אנוסארה יוגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנוסארה יוגה (Anusara Yoga) היא זרם חדש של האטה יוגה המתבסס על הפילוסופיה הטנטרית אשר רואה טוב פנימי שמימי בכל[1]. אנוסארה יוגה נוסדה על ידי ג'ון פרינד (באנגלית) ב-1997. ג'ון פרינד ממשיך לקחת תפקיד פעיל בביסוס הזרם באמצעות הנהגתו, הכשרת מורים והסמכתם. הדגש בזרם זה הוא ב"עקרונות האוניברסליים ליישורת ואמת", אנוסארה יוגה מדגישה את הקהילתיות (Kula) הנותנת תחושת שייכות ובו בזמן מאפשרת את החופש האישי.

שלושת העקרונות של אנוסארה יוגה: כוונה, התיישרות, ופעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרגול של אנוסארה יוגה מוגדר על ידי שלושה עקרונות בסיסיים: "כוונה", "התיישרות" ו"פעולה". באנגלית 3A of Anusara Yoga ובעברית הכי"ף של אנוסארה.

כוונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוונה (Attitude), היא עוצמת הלב להוביל את האדם להיות אחראי לכל פעולותיו והיא באה לידי ביטוי בתנוחות של יוגה. הציפייה להתעוררות מחדש לחלק האלוהי הטבוע בנו, כבני אדם המאפשר לנו לחגוג את החיים במלואם.

התיישרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיישרות (Alignment), מתן תשומת הלב להתמזגות והחיבור של חלקים שונים בגוף האדם תוך שיתוף פעולה ביניהם.

חמשת העקרונות של ישורת אוניברסלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיקרון הזרימה בנועם: המתרגל מכוון את גופו ונפשו לזרם של תודעה נשגבת. מטרת תרגול התנוחות (אסנה) היא כוונה אל רכות לב ופתיחות רעיונית[2].
  • עיקרון העוצמה השרירית: המתרגל שואב אנרגיה מהפריפריה של הגוף אל נקודת המגוז (focal point) של התנוחה, שהיא מרכז הפעולה. המטרה היא להגדיל את היציבות, החוזק והחיבריות של התנוחה.
  • עיקרון הספירלה המתרחבת: ספירלה של אנרגיה מרחיבה העולה מהקרקע לכיוון מרכז הגוף. בתנוחות עמידה היא עולה מפנים כפות הרגליים במעלה הרגליים כלפי חוץ המותניים. ספירלה זו מפנה אנרגטית את הרגליים פנימה, את פנים השוקיים אחורה ומרחיבה את השוקיים והאגן הירכיים.
  • עיקרון הספירלה המתכנסת: אנרגיה ספירלית מכנסת. בתנוחות עמידה זוהי אנרגיה היורדת מהמותניים, דרך עצם הזנב ודרך הצד החיצוני של הרגל לכיוון כפות הרגליים. ספירלה מכווצת שומטת את האגן ועצם הזנב למטה וקדימה ומסובבת אנרגטית את הרגליים לכיוון חיצוני.
  • עיקרון העוצמה האורגנית: המתרגל מפנה אנרגיה מנקודת המגוז (focal point) של התנוחה לאורך הקווים העיקריים של הגוף לכיוון הפריפריה. אנרגיה זו מגבירה את ההתרחבות, הגמישות וחופש הפעולה של התנוחות.

פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעולה (Action), היא זרימה חופשית של אנרגיה דרך הגוף, אשר מאפשרת הן יציבות והן חופש פעולה מהנה.

תפילת האנוסארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

[3]

סנסקריט תעתיק אנגלי עברית תרגום לעברית
ॐ नमः शिवय गुरवे Om Namah Shivāya Gurave אום נאמה שיוואיה גוראווה אני קד לאור, טוב הלב הפנימי, הנפש הפנימית שהיא המורה האמיתי היחיד השוכן בתוכנו ומחוצה לנו.
सचिदननद मुतयै Satchidānanda Mūrtaye סאטצ'יטאננאנדה מורטיה מהות פנימית זו לובשת צורה של מציאות ,תודעה ואושר.
निसपपचय शनतय Nishprapanchāya Shāntaya נישפראפאנצ'איה שאנטאיה מהות זו אף פעם לא נעדרת והיא מלאה בשקט ושלווה.
निरलमबय तेजसे Nirālambāya Tejase ניראלאמבאיה טג'אסה חופשייה לחלוטין ועצמאית בקיומה, המהות מלאת החיים הזו, מאירה בזוהר שמימי.
Om אום אום

קהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנוסארה יוגה מרושתת ומאורגנת כקהילה (Kula). הדגש הוא על שייכות מחד וייחודיות מאידך מתוך יצירתיות, וחופש.

"אנוסארה יוגה מתפתחת מתוך הרמוניה והגינות, באמצעות החזון המשותף שמנחילים המורים - והוא לחשוף את הטוב הטבוע באופן טבעי באדם באשר הוא. המטרה היא לשאוף למצות את הערכיות וטבעו העליון של כל תלמיד וישות." ג'ון פרינד מדמה את ההשפעה הדדית של שלושת העקרונות, "כוונה", "יישורת" ו"פעולה", בתרגול היוגה לנגינה: "כפי שמוזיקאי (-מתרגל יוגה) יוצר מוזיקה (-תנוחות היוגה) תוך הבעה של נפשו (-"כוונה") על ידי נגינה (-פעולה) על כלי מכוון היטב (-ישורת של הגוף), כך גם הבעה מקסימלית של תנוחות היוגה (-נגינה עילאית של נגן על כלי נגינה) מתרחשת כאשר המתרגל מכוונן את הגוף בישורת מקסימלית, אזי הפעולה היא יציבה ומאוזנת, וה"כוונה" היא טהורה וחזקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]