משתמש:Ovedc/ויקימניה 2015

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

2015 – מקסיקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירוע השנתי של ויקימדיה העולמית, ויקימניה, התארח השנה (באמצע יולי) במלון הילטון רפורמה שבמקסיקו-סיטי.

למקסיקו טסנו, רעייתי ואני, דרך נחיתת ביניים בלונדון. מקסיקו-סיטי, עיר ענקית המשלבת היסטוריה ועתיד, קיבלה אותנו במזג אוויר חם והביל אך בחיבוק של מקסיקנים נחמדים.

כנס ויקימניה התחיל ביומיים של האקתון, שבו התארחו מאות מפתחים. אנו ניצלנו את הזמן הזה להתאקלמות לאוויר הדל של מקסיקו-סיטי, הנובע מגובהה הרב ומהיכרות עם מספר אתרי תיירות בסביבה: הרובע ההיסטורי, המוזיאון האנטרופולוגי, פירמידות השמש והירח בטהוטיוואקן והשיט בתעלות קוצ'ימילקו.

את הכנס, לאחר ארוחה קלילה, פתחה על פי המסורת לילה טרטיקוב, מנכ"לית ויקימדיה. בהרצאתה, השוותה את ויקיפדיה לכרם גפנים, שיש לגזום בו את הענפים על מנת שישגשג. הראתה מיזמים יפים רבים בעולם, כולל פרויקט המחוננים בישראל, תיארה נושאים לפיתוח עתידי והלהיבה את הקהל.

את רצף ההרצאות ביום הראשון פתחה ההרצאה המסורתית של דרור, שיחד עם דריה, הציגו את הפרויקטים הקוליים של השנה (המיזמים המגניבים ביותר של הצ'פטרים השונים בעולם). לאחר מכן, בהרצאה על Wiki Love Earth, למדנו על ההיסטוריה של התחרות והיישום שלה. קיבלנו מעין רשימת תיוג כיצד ניתן להצליח ביישום התחרות. השתתפנו גם בהרצאה המרתקת של דריה על הספרייה הלאומית.

הסיום המרתק של הערב היה כמובן החתונה הוויקיפדית הראשונה, בה התחתנו שוב אבנר ודריה שלנו. את הכלה מסר ג'ימי ווילס, לבוש בכותונת חגיגית, לחתן המאושר ויאן בארט היה המחתן. הייתה זו חתונה משעשעת בליווי מוזיקאלי מקסיקני וריקודי הורה יהודיים.

ביום השני שמענו הרצאה מאלפת של נציג ויקיפדיה באונסק"ו, הרצאות על ויקידטה והרצאה של חברנו אמיר אהרוני והצוות שלו על הכלי החדש המסייע בתרגום ערכים. ראינו גם את מיכל לסטר משתתפת בפאנל בתחום החינוך.

מסיבת הפתיחה של הכנס התקיימה במוזיאון סומייה המדהים, המציג את אוסף האומנות המדהים של האיש העשיר בעולם, קארלוס סלים. המוזיאון כולל יצירות אומנות של אוגוסטו רודן, סלבאדור דאלי ואחרים. במוזיאון יש גם אוסף בנושא הביטלס, ולכן הלהקה שהרקידה את המשתתפים חיקתה את הלהקה והנעימה משיריה. במוזיאון צולמה גם התמונה המסורתית של מאות המשתתפים (אני נמצא ככתם קטנטן, בשביעית השנייה משמאל בצילום).

למחרת בבוקר, שוב אחרי ארוחה קלילה, שמענו הרצאה של Toby Viegrin, האחראי על הקוראים של ויקיפדיה, על המאפיינים שלהם וכיצד הם מטופלים. ראינו הצגת תכלית של העורך החזותי ואחר כך למדנו את שיטת המדדים החדשה של הקרן. שמענו הרצאה מאלפת על מוזיאון סומייה וגם הרצאה של מייסד "The Staford Philosophy Encyclopedia", שיטה ייחודית להפעלת אנציקלופדיה הנכתבת על ידי מומחים (כל שינוי בערך נכתב על ידי מומחה ומבוקר על ידי מומחה אחר).

