתי תלויים של יישום מחשב. המופעים עשויים להיות בתוך ארגון או משותפים למספר ארגונים. המושג מתייחס בעיקר למערכות SaaS. לדוגמה מערכת CRM של ארגון מתבצעת במרכז מחשבים של ספק SaaS, בה מופע יחיד של התוכנה ובסיס נתונים אחד משרת מספר ארגונים. שימוש ב-Multitenancy מאפשר הוזלת עלויות יישום מחשב.

היבטים טכנולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש ב-Multitenancy הוא מרכיב חשוב במימוש ענן מחשוב. הוא חשוב גם במימוש ענן ציבורי (באנגלית: Public Cloud) וגם במימוש ענן פרטי (באנגלית: Private Cloud). הוא חשוב במימוש תוכנה כשירות ובמימוש שירותי ענן אחרים.[1] בהקשר של תוכנה כשירות, Multitenancy מתייחס ללוגיקה עסקית, בסיסי נתונים, ממשק משתמש וזרימת תהליכים. כך למשל, במקום שימוש בבסיס נתונים נפרד עבור כל ארגון הצורך תוכנת SaaS באתר ספק התוכנה, חולקים כמה ארגונים את אותו בסיס נתונים ואת אותו מופע של קוד תוכנה. הפרדת הגישה לנתוני כל ארגון ומנגנון ההרשאות לנתוני כל ארגון בבסיס נתונים, נעשים באמצעות תוכנת ה-SaaS.

תשתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה של משתמשים שונים השותפים לאותו Tenant משתמשת בתשתיות חומרה משותפות, למשל: שרתים, אחסון, תקשורת ובתשתיות תכונה משותפות, למשל: מערכת הפעלה, בסיס נתונים, שרת תוכנה וכיוצא בזה.

אין גישה סטנדרטית להפרדת מידע השייך למשתמשים שונים באותו בסיס נתונים. יצרני מוצרי SaaS שונים משתמשים בתפיסות שונות ובמימושים טכניים שונים, על מנת לטפל בהפרדת מידע בין משתמשים שונים.[2]

באמצע שנת 2013, חברת אורקל הייתה הראשונה שהוסיפה תמיכה ב-Multitenancy כמאפיין של בסיס הנתונים, החל מגרסה 12c של בסיס הנתונים שלה.[3] שימוש ביכולת זו, עשוי לגרום לסטנדרטיזציה של מימוש בקרב משתמשי Multitenancy המשתמשים בבסיס הנתונים של החברה.

אבטחת מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים נוטים לראות בסביבת Multitenancy כסביבה עם סיכונים גדולים יותר של אבטחת מידע בהשוואה לסביבת Singletenancy. הסיבה לכך היא שמשתמשים אחרים המשתמשים בתשתיות ובבסיס נתונים משותף, עלולים בשוגג או במזיד לגשת לנתונים של אחרים. הטענה נכונה בהנחה שננקטים אותם צעדי הגנה בסביבת Multitenancy ובסביבת Singletenancy. במציאות, הספקים משקיעים מאמץ רב יותר באבטחת מידע של סביבות Multitenancy.[4] הסיבה לכך היא שחשיפת מידע של לקוח אחד על ידי לקוח אחר, עלולה לפגוע בעסקים ובמוניטין של הספק.

היבטים כלכליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש ב-Multitenancy עשוי לחסוך בעלויות בהשוואה למודל של Singletenancy, בו לכל משתמש יש מופע של האפליקציה. הגורמים לחיסכון הם:

  • המשתמשים חולקים את אותן תשתיות תוכנה וחומרה ולכן העלות למשתמש נמוכה משמעותית מהעלות בסביבת SingleTenancy.
  • הקטנת עלויות כוח אדם לצורך תחזוקת התשתיות
  • חיסכון בעלויות הנדרשות לשדרוג מהדורת תוכנה.

את השדרוג מבצע ספק שירותי ה-SaaS. הוא מבצע אותו פעם אחת עבור קבוצת משתמשים ומיומנותו בביצוע השדרוג גבוהה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]