טיהומיר אורשקוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיהומיר אורשקוביץ'
Tihomir "Tim" Orešković
לידה 1 בינואר 1966 (בן 58)
זאגרב, הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קרואטיהקרואטיה קרואטיה
השכלה אוניברסיטת מקמסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה עצמאי
בת זוג סניה דוימוביץ'
ראש ממשלת קרואטיה ה־11
22 בינואר 201619 באוקטובר 2016
(38 שבועות ו־6 ימים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיהומיר "טים" אורשקוביץ'קרואטית: Tihomir "Tim" Orešković;‏ נולד ב-1 בינואר 1966 בזאגרב) הוא יזם ופוליטיקאי קרואטי-קנדי, שכיהן כראש ממשלת קרואטיה במהלך שנת 2016. אורשקוביץ' הוא הראשון בין ראשי ממשלות קרואטיה שאינו חבר באחת המפלגות והראשון שחי את רוב שנותיו בחו"ל (גדל והתחנך בקנדה). בהכשרתו הוא כימאי ובוגר פקולטה למנהל עסקים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורשקוביץ' נולד בזאגרב, בירת קרואטיה, בשנת 1966, בימי השלטון הקומוניסטי בארצו, כבנם של דאנה אורשקוביץ' וג'ורג'ה (ג'ורג'יצה) אורשקוביץ' לבית לאדיץ'. אחרי לידתו היגרה משפחתו למדינת אונטריו בקנדה והתיישבה בעיר המילטון. הוא למד בשנים 1985-1989 כימיה באוניברסיטת מקמאסטר ובשנת 1991 סיים בה תואר שני למנהל עסקים. בקנדה נודע כ"טים" אורשקוביץ'. החל משנת 1992 עבד אורשקוביץ' במחלקת הכספים של חברת התרופות איליי לילי, אחר כך ב"נובופארם"-קנדה, הנמצאת בימינו בבעלות חברת טבע. אחרי שהחברה הישראלית רכשה את חברת התרופות הקרואטית "פליווה", היה אורשקוביץ' לסמנכ"ל הכספים של "פליווה" ,אחר כך למנהל שלה. החל משנת 2009 ניהל אורשקוביץ' את מחלקת הכספים של טבע - מזרח אירופה והחל משנת 2010 את אותה מחלקה ב"טבע" - מזרח אירופה, המזרח התיכון, הים התיכון ואפריקה וחי עם משפחתו באמסטרדם. בשנת 2014 התמנה לסמנכ"ל "טבע"-גנריקה.

ראשות הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות תוצאות הבחירות בקרואטיה בשנת 2015 נוצר מבוי סתום כשהמפלגה הרפורמיסטית והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית שהייתה בשלטון עד נובמבר 2015 לא הצליחו להרכיב ממשלה. אחרי 76 ימי מו"ם, ב-23 בדצמבר 2015 תמכו 78 מקרב 151 חברי הפרלמנט במועמדות הפשרה של טיהומיר אורשקוביץ' לראשות ממשלה המורכבת על ידי "הקואליציה הפטריוטית" שבראשות מפלגת "האיחוד הדקמורטי הקרואטי" HDZ ו"רשימת גשר העצמאים" (MOST). באותו יום מינתה נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ' את אורשקוביץ' לראש ממשלה. ב-22 בינואר 2016 ממשלתו השיגה את אישור הפרלמנט. קודם לכן הועלתה ההצעה שאורשקוביץ' יכהן כשר האוצר בממשלה בראשות טומיסלב קאראמרקו. בשלהי אוקטובר 2016 סיים את כהונתו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורשקוביץ' נשוי לסניה לבית דוּימוביץ' ויש לו 4 ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיהומיר אורשקוביץ' בוויקישיתוף