ג'ון ריילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ריילי
John Riley
לידה 1646
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1691 (בגיל 45 בערך)
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Isaac Fuller, Gerard Soest עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Portrait of Katharine Elliot (died 1688), Dresser of Duchess Anne of York and First Woman of the Bedchamber of Queen Mary of Modena, the first and second Wives of James II of England, respectively עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון רייליאנגלית: John Riley‏; 1646 – מרץ 1691) היה צייר פורטרטים אנגלי. הוא צייר דיוקנאות של מלכי אנגליה צ'ארלס השני וג'יימס השני, והיה צייר החצר של ויליאם השלישי ומרי השנייה. אחד מתלמידיו היה ג'ונתן ריצ'רדסון.[1]

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריילי נולד בלונדון, אחד מבניו של ויליאם ריילי, שומר הרשומות במצודת לונדון ועסק בשירות המלוכה והאצולה. בן אחר, תומאס ריילי, היה שחקן.

ריילי למד ציור אצל אייזיק פולר וג'רארד סוסט, ומהאחרון הוא למד סגנון ציור פורטרטים באופן ישיר שהפך את דיוקנאותיו לראויים לציון.

ריילי לא זכה להתבלט עד למותו של סר פיטר לילי. כאשר הוא צייר את הפקיד המלכותי תומאס צ'יפינץ', שהיה מרוצה מתוצאת דיוקנו, והראה זאת למלך. לאחר מכן צ'ארלס השני נתן לריילי כמה עבודות, ובסופו של דבר ישב אצלו לציור דיוקן.

ריילי צייר גם את ג'יימס השני ומרי ממודנה, יחד עם ויליאם השלישי ומרי השנייה. הוא מונה לצייר הראשי של החצר המלכותית, יחד עם סר גודפרי נלר.[2]

נאמר על ריילי שהוא אדם שקט וצנוע ודיוקנאותיו נראים אמיתיים וחיים. עם ביטחון עצמי רב יותר הוא יכול היה להגיע לעמדה של לילי או נלר.

יצירותיו המצליחות ביותר הן שלושה פורטרטים יוצאי דופן של משרתים. הוא צייר דיוקן באורך מלא של בריג'ט הולמס בשנת 1686, הנמצא באוסף המלכותי. היא הייתה דמות משרתת בולטת בחצר המלוכה שתפקידיה כללו ניקוי הדירות המלכותיות. היא כיהנה בתקופת שלטונם של צ'ארלס הראשון, צ'ארלס השני, ג'יימס השני, ויליאם השלישי ומרי השנייה. שני דיוקנאות אחרים, קטנים יותר, של משרתים הם קתרין אליוט (באוסף במלכותי) ו"סקאליון" בגלריית כריסטצ'רץ' באוקספורד.

הוא נעזר בציור התלבושות והאביזרים על ידי ג'ון קלוסטרמן, שסיים כמה מתמונותיו של ריילי לאחר מותו.

ריילי נפטר במרץ 1691, ונקבר בכנסיית סנט בוטולף, בישופסגייט.

בין תלמידיו של ריילי היה ג'ונתן ריצ'רדסון (1667–1745), שהתחתן עם אחייניתו של ריילי, ובהיותו בעצמו המורה של תומאס הדסון (שהיה בתורו המורה של סר ג'ושוע ריינולדס), העבירו מסורת של סגנון בריטי באמנות ובציור דיוקנאות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ריילי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Riley, John". Dictionary of National Biography. London: Smith, Elder & Co. 1885–1900
  2. ^ Ian Chilvers, The Oxford Dictionary of Art and Artists, Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-953294-0. (באנגלית)