כנס ויקימניה נסגר בדבריו של ג'ימי וולס על "מצבה של ויקימדיה", שהכריז בין היתר, על "ויקיפד השנה" האנונימי שנלחם למען חופש המידע בארץ סגורה.

הכנס ננעל במושב הצגת הוויקימניה הבאה שתתקיים באגם קומו שבאיטליה.

לאחר שהתלבשנו במיטב מחלצותינו, יצאנו כולנו רגלית לעבר כנסייה עתיקה סמוכה שהוסבה למועדון ריקודים, שם רקדנו, הצטלמנו ושתינו. למחרת התברר לנו שהכנסייה שימשה בזמנו את האינקוויזיצייה הספרדית, וממש מולה בפארק הסמוך עלו על המוקד כופרים רבים, מול קהל רב של נוצרים נאמנים.

במפגשים אישיים רבים שערכתי עם ויקימדים אחרים מרחבי העולם, למדתי על דרכים לשיפור וכיצד ליישם אותם. למדתי על מיזמים רבים ויצרתי היכרויות עם ויקימדים שאני מקווה שימשיכו גם בעתיד.

תודה רבה לויקימדיה ישראל ולכל הצוות! ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 12:13, 18 באוגוסט 2015 (IDT)

עובד, האם למדת מוויקיפדים אחרים לגבי ניהול יומיומי של ויקיפדיה (מעבר לעניינים הטכניים), ומה אפשר לישם כאן? אגסי - שיחה 21:11, 19 באוגוסט 2015 (IDT)
כן, למדתי הרבה. קצת מזה:
1. חשוב לקבל עורכים חדשים בנימוס. הם לא מבינים כיצד מתנהלת הקהילה ואיך להתנהג. צריך להניח שהם באים עם כוונות טובות ומה שצריך זה רק להדריך אותם איך מיישמים את זה.
2. צריך גם להתחשב במשתמשים שלנו - קוראי הערכים. להסביר מונחים מקצועיים מידי, לוודא שהערך שלם ולהפנות למידע נוסף, אם קיים.
3. אנו מיזם שיתופי ולכן יש להתנהג בהגינות ובנימוס כלפי שאר חברי הקהילה. ראו למשל ויקיפדיה:מזנון#תבנית:נימוס.
4. למדתי שחשוב שאשתמש יותר בעורך החזותי ובכלי התרגום החדש - כלים טכנולוגיים שעוזרים לנו!
זה בקצרה... ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 09:10, 20 באוגוסט 2015 (IDT)
Ovedc תודה על התשובה. אלה עקרונות חשובים, אבל אני התכוונתי לטיפים ישומיים, לרבות כלים מעשיים וכן כללים ונוהגים יותר מפורטים. למשל איך למנוע ולצמצם ויכוחים וסכסוכים בנוגע להוספת תוכן לערכים (למשל כללי נימוס בשיחזור עריכות של חברים). איך לעודד כתיבה ולמנוע פרישה. וכמובן גם מה הדרך המומלצת לדיון והכרעה בנושא חשיבות ערכים. אלה הם נושאים חשובים לתפקוד היומיומי של וויקיפדיה. אגסי - שיחה 12:22, 20 באוגוסט 2015 (IDT)
במהלך ויקימניה היה דוכן פעיל של מיזם קהילה בריאה, שפועל בדיוק למטרות האלה. ראה שם מסקנות וכלים. אני תרמתי את More Wiki-Love.
במקביל, אני ממליץ לעיין בהרצאות הבאות: העורך החזותי, WikiMotivation ו-Real-Time Collaborative Editing. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 12:37, 26 באוגוסט 2015 (IDT)


הרצאות שבהם נכחתי[עריכת קוד מקור | עריכה]