אפיגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאפיגיה

תקופה
טריאס עליון
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
משפחה: שובוזאוריים
סוג: אפיגיה
מין: Effigia okeeffeae
שם מדעי
Effigia okeeffeae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפיגיה (שם מדעי: Effigia) הוא סוג של זוחל ארכוזאור מסוף תור הטריאס. מראהו מזכיר מראה של דינוזאור אך הוא היה קרוב יותר לתנינאים המודרניים והיה היה קרוב במיוחד לסוג פופוזאורוס ולשובוזאורוס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובני האפיגיה התגלו בניו מקסיקו בידי החוקר אדווין קולברט ב-1947-48. עם זאת הוא סבר שהחוליות היו שייכות לדינוזאור הקדום צלופיזיס והשאיר אותם בתוך המוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע לזמן רב. ב-2006 סטודנט בשם סטרלינג נסיט שפתח את העצמות הבין שלא מדובר בדינוזאור והחליט לחפור את שאר הממצאים מהאדמה. לצד החוקר מארק נורל הם קראו ליצור בשמו - Effigia okeeffeae. משמעות השם "Effigia" הוא רוח רפאים ביוונית, בעוד שם המין נקרא על שם הציירת ג'ורג'יה או'קיף שגרה באזור בו נמצאו המאובנים - Ghost Ranch.

זוחל זה הגיע לאורך 2 מטר, היה קל משקל והיה בעל רגליים ארוכות וצוואר ארוך עם גולגולת קטנה חסרת שיניים ואולי מצוידת במקור. המראה דמוי התרופוד נבע מאבולוציה מתכנסת כיוון שמילא גומחה דומה. הוא היה אוכל-כול קטן וזריז שנמלט במהירות מטורפי הטריאס הקדומים כמו הפוסטוסוכוס וארכוזאורים גדולים דומים ואולי גם מראשוני הדינוזאורים כמו הצלופיזיס.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפיגיה ידוע בתרבות עקב אזכור בתוכנית הקולבר ריפור של סטיבן קולבר, בה השתמש ביצור די להפריך את ה"דרווינלוטיזם" (תאוריה הטוענת שכל יצור התפתח מקופים).

בנוסף הוא נראה בסרט ה-IMAX דינוזאור בחיים!, בו פרט של אפיגיה נרדף בידי להקת צלופיזיס אשר ברגע האחרון בורחים ממנו בעוד היצור נטרף בידי רדונדזאורוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפיגיה בוויקישיתוף
  • אפיגיה, באתר GBIF (באנגלית)