אקווילופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאקווילופס

למעלה: איור של אקווילופס,
למטה: בהשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון תחתון, 109–104 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
סוג: אקווילופס
מין: Aquilops americanus
שם מדעי
Aquilops
‏פארקה, 2014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקווילופס (שם מדעי: Aquilops americanus) הוא סוג של דינוזאור בתת-סדרה צרטופסים שחי באמריקה הצפונית בקרטיקון כ-108 מיליון שנה לפני זמננו. זהו הצרטופסי הקדום ביותר הידוע מאמריקה הצפונית ומעיד ככל הנראה על הגירות צרטופסים שהתרחשו בין אמריקה לאסיה במשך מיליוני שנים. במובנים רבים, זוהי גרסה מוקדמת ומוקטנת ביותר של הטריצרטופס. פירוש שמו "פני עיט".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקווילופס היה דינוזאור קטן מאוד, אורכו היה כ-60 ס"מ, ומשקלו 1.6-3 ק"ג. לגולגולת שלו מאפיינים של צרטופסים: ראשו כלל מקור קרני חזק וחד האופייני לצרטופסים, עצמות לחיים מחודדות וכן בליטת עצם דמוית עטרה אך קצרה בהרבה ומלאה בבליטות קוצניות סביב העורף. הוא היה אוכל צמחים. מבחינת מאפייניו הוא היה קרוב יותר לצרטופסים הפרימיטיביים של מזרח אסיה מאשר לצרטופסיים המתקדמים של אמריקה הצפונית.

מאובני האקווילופס נתגלו לראשונה ב-1997 במונטנה, ארצות הברית, על ידי צוות פלאונטולוגים בראשות אנדרו פארקה. מאובניו - שכללו בעיקר גולגולת כמעט שלמה - נתגלו בשכבת סלע שגילה מתוארך ל-109-104 מיליון שנה לפני זמננו. ב-2014 פרסמו פארקה ועמיתיו מאמר ב-PLoS ONE המתאר מדעית את אקווילופס והגדירו אותו כסוג חדש.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקווילופס בוויקישיתוף
  • אקווילופס, באתר האנציקלופדיה של החיים (באנגלית)
  • Farke, Andrew A.; Maxwell, W. Desmond; Cifelli, Richard L.; Wedel, Mathew J. (2014-12-10). "A Ceratopsian Dinosaur from the Lower Cretaceous of Western North America, and the Biogeography of Neoceratopsia". PLoS ONE. 9 (12). doi:10.1371/journal.pone.0112055.
  • Pointy-cheeked, Horned Dinosaur Unearthed in Montana חדשות Discovery, דצמבר 2014
  • בריאן סוויטק, Bunny-Size Dinosaur Was First of Its Kind in America, נשיונל ג'יאוגרפיק, 10 בדצמבר 2014

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Farke, Andrew A.; Maxwell, W. Desmond; Cifelli, Richard L.; Wedel, Mathew J. (2014-12-10). "A Ceratopsian Dinosaur from the Lower Cretaceous of Western North America, and the Biogeography of Neoceratopsia". PLoS ONE. 9 (12). doi:10.1371/journal.pone.0112055.