ויליאם היקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם היקס
לידה 1830 עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 5 בנובמבר 1883 (בגיל 53 בערך)
אל-אבייד, סודאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי ויליאם פאשה
השכלה Great Ealing School עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
מצרים הבריטית
תקופת הפעילות 18491883 (כ־34 שנים)
דרגה קולונל (צבא בריטניה) קולונל
פעולות ומבצעים
המרד ההודי הגדול
המשלחת לאבסיניה
המלחמה האנגלו-מצרית
המלחמה המהדית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם היקסאנגלית: William Hicks;‏ 18305 בנובמבר 1883) המוכר גם בשם ויליאם פאשה, היה קצין בצבא הודו הבריטית והצבא הבריטי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקס התגייס לצבא הודו הבריטית בשנת 1849 כשהיה תחת שליטת חברת הודו המזרחית. הוא שירת בארמיית בומביי בין היתר במהלך המרד ההודי הגדול שהתחיל בשנת 1857, כאשר מספר שנים לאחר מכן צבא הודו אוחד עם הצבא הבריטי. בשנת 1861 הועלה היקס לדרגת קפטן ומספר שנים לאחר מכן שירת במשלחת לאבסיניה בתור ראש מטה חטיבה בדרגת מייג'ור.

לאחר שפרש מהצבא בשנת 1880, הוא נשלח לשרת את השלטון המצרי מטעם האימפריה הבריטית מיד לאחר המלחמה האנגלו-מצרית בשנת 1882 וחיזוק השליטה הבריטית. במצרים שימש היקס יועץ צבאי והוא קיבל את תואר הכבוד פאשה. בשנת 1883 נשלח היקס לח'רטום בסודאן כדי לעמוד בראש הכוח המצרי שם כנגד המורדים המהדיסטים שאיימו להשתלט על סודאן כולה[1].

מספר חודשים לאחר מכן נשלח היקס לעמוד בראש כוח מצרי קטן ולא מאורגן כדי להביס את כוחות המורדים באל-עובייד, בירת מחוז קורדופאן. היקס היה מודע לסיכויי ההצלחה הקלושים והוא ניסה ללא הועיל לשנות את תוכנית הפעולה, אך המצרים זילזלו ביכולות המורדים ולכן האמינו באופן מופרז ביכולות ההצלחה של הכוח המצרי. המשלחת יצאה ב-9 בספטמבר 1883 מחרטום עם 7,000 חיילי רגלים, 1,000 פרשים ו-2,000 אזרחים. ב-5 בנובמבר הגיעה המשלחת לאזור כ-50 קילומטרים דרומית לאל-עובייד והם נפלו למארב מתוכנן של כוחות המורדים. מלבד כ-300 בני אדם, כל חברי המשלחת כולל מפקדה ויליאם היקס והמטה שלו נהרגו במארב זה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם היקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ החל משנת 1881 החל להתעורר 'המרד המהדיסטי' תחת המהדי מוחמד אחמד. מצרים ששלטה בסודאן עשתה מאמצים רבים לדכא את המרד אך בשנים הראשונות לא הצליחה בכך, רק כמעט 18 שנים לאחר מכן בסיוע בריטי דוכא המרד.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.