ג'סי סטיוארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'סי סטיוארט
Jesse Stuart
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 8 באוגוסט 1907
קנטקי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בפברואר 1984 (בגיל 76)
Ironton, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אנדרטת לינקולן, אוניברסיטת ואנדרבילט, מכללת פיבודי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'סי הילטון סטיוארטאנגלית: Jesse Hilton Stuart;‏ 8 באוגוסט 190617 בפברואר 1984) היה סופר, מורה ומנהל אמריקאי. ידוע בעיקר בשל הסיפורים הקצרים, השירה והיצירות האוטוביוגרפיות שכתב. הוא נולד וגדל באזור כפרי בצפון מזרח קנטקי, והדבר מתבטא היטב בכתביו. הוא הוכתר כמשורר הלאומי של קנטקי ב-1954.

ילדותו ונעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סי סטיוארט נולד סמוך לריברטון, קנטקי, למיטשל ומרתה סטיוארט (הילטון), ב-8 באוגוסט 1906. במלחמת העולם השנייה שירת סטיוארט בחיל הים האמריקני, אך לא מצא שם את ייעודו. ב-1939 נשא את נעמי דין נוריס, מורה, שילדה לו את בתו, ג'סיקה ג'יין.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שלוש דחיות משלושה קולג'ים, התקבל סטיוארט ללמודים ב־Lincoln Memorial University, ליד הרוגייט, טנסי. לאחר השלמת הלימודים חזר לסביבת ביתו, והחל ללמד בבית ספר תיכון סמוך. לאחר מכן, מונה למנהל בית ספר אחר, כעבור שנה לטובת לימודית באוניברסיטת ואנדרבילט שבנאשוויל, טנסי. לאחר מכן היה לתקופה מסוימת המפקח של בתי הספר במחוז מגוריו, שאחריה סיים את הקריירה החינוכית כמורה לאנגלית בבית הספר תיכון בפורטסמות' שבדרום אוהיו.

שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באחד הימים, בעוד סטיוארט חורש את שדהו, הוא עצר וכתב שורה ראשונה של סונטה: "I am a farmer singing at the plow". בתרגום לעברית: "אני הוא איכר ששר ליד המחרשה". זו הייתה בעצם השורה הראשונה מתוך שבע מאות ושלוש הסונטות שהוא יחבר בחייו ויכלול אותן בספרו "האיש ומחרשת לשון הפר". המשורר האירי ג'ורג ויליאם ראסל התבטא בשבחו של ספר זה ואמר עליו שהוא ספר השירה הטוב ביותר באמריקה מאז שנכתב הספר "עלי דשא" בידי וולט ויטמן. סטיוארט זכה בפרס המשורר הלאומי של קנטנקי בשנת 1954, ו-ב-1961 זכה בפרס השנתי של האקדמיה האמריקאית לשירה.

רומנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן הראשון שכתב סטיוארט היה "אילנות שבשמים" (פורסם ב-1940). הסיפור על חובב עבודת האדמה שרוצה שתהיה לו עוד אדמה מתרחש באזור הכפרי של קנטקי. סגנון כתיבתו פשוט ודליל. הרומן המפורסם והמצליח ביותר שלו יצא ב-1943, ונמכרו יותר ממיליון עותקים ממנו במשך שנתיים. על כתיבתו זכה בפרס על שם תומאס ג'פרסון. הוא היה השני הצעיר ביותר ברשימת 44 סופרים שפעלו במחצית הראשונה של המאה העשרים. (הצעיר ביותר היה ויליאם סארויאן). הרשימה פורסמה ב-1974.

סיפורים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא כתב כ-460 סיפורים. הסיפור הקצר הראשון שנקרא "הביצה בקן" נכתב כשהיה בשנתו השנייה בבית הספר התיכון. הסיפור עוסק בתרנגול מהמשק שלו שמפריע לשכנים ומושך אליו את התרנגולות. לאחר שני עשורים הוגש הסיפור ללא שינוי לירחון האטלנטיק, שפרסם אותו בפברואר 1943. הסיפור הופיע לאחר מכן גם באחד מקובצי הסיפורים שהוציא סטיוארט.

אחד מסיפוריו הידועים ביותר הוא "עץ הדובדבן השבור", שפורסם לראשונה במגזין אסקווייר בינואר 1939. בסיפור זה מורה בבית ספר מעניש את תלמידו להישאר בבית הספר לאחר הלימודים ולעבוד כדי לשלם על הנזק שעשה לעץ דובדבן. אבי הילד מגיע לבית הספר כדי לריב עם המורה, הוא מאיים עליו, אך לבסוף המורה גורם לאב להבין את חשיבות ההשכלה והחינוך שבמעשהו של המורה. הסיפור נכלל בתוכנית הלימודים לבחינת הבגרות באנגלית בישראל.

הביוגרפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא החינוך וההשכלה מופיע תכופות בספריו.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיוארט מת ב-17 בפברואר 1984 במוסד הסיעודי ג'ו לין שליד בית ילדותו, בעיר איירונטון שבאוהיו, בגיל 76.

שמורת הטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנאים הטבעיים באזור מגוריו ניכרו היטב בכתביו. לפני מותו תרם 2.89 קמ"ר משטחי יערותיו לוועדת שמורות הטבע של מדינת קנטאקי. השמורה מוקדשת להנחלת מורשתו הסביבתית ודואגת שאזור זה יישאר ברובו טבעי ולא מפותח בידי אדם. מערכת שבילי סיור בשמורה פתוחה לאורך כל השנה בשעות היום, לקהל הרחב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]