ביל שורטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל שורטן
Bill Shorten
ביל שורטן, 2016
ביל שורטן, 2016
לידה 12 במאי 1967 (בן 56)
מלבורן, אוסטרליה
מדינה אוסטרליה
השכלה
מפלגה מפלגת הלייבור האוסטרלית
בת זוג קלואי שורטן
billshorten.com.au
יושב ראש האופוזיציה
13 באוקטובר 201330 במאי 2019
(5 שנים ו־32 שבועות)
סגן יושב ראש האופוזיציה טניה פילברסק
מנהיג מפלגת הלייבור האוסטרלית
13 באוקטובר 201330 במאי 2019
(5 שנים ו־32 שבועות)
סגן מנהיג מפלגת הלייבור האוסטרלית טניה פילברסק
פרסים והוקרה
מדליית יובל המאה האוסטרלית (1 בינואר 2001) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם ריצ'רד "ביל" שורטןאנגלית: William Richard "Bill" Shorten; נולד ב-12 במאי 1967) הוא פוליטיקאי אוסטרלי, שכיהן כיושב ראש מפלגת הלייבור וראש האופוזיציה. קודם לכן כיהן כשר העבודה וכשר הכלכלה בממשלות קווין ראד וג'וליה גילארד. משנת 2007 הוא חבר בית הנבחרים האוסטרלי מטעם מחוז מריבירונונג, ויקטוריה. טרם היבחרו לבית הנבחרים היה המזכיר הלאומי של איחוד הפועלים האוסטרלי.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורטן נולד במלבורן, אוסטרליה. אביו ויליאם רוברט שורטן היה אנגלי ואמו אן מק'גראת' הייתה ממוצא אירי ובמקצועה הייתה עורכת דין ומרצה אקדמית. הוא התחנך במכללת אקסבייר ובאוניברסיטת מונאש, בה השלים השכלתו בתחום החוק והאמנות.

בעת לימודיו באוניברסיטה היה ממייסדי רשת הלייבור הצעירה, תנועת הצעירים של הלייבור. הוא השלים לימודיו גם בתחום ניהול עסקים בבית הספר מלבורן לעסקים.

שורטן היה לפעיל במפלגת הלייבור עוד מהיותו סטודנט ועבד עבור השר מטעם הלייבור, גארת' אוואנס ועבור השר ניל פופ. לאחר השלמת לימודיו עבד כעורך דין במשך 18 חודשים.

בשנת 1994 החל לעבוד באיגוד הפועלים וארגן תוכניות שונות עד שנבחר לנציג האיחוד בוויקטוריה. שורטן נבחר בשנת 2001 למזכיר הלאומי של איחוד הפועלים האוסטרלי ונבחר מחדש לקדנציה שנייה ב-2005 וכיהן בתפקיד עד 2007.

כחבר פעיל במפלגת הלייבור הוא היה חבר במועצה הלאומית עד 2011 וחבר בוועדה הניהולית של האגף בוויקטוריה והיה מנהל תאגידי ניהול כלכליים. בין דצמבר 2005 למאי 2008 היה נציג מפלגת הלייבור בוויקטוריה.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 ניסה שורטן להתמודד מטעם הלייבור ומטעם מחוז מריבירנונג לבית הנבחרים והוא נבחר לבסוף בשנת 2007. עד מהרה הפך לדמות דומיננטית במפלגה והיה מעורב בהחלפתו של ראש מפלגת הלייבור קווין ראד בג'וליה גילארד בעת הבחירות הפנימיות במפלגה והיה תומך נלהב של האחרונה. לאחר הבחירות הפדרליות בשנת 2010 הוכרז מספר פעמים כדמות אפשרות שתוכל להנהיג את המפלגה. שורטן שדחה את ההכרזות מונה כחבר הקבינט וכשר הכלכלה בממשלתה של גילארד וב-2011 מונה לשר העבודה (השר ליחסי עבודה). לאחר התפטרותה של ג'וליה גילארד היה שר החינוך בממשלתו קצרת הימים של קווין ראד.

לאחר הבחירות הפדרליות בשנת 2013, שבהן קווין ראד נכשל בניסיונותיו להיבחר לתפקיד ראש ממשלת אוסטרליה, נערכו הבחירות הפנימיות במפלגה בהן הוא ניצח את אנתוני אלבניז ונבחר ליו"ר מפלגת הלייבור וליושב ראש האופוזיציה.[1] לאורך כהונתו של טוני אבוט כראש ממשלה הוא נוהג לבקר את מדיניותו של האחרון ולא מהסס להתעמת מולו בהצבעות חקיקה בבית הנבחרים. בבחירות מאי 2019 הפסיד ביל שורטן לסקוט מוריסון מהמפלגה הליברלית של אוסטרליה בניגוד לכל התחזיות והסקרים שניבאו לו ניצחון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביל שורטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]