למבדותריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלמבדותריום
לסת מאובנת של למבדותריום
לסת מאובנת של למבדותריום
תקופה
אאוקן 48 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מפריטי פרסה
משפחה: למבדותריים
סוג: למבדותריום
מין: Lambdotherium popoagicum
שם מדעי
Lambdotherium
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

למבדותריום (שם מדעי: Lambdotherium; משמעות השם: "בהמת גלים") הוא סוג יונק פרהיסטורי מסדרת מפריטי הפרסה, שחי בתקופת האאוקן לפני 48 מיליון שנה. המאובנים שלו התגלו באמריקה הצפונית, רבים מהם בקולורדו ובויומינג, בידי חוקר המאובנים אדוארד דרינקר קופ שתיאר אותם ב-1880. סוג זה כלל מין יחיד - Lambdotherium popoagicum. מינים נוספים שהוצעו בסוג התאחדו עם מין זה.

הלמבדותריום היה מפריט פרסה קדום בעל דמיון להירקותריום ולאאוהיפוס, מראשוני הסוסיים והיה כנראה בעל אב קדמון משותף איתם. הוא דמה גם לראשון הברונתותריומים, האאוטיטאנופס שהיה קטן בהרבה מקרוביו המגושמים המשוריינים. יונק זה לא עלה בגודלו על 50 ס"מ והיה בעל רגליים דקות בעלות 4 אצבעות מכוסות פרסה. הוא היה בעל מבנה גוף שהזכיר מעט את ראשוני הקרנפיים והברונתותריומיים, כך שהוא היה קרוב גנטית לקרנפים. כיום משייכים אותו למשפחה - Lambdotheriidae שאין לה קרובים מודרניים.

ליונק זה הייתה גולגולת צרה שמעל 65% ממנה כלל החוטם. הלסתות היו בעלות שיניים חותכות ישרות בקצה הלסת ולצידם זוג ניבים גדולות מכל לסת. מאחוריהם היו שיניים טוחנות, קצרות וקטנות יותר שהותאמו ללעיסת עלים. הוא חי סביב גדות אגמים ונהרות רדודים ובאזורים לחים נוספים וניזון מעלים וצמחייה רכה. עם זאת הוא נכחד במהירות עקב היעלמות התייבשות שאירעה לקראת סוף האאוקן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למבדותריום בוויקישיתוף