בואנטרופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

בואנטרופיה היא הפרעה פסיכיאטרית שהאדם הסובל ממנה מאמין כי הוא ממשפחת הפריים.

מקרים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדם המפורסם ביותר שסבל לכאורה מהפרעה זו הוא נבוכדנצר השני מלך בבל, שלפי המתואר בספר דניאל נענש על ידי אלוהים בשל חורבנה של ירושלים והחל להתנהג כמו פר ולאכול עשב.[1] קארל יונג הביא אותו כדוגמה למצב של רגרסיה מוחלטת של אדם שהוליך שולל את עצמו בשל שאפתנות יתר.[דרוש מקור] לפי מסורות פרסיות הנסיך הבויהיתי מאג'ד אל-דוולה דמיין שהוא פרה, עשה קולות של פרה ורצה שיהרגו אותו על מנת שבשרו ישמש למאכל. הוא נרפא על ידי המלומד והרופא הפרסי אבן סינא.[דרוש מקור]

הסברים מודרניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם כיום קיימים מקרים על אנשים המדווחים כסובלים מבואנטרופיה.[דרוש מקור] חלק מהחוקרים קושרים את הבואנטרופיה לתופעות של היפנוזה, סוגסטיה ואוטו-סוגסטיה.[דרוש מקור] ייתכן כי לחלומות יש גם כן תפקיד מרכזי בהשפעה על התפתחות הבואנטרופיה. יונג לדוגמה מביא מקרה בו אישה חלמה שהיא נוכחת באירוע חברתי חשוב כאשר המארחת מברכת אותה במילים: "כמה נחמד שבאת. כל חבריך נמצאים פה ומחכים לך". לאחר מכן הוליכה המארחת את האישה אל הדלת והאישה פסעה -לתוך רפת!".[דרוש מקור] פרויד תיאר זה מכבר מקרים רבים בהם מחלת נפש החלה בחלום בו ההזיה שמקורה בחלום המשיכה להתקיים במצב ערות.[דרוש מקור] רונאלד לאינג מביא כדוגמה חוויה אישית של הפרעה פסיכוטית קצרת מועד בה הוא כ"דמות הראשית במחזה" חווה "תחושה אמיתית של רגרסיה בזמן... אני למעשה חשתי עצמי נודד בסוג של נוף עם –אממ-נוף מדברי-כאילו הייתי חיה, למעשה חיה גדולה... סוג של קרנף או משהו כזה שיוצר צלילים כמו קרנף".[דרוש מקור] הפרעה דומה לבואנטרופיה.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "פרה" (1969), סרט איראני של דריוש מחרוג'י, שבו מוצג איכר אשר חרב עליו עולמו לאחר שהפרה היחידה בבעלותו, אותה גידל וטיפח באהבה רבה, איננה עוד. שפיות דעתו של האיכר מתערערת והוא משתכנע אט-אט שהוא הפרה האבודה.
  • באפיזודה של סרט האנימציה "הנערה המהפכנית אותנה", הנערה הצעירה נעמי מתחילה להאמין שהיא פרה אחרי שקיבלה פעמון פרה כמתנה ומאמינה בטעות שמדובר בתכשיט. המגמה של האפיזודה היא פמיניסטית ובאה ללמד על הטיפול החברתי הלקוי בנשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בואנטרופיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ”בַּהּ שַׁעֲתָא מִלְּתָא סָפַת עַל נְבוּכַדְנֶצַּר וּמִן אֲנָשָׁא טְרִיד וְעִשְׂבָּא כְתוֹרִין יֵאכֻל וּמִטַּל שְׁמַיָּא גִּשְׁמֵהּ יִצְטַבַּע עַד דִּי שַׂעְרֵהּ כְּנִשְׁרִין רְבָה וְטִפְרוֹהִי כְצִפְּרִין” (ספר דניאל, פרק ד', פסוק ל')

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.