ג'ון קלוסטרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון קלוסטרמן
John Closterman
לידה 1660
אוסנבריק, בישופות אוסנבריק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 במאי 1711 (בגיל 51 בערך)
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון קלוסטרמןגרמנית: John Closterman ‏;166024 במאי 1711) היה צייר פורטרטים מוסטפאליה, בסוף המאה ה-17 ובתחילת המאה ה-18. לקוחותיו היו בעיקר אצילים אירופאים ובני משפחותיהם.

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלוסטרמן, נולד באוסנבריק באימפריה הרומית הקדושה (סקסוניה התחתונה), היה בנו של אמן שלימד אותו את יסודות העיצוב.[1]

בשנת 1679 נסע קלוסטרמן לפריז ועבד בפיקוחו של פרנסואה דה טרוי. בשנת 1681 נסע לאנגליה. הוא עבד אצל ג'ון ריילי, וצייר את הבדים והבגדים בפורטרטים של ריילי.

כאשר ריילי נפטר בשנת 1691, קלוסטרמן סיים כמה מדיוקנאותיו. בגלל עבודתו על דיוקנאותיו של ריילי, שכר אותו צ'ארלס סימור, הדוכס השישי מסומרסט, ליצור כמה ציורים. עם זאת, סומרסט לא היה מרוצה מדיוקנו של הצייר האיטלקי גוארצ'ינו שצייר אותו קלוסטרמן, והביא לסיום היחסים בניהם. בסופו של דבר לורד הליפקס רכש את הדיוקן.

בשנת 1696 הוזמן קלוסטרמן לחצר המלך בספרד, שם צייר דיוקן של קרלוס השני, מלך ספרד, אשתו מריאנה מאוסטריה וכמה אצילים אחרים. הוא גם נסע פעמיים לאיטליה, שם קנה כמה יצירות אמנות. כשחזר לאנגליה מצא קלוסטרמן דרישה גבוהה לשירותיו בקרב החברה הגבוהה.

בשלב זה הוא התחתן עם האנה, אשה אנגליה והיא נפטרה ונקברה ב־27 בינואר 1702.[2] לדברי ארנולד הוברקן, קלוסטרמן חי מאוחר יותר עם אשה נוספת, שגנבה חלק ניכר מרכושו ואז עזבה אותו. לכאורה, עזיבתה הביאה לירידה הפיזית והנפשית של קלוסטרמן.

ג'ייקוב קמפו וויירמן, שכתב ביוגרפיה עליו, קבע כי "קלוסטרמן לקח פילגש יפהפייה, שבזמן שהיה מחוץ לאנגליה, שדדה ממנו את חפצי הערך שלו ונעלמה, פעולות שהביאו את הצייר לשיגעון".

קלוסטרמן נפטר בשנת 1711 ונקבר בחצר הכנסייה של קובנט גארדן בלונדון.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1702 צייר קלוסטרמן דיוקן באורך מלא של אן, מלכת בריטניה בגלימת ההכתרה שלה, לבושה בכתר ונושאת את הכדור והשרביט. דיוקן המלכה אן הוצג במקור בגילדהול בלונדון. הדיוקן נעלם, אך הטיוטה היא חלק מאוסף גלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון.

קלוסטרמן צייר דיוקן משפחתי של ג'ון צ'רצ'יל, הדוכס הראשון ממרלבורו, ואשתו, שרה צ'רצ'יל, הדוכסית ממרלבורו, עם חמשת ילדיהם: ג'ון צ'רצ'יל, מרקס מבלנדפורד, הנרייטה גודולפין, הדוכסית השנייה ממרלבורו, ליידי אן, ליידי אליזבת. וליידי מרי צ'רצ'יל.

בציור של משפחת צ'רצ'יל, המשפחה נצבת ליד וילון עשיר על בימה מוגבהת. כל הדמויות הן באורך מלא. קלוסטרמן כנראה צייר את הציור בתחילת 1698. לקלוסטרמן היו סכסוכים רבים עם שרה צ'רצ'יל ובעלה העיר: "הציור יצר לי יותר בעיות לפייס את אשתי מאשר להילחם בקרב". הסיפור מסופר על ידי הוראס וולפול.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון קלוסטרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Closterman, John" . Dictionary of National Biography. London: Smith, Elder & Co. 1885–1900.
  2. ^ Closterman, John (1660–1711), history and portrait painter, Oxford Dictionary of National Biography (באנגלית)
  3. ^ H. Walpole (ed. R.N. Wornum), Anecdotes of Painting in England, with Some Account of the Principal Artists, 3 vols (Henry G. Bohn, London 1849), II, pp. 606-07