טוני וילסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוני וילסון
Toni Wilson
בתוכנית After Dark ב-1988
בתוכנית After Dark ב-1988
לידה 20 בפברואר 1950
פנדלטון, סלפורד, אנגליה
פטירה 10 באוגוסט 2007 (בגיל 57)
וייתנגטון, מנצ'סטר, אנגליה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה צ'ורלטון קאם הרדי, מנצ'סטר
ידוע בשל פקטורי רקורדס, מדצ'סטר, מועדון ההסיינדה
השכלה תואר ראשון באנגלית (אוניברסיטת קיימברידג')
מקצוע עיתונאי, מנחה טלוויזיה, מנחה רדיו, אמרגן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנתוני הווארד "טוני" וילסוןאנגלית: Anthony Howard "Tony" Wilson; ‏20 בפברואר 195010 באוגוסט 2007) היה בעל חברת תקליטים, מגיש רדיו וטלוויזיה, מנהל מועדון לילה, אמרגן ועיתונאי אנגלי.

וילסון היה האיש שעמד מאחורי כמה מהלהקות המצליחות ביותר שיצאו ממנצ'סטר. הוא היה אחד מחמשת המייסדים של חברת התקליטים פקטורי רקורדס והמייסד והבעלים של מועדון ההסיינדה. וילסון היה ידוע כ"מר מנצ'סטר" בגלל התרומה שלו לקידום התרבות במנצ'סטר לאורך הקריירה שלו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון נולד ב-20 בפברואר 1950 בפנדלטון, סלפורד שבמחוז לנקשייר לדוריס קנופר ולסידני וילסון, ועבר למארפל, סטוקפורט שבמחוז צ'שייר בגיל חמש.[2] וילסון החל את הקריירה המקצועית שלו ב-1968 בגיל 17 כמורה לאנגלית ודרמה בבית ספר באולדהאם.[3] לאחר מכן, הוא סיים את לימודיו באנגלית באוניברסיטת קיימברידג'.[2]

קריירה כמנחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוכנית After Dark בחג הפסחא, 1991

לאחר סיום לימודיו ב-1971, וילסון החל להתלמד ככתב חדשות ב-ITN לפני שעבר למנצ'סטר ב-1973 והחל לעבוד בערוץ גרנדה. מאוחר יותר הוא החל להנחות את תוכנית התרבות, המוזיקה והאירועים של גרנדה, So It Goes. במשך שנות ה-70 וה-80 הוא היה אחד מהמנחים המרכזיים של החדשות האזוריות של גרנדה. 

הוא הופיע בתוכניות טלוויזיה רבות אחרות, כולל The Other Side of Midnight, World in Action, After Dark ועוד.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערובתו של וילסון במוזיקה הפופולרית החלה בהנחיית התוכנית So it Goes. וילסון לא אהב את סצנת המוזיקה של אמצע שנות ה-70 אשר נשלטה על ידי רוק פרוגרסיבי ורוק אולמות. ביוני 1976 הוא ראה את הסקס פיסטולס ב-Lesser Free Trade Hall במנצ'סטר, חוויה אשר תיאר כ"לא פחות מאשר התגלות".[4] הוא הזמין אותם לפרק האחרון של העונה הראשונה של So it Goes.

הוא היה המנהל של כמה להקות, כולל A Certain Ratio ו-The Durutti Column, והיה אחד הבעלים של חברת התקליטים פקטורי רקורדס, ביתם של ה-Happy Mondays, ג'וי דיוויז'ן וניו אורדר. הוא גם הקים וניהל את מועדון ההסיינדה ואת הבר Dry Bar, אשר היוו חלק מרכזי מסצנת המוזיקה והתרבות של מנצ'סטר.

הוא לא הרוויח כסף רב מפקטורי רקורדס ומההסיינדה, למרות הפופולריות העצומה והחשיבות התרבותית של שניהם.[5]

ב-2002 יצא הסרט "אנשי המסיבות" על חייו ועל סצנת המוזיקה במנצ'סטר. סטיב קוגן שיחק את וילסון בסרט. לאחר שהסרט הופק, וילסון כתב עיבוד ספרותי לתסריט. הוא שיחק את עצמו בתפקיד קטן בסרט A Cock and Bull Story שבו הוא מראיין את סטיב קוגן. הוא גם היה מפיק שותף בסרט הביוגרפי על איאן קרטיס, קונטרול. בסרט הזה קרייג פרקינסון שיחק את דמותו של וילסון. הוא נפטר כמה חודשים לפני יציאת הסרט.

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון היה נשוי פעמיים, ללינדסיי ריד ולהילרי. להילרי ולו נולד בן בשם אוליבר ובת בשם איזבל. ב-1990 הוא החל מערכת יחסים עם איווט לייבסי, מיס אנגליה ומיס בריטניה לשעבר. הם היו יחד עד מותו ב-2007.

מחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שווילסון חלה בסרטן הכליה והסיר כליה אחת ב-2007, הרופאים המליצו לו לקחת את התרופה סוטנט. התרופה עלתה 3,500 פאונד בחודש. וילסון הזדהה כסוציאליסט וסירב לשלם על ביטוח בריאות פרטי מתוך עיקרון. מכיוון שלא היה לו ביטוח בריאות, שירות הבריאות הלאומי לא הסכים לממן את התרופה. כמה מחבריו של וילסון מתעשיית המוזיקה הקימו קרן כדי לעזור לו לממן את הטיפול הרפואי שלו.[6]

מוות ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת 2007, וילסון עבר ניתוח חירום כדי להסיר את אחת מכליותיו. למרות הניתוח, הסרטן התפשט. וילסון נפטר מהתקף לב בבית החולים כריסטי שבמנצ'סטר ב-10 באוגוסט 2007 בגיל 57.[7] בעקבות החדשות על מותו, הדגל הבריטי בבית העירייה של מנצ'סטר הורד לחצי התורן.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוני וילסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Tributes paid to 'Mr Manchester'". BBC News. 11 באוגוסט 2007. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Taylor, Paul (10 באוגוסט 2007). "Wilson put city on the map". Manchester Evening News. נבדק ב-17 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Ferguson, James (16 באוגוסט 2007). "Tributes to the former town teacher—also known as Mr Manchester". Oldham Advertiser. p. 3. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Sean O'Hagan (3 באפריל 2002). "Guardian interview on the release of 24 Hour Party People". London: Film.guardian.co.uk. נבדק ב-25 באוקטובר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ About.com Music Careers: Tony Wilson Retrieved on 9 August 2008
  6. ^ BBC NEWS | UK | England | Manchester | Friends fund Wilson's cancer drug, news.bbc.co.uk
  7. ^ BBC NEWS | England | Manchester | Obituary: Tony Wilson, news.bbc.co.uk
  8. ^ Crook, Amanda (2010-04-20). "'Wilson extraordinary' - Yvette". men. נבדק ב-2017-08-22.