מבדוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוללת הצי האמריקאי USS Greeneville (SSN-772) במבדוק יבש לאחר התנגשות עם ספינת דיג.

מבדוק יבשאנגלית: Dry dock) הוא מתקן אליו מביאים כלי שיט לתחזוקה או צביעה. השלבים האחרונים של בניית ספינות מתבצעים לרוב במבדוק יבש.

מבדוק יבש בדרך כלל נמצא באזור מתחת לפני הים, סמוך לים. המבדוק מכיל אמצעים לתמיכה בספינה כאשר אין בו מים. ספינות גדולות מוכנסות למבדוק היבש בעזרת גוררות.

לאחר שהספינה נכנסת למבדוק היבש, נסגרים שערים המופעלים בכוח הידראולי, המפרידים את הספינה ושטח המבדוק מהים. לאחר שהספינה מוצבת במקומה, משאבות חזקות שואבות את המים אל מחוץ למבדוק היבש בחזרה לים. תהליך זה עשוי להמשך זמן.

כל זמן שיש עדיין מים במבדוק, המאפשרים להזיזה, מבצעים צוללים עיגונים למיקום הספינה. צריך שהספינה תיוצב על לבני התמיכה, שכן אם תיפול אחרי הוצאת המים, יגרם לה נזק רב.

לאחר ששארית המים נשאבה מהמבדוק, אנשים יכולים ללכת באזור ולבחון ולתקן את הספינה כנדרש. כאשר מסתיימת העבודה על הספינה, מוצף המבדוק מחדש.

כדי להקים מבדוק יבש בדרך כלל חופרים באדמה על החוף. המבדוק היבש הגדול בעולם נמצא בבלפסט שבצפון אירלנד. המבדוק היבש העתיק בעולם נמצא בבסיס הצבאי הימי בפורטסמות' שבאנגליה, ובו נמצאת הספינה אה"מ ויקטורי.

מבדוק צף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבדוק צף הוא ספינה מיוחדת המשמשת לחילוץ, הנבנית עם תאי ציפה בצורת האות U לאורכה ומסