בעל השבועה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בעל השבועה
Oathbringer
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 14 בנובמבר 2017 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2019
תרגום צפריר גרוסמן
סדרה
סדרת ספרים גנזך אורות הסער
ספר קודם רסיסים של אור
הספר הבא קצב המלחמה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בעל השבועהאנגלית: Oathbringer) הוא הספר השלישי בסדרת הפנטזיה האפית "גנזך אורות הסער" של ברנדון סנדרסון, העוקבת אחר המלחמה המתפתחת בין גזע בני האדם לגזע הפרשנדים בעולם בשם רושאר. קדם לו הספר "רסיסים של אור" (2014). הספר ממשיך לעקוב אחר נקודות המבט של ארבע הדמויות העיקריות מצד בני האדם - קאלאדין, עבד שעולה בדרגות והופך לקפטן בצבא האלת'י. דאלינאר קולין, דודו של המלך המנסה לקדם איחוד פוליטי וצבאי של כל הממלכות הקטנות של אלת'קאר לקראת המלחמה בפרשנדים, שאלאן דאבאר, בת למשפחת אצולה קטנה שהופכת לשולייה של ג'סנה קולין, אחייניתו של דאלינאר, ואחותו של המלך; סזת' בן בן ולאנו - המתנקש בלבן משינובאר. ב"בעל השבועה", מתווספת לנקודות המבט של הדמויות ראשיות, ואנלי, חברה במועצה המנהלת של הפרשנדים, ומהמובילות של הפרשנדים במלחמתם הנוכחית - אחותה של הלוחמת הבולטת של הפרשנדים אשונאי.

"בעל השבועה" מורכב מפרולוג אחד, אפילוג אחד, 122 פרקים, ו-14 הפוגות[1], הספר הגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס לספרי בדיון בכריכה קשה עם צאתו[2] ונשאר ברשימה 3 שבועות ברציפות[3].

הספר הבא אחריו בסדרת הגנזך, הוא "קצב המלחמה" שיצא בנובמבר 2020[4].

פיתוח והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותרת של הספר השלישי השתנתה מס' פעמים במהלך עבודתו של סנדרסון על כתיבתו. סנדרסון דיווח בטוויטר שבתחילת העבודה, הוא שקל לקרוא לספר "אבנים מחוללות" (Stones Unhallowed) כשסזת' בן בן וולאנו תוכנן להיות הדמות העיקרית בסיפור, במהלך כתיבתו שמו שונה ל"שובר השמיים" (Skybreaker)[5] ולבסוף נבחר "בעל השבועה" (Oathbringer)[6] כשהדמות המובילה לבסוף היא זו של דאלינאר קולין[7]. לפני פרסומו של "בעל השבועה", מספר פרקים פורסמו בבלוג של סנדרסון, נקראו בכנסים ופורסמו באנתולוגיות. סנדרסון סיפק המון דיווחים על ההתקדמות שלו ברדיט. בדצמבר 2016, שלושה שבועות אחרי העדכון השישי של סנדרסון, הכריזה ההוצאה לאור שלו Tor שסנדרסון השלים את הטיוטה הראשונה לספר באורך של 461,223 מילים. ב-15 במרץ 2017, סנדרסון השלים את השכתוב השלישי מתוך חמישה מתוכננים, עם מניין מילים של 514,000[8]. ב-15 ביוני 2017 סנדרסון השלים את השכתוב החמישי והאחרון של הספר והצליח לצמצם את הספר ל-450,000 מילים. ב-27 ביוני 2017 Tor פרסמו בלוג שמתאר את תהליך קריאת הבטא שבו הקוראים סיפרו על התגובות שלהם לספר ונושאים של המשכיות או בעיות בספר שהם נתקלו בהם[9].
בשל אורכו של הספר, Tor נאלצו להדפיס אותו במקום שונה מהדפוס שהדפיס את "רסיסים של אור". ב-16 במרץ 2017, Tor חשפו את הכריכה המתוכננת ל"בעל השבועה" שנעשתה בידי מייקל וולן (Michael Whelan). בכריכה ניתן לראות את ג'סנה קולין מגינה על העיר נגד פלישה. היא מושיטה את ידה לחרב רסיס ובמקביל היא משתמשת בהטלת נשמה כדי לחסום חור גדול בחומות העיר[10].

רקע – עולם רושאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת ביבשת רושאר, בעולם שבו מתחוללות דרך קבע סופות אדירות הנודעות בשם סערות אימים, עולם עם צמחייה הצומחת מתוך סלעים, ובעלי חיים שפועלים לפי חוקיות לא ידועה.

כלכלה - הסופות הן אלו שטוענות את אבני-החן, אשר כלכלת רושאר מבוססת עליהן. באמצעות אבני-חן אלו, פיתחו בני האדם טכנולוגיות שונות, ויש להן קשר לא ידוע לחרב ושריון הרסיס. לאחר שהסופה טוענת אותן, האבנים זוהרות לתקופה של כחודש. נהוג במהלך סופה להשאיר אבנים מחוץ לבית, כדי שאלו יטענו מחדש באור של הסופה.

דת - הדת העיקרית ביבשת היא הדת הוורינית שלה יש אדיקויות שונות.

מיתולוגיה - בעבר התחוללו ביבשת סדרת חורבנות שלפי האגדה כמעט והשמידו את החיים על פני היבשת. כיוון שהסיפורים לא נשמרו היטב, הם מעורבבים עם דיווחים על מגוון יצורים אגדיים שחיו בימים עברו. חלק משמעותי מהאגדות מתייחס לאבות הריק - האויב שהביא על בני האדם את החורבן וההרס כל כמה מאות שנים, ואבירי האור - מדר אגדי שהגן על בני האדם, ונטש אותם אחרי החורבן האחרון. האופי הלא ברור של האגדות והסיפורים, הפך את אבירי האור לדמויות שנויות במחלוקת - מצד אחד הן מוערכות כחזקות מאוד ושליחות של האל; ומצד שני הם נחשבים לבוגדים שנטשו את בני האדם ואת האלים.

מעמדות - מדינת אלת'קאר שבה מתרחשת העלילה העיקרית, היא מדינה בעלת חברה מעמדית, המתחלקת לאצילים בהירי העיניים, ולשאר העם כהי העיניים. חלק גדול מהסדרה מתמקדת באנשי אלת'קאר וג'אה קבד. שתי האומות האלה מחלקות את האנשים למעמדות המבוססים בעיקר על צבע עיניהם- כהי העיניים (עם צבע עיניים כהה כגון חום, ירוק כהה, אפור פחם) משויכים למעמד הנאהן, ויהיו בעיקר איכרים (ואפילו עבדים). ובהירי העיניים (עם צבע עיניים בהיר כגון כחול, צהוב, ירוק, וכו ') משויכים למעמד הדאהן, ויהיו בעיקר אצילים, ובדרך כלל משכילים יותר. לנאהן ולדאהן יש עשר דרגות בתוכם. בעלי מעמד הנאהן נעים בין עבדים בנאהן העשירי, ועד לאזרחים מלאים בעלי זכות לנסוע ממקום למקום בנאהן השני. במערכת הדאהן, בהירי העיניים שבדאהן העשירי נחשבים רק למעט יותר טובים מכהי העיניים, ואיש או אישה כהי עיניים עשויים אפילו להתחתן עם משפחה בהירת עיניים מהדאהן העשירי. הדאהן הראשון מורכב מהמלך ומשפחתו. וכל אדם מעל הדאהן הרביעי הוא לורד בהיר/בעלים של שטחים, רכוש, משרתים, אחוזות, וכו'.

מנהגים - בתרבות האלת'קארית גברים מיועדים ללחימה בעיקר, ואינם מתעסקים כלל בלמידה עד כדי כך שאינם יודעים קרוא וכתוב, נשים הן המלומדות וקצינים רבים מחזיקים לבלריות הקוראות וכותבות עבורם. קריאה וכתיבה בידי גבר נחשבים לפחיתות מעמד, למעט במקרים של אנשי דת, שליחים ומלומדים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שדאלינאר גילה את עיר האוריים האבודה אורת'ירו הוא מתחיל לפעול על מנת ליצור ברית כלל עולמית, שתלחם בשנאה ובצבאותיו. אך זכרונות מעברו פוקדים אותו וגורמים לו לפקפק ביכולתו להנהיג את בני האנוש. ובנוסף לכך הגילוי שהפרשמנים הם תושבי רושאר המקוריים, ובני האנוש הם הפולשים מערער את צדקת המלחמה בהם, ומאיים לפרק את הברית הרעועה שדאלינאר מנסה ליצור עם שאר העמים ברושאר.

במקביל, קאלאדין, שאלאן, אדולין, ואלהוקאר נוסעים לקולינאר על מנת לשחרר אותה מהפרשמנים שמרדו ומאבות הריק. הניסיון נכשל ואלהוקאר מת על ידי מואש שהצטרף לאבות הריק. שאלאן נאלצת להתמודד עם עברה ויוצרת פיצולי אישיות, ואילו קאלאדין נאלץ להתמודד עם שבועתו להגן על כולם- כולל על הפרשמנים שהתמרדו. כישלונם זורק אותם למישור המחשבתי- צללעולם, והם מנסים למצוא את דרכם בחזרה למישור הפיזי על מנת להגן על דאלינאר במלחמתו באלוף של שנאה.

לבסוף בממלכת ת'אילן מתרחש העימות החזיתי הראשון מול צבאותיו של שנאה. שם דאלינאר מגלה ששנאה בחר בו לאלוף, אך דאלינאר מצליח להתנגד להשפעתו ומחבר את כל שלושת המישורים בפרץ עוצמה. החיבור מזמן את שאלאן, קאלאדין, ואדולין מהמישור המחשבתי, וביחד הם מצליחים להביס אותו, ומתכוננים לעימות הבא.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרקים העיקריים בספר מסופרים מנקודת המבט של כמה דמויות עיקריות, בזמן שקטעי המעבר מסופרים מנקודות מבטן של דמויות שונות (חלקן חוזרות ומופיעות, וחלקן לא)

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סזת' בן-בן-ולאנו - המתנקש משינובר. הוא מתייחס לעצמו כ"חסר האמת" שחייב לשרת את אלו שנושאים את אבן השבועה שלו. הוא נושא חרב שנותנת לו את הכוח להשתמש בכוחות האוריים ואת היכולות של רץ רוחות. הוא שונא את העובדה שמכריחים אותו לרצוח, ובוכה לאחר שהמעשה הושלם.
  • שאלאן דאבאר - בהירת עיניים מדרגה נמוכה ממדינת ג'אה-קבד. המשפחה שלה מצויה בזמנים קשים לאחר מותו של אביה. היא העוצרת והתלמידה של ג'סנה. שאלאן היא טוות אור. היא יכולה, בעזרת מבט אחד, לזכור וליצור מחדש סצנה שהיא ראתה עם צבעי פחם ונייר, ומסוגלת להשתמש בכוח של מטיל הנשמה, ללא מטיל נשמה. היא נוסעת למישורים השבורים כדי ללמוד יותר על "אבות הריק". היא הופכת רשמית לארוסתו של אדולין קולין, אחרי שג'סנה ארגנה את האירוסין עוד לפני ששאלאן יצאה למישורים המנופצים. יש לשאלאן ספרן בשם "תבנית" שמלווה אותה.
  • קאלאדין - לוחם כהה עיניים מאלת'קאר שמשרת בתור הקפטן של משמרו האישי של דאלינאר, ולפיכך הוא גם האחראי הישיר לאבטחתו של המלך, אלהוקאר, אחיינו של דאלינאר. בעברו, קאלאדין היה השולייה של אביו, ויועד ללמוד רפואה, אולם בנסיבות אחרות הצטרף לצבאו של הלורד הנעלה אמראם. קאלאדין הוא "שועט רוחות"; הוא יכול להשתמש באור סער כדי להיות חזק יותר ומהיר יותר מאדם רגיל. הוא בחברתה של ספרנית בשם 'סיל'.
  • דאלינאר קולין- דאלינאר הוא נסיך נעלה אלת'י, ודוד המלך. דאלינאר מנסה להקים קואליציה שתילחם ב"אבות הריק".
  • אדולין קולין - בנו הבכור של דאלינאר, לוחם חזק ומפקד בשטח של כוחותיו של דאלינאר, והמיועד לרשת אותו.
  • רינארין קולין - בנו השני של דאלינאר, שגדל בצילם של אביו ואחיו אף על פי שאין לו את הכישרון הטבעי שלהם ללחימה, רינארין מנסה להתאמן ולהילחם כדי לזכות בהערכתם.
  • נבאני קולין - אלמנתו של המלך המנוח גאבילר, אימו של המלך הנוכחי אלוקאר, ומושא אהבת נעוריו של דאלינאר.
  • ונלי - אחותה של אשונאי מבני העם הפרשנדים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברנדון סנדרסון, בעל השבועה, צפריר גרוסמן (מתרגם), תל אביב:הוצאת אופוס, 2019
  2. ^ Hardcover Fiction, הניו יורק טיימס, 3 בדצמבר 2017
  3. ^ Hardcover Fiction, הניו יורק טיימס, 17 בדצמבר 2017
  4. ^ אנדרו ויילן (Andrew Whalen),‏ Stormlight Archive book 4 complete after Brandon Sanderson's 19,000 word marathon, ניוזוויק, 31.12.19
  5. ^ ציוץ של ברנדון סנדרסון ברשת החברתית אקס (טוויטר), 17 ביוני 2015
  6. ^ ציוץ של ברנדון סנדרסון ברשת החברתית אקס (טוויטר), 17 ביוני 2015
  7. ^ Oathbringer Spoilers - Stormlight Three Update #2 עדכון של ברנדון סנדרסון ברדיט, 20 בינואר 2016
  8. ^ Oathbringer Spoilers Stormlight Three Update #7 עדכון של ברנדון סנדרסון ברדדיט, ה-15 במרץ 2017
  9. ^ אליס ארנסון (Alice Arenson),‏Unity of Purpose: The Oathbringer Beta Story, מתוך האתר של הוצאת Tor ה-27 ביוני 2017
  10. ^ Revealing the Cover to Oathbringer, the Third Book in Brandon Sanderson’s Stormlight Archive, מתוך האתר של הוצאת Tor ה-16 במרץ 2017