לדלג לתוכן

ויאצ'סלב זודוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויאצ'סלב זודוב
Вячеслав Зудов
לידה 8 בינואר 1942
מחוז ניז'ני נובגורוד
פטירה 12 ביוני 2024 (בגיל 82)
מידע כללי
בשירות קוסמונאוט בשירות תוכנית החלל הסובייטית
לאום ברית המועצותברית המועצות סובייטי/רוסיהרוסיה רוסיה
השכלה
  • Balashov Higher Military Aviation School of Pilots
  • אקדמיית חיל האוויר ע"ש גגארין (1980) עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוקים נוספים טייס
תקופת השירות 19631987 (כ־24 שנים)
דרגה קולונל
זמן שהייה בחלל 2 ימים, 0 שעות, 6 דקות
משימות
סויוז 23
עיטורים
גיבור ברית המועצות אות מסדר לנין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויאצ'סלב דמיטרייביץ' זודוברוסית: Вячеслав Дмитриевич Зудов;‏ 8 בינואר 1942 - 12 ביוני 2024) היה קוסמונאוט סובייטי שטס לחלל במסגרת תוכנית סויוז.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויאצ'סלב זודוב נולד בכפר במחוז ניז'ני נובגורוד. אביו היה פקיד. בשנת 1949 המשפחה עברה להתגורר בעיר אלקטרוסטל בה סיים זודוב את לימודיו בבית הספר. לאחר גיוס לצבא ברית המועצות הוא עבר קורס טייס והוצב ביחידת הובלה של החיל.

בשנת 1965 הוא נכלל ביחידת הקוסמונאוטים והחל בהכנות לטיסת חלל.

בשנת 1976 ויאצ'סלב זודוב ביצע את הטיסה על סיפון חללית סויוז 23. המטרה של הטיסה הייתה ביצוע התחברות לתחנת החלל סליוט 6 ועריכת ניסויים ומחקרים שונים בהמשך. במהלך ההתקרבות לתחנת החלל התרחש כשל במערכת האוטומטית. ניתן היה לבצע התחברות בצורה ידנית ניתן רק ממרחק של 1200 מטרים, ובאותה העת המרחק בין החלליות היה כ-2 ק"מ. למרות זאת, נעשה ניסיון להמשיך בתהליך ולסיימו, אך ללא הצלחה. לאחר שהתברר שמלאי הדלק הולך ואוזל סוכם על סיום המשימה. לאור כך שעברו כבר כ-48 שעות מתחילת הטיסה ויכולת החללית לאפשר תנאי מחיה לקוסמונאוטים הייתה ל-3 יממות בלבד היה צורך לבצע נחיתת חרום. הנחיתה בוצע בלילה והקוסמונאוטים נחתו באגם. הדבר אמנם היה אפשרי אך לאור מזג האוויר הקשה באזור (סופת שלגים עזה) והפעלה לא מתוכננת של מערכת המצנחים, פתחי מערכת האוורור כוסו במים. כתוצאה מכך הופסקה אספקת אוויר טרי לתא הנחיתה. לקראת הבוקר, זודוב איבד את הכרתו. בסופו של דבר אחד ממסוקי צוות החילוץ הצליח להתחבר לתא הנחיתה ולגרור את החללית לשפת האגם.

בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 זודוב היה חבר צוות משנה של מספר משימות חלל. בשנת 1987 הוא עזב את יחידת הקוסמונאוטים אך כיהן במערכת הכנת הקוסמונאוטים במספר תפקידי ניהול. הוא עזב את הצבא בשנת 1992.

לאחר שחרורו מהצבא, ויאצ'סלב זודוב כיהן במספר תפקידים במערך המכס ולאחר מכן יצא לגמלאות.

נפטר ב-12 ביוני 2024.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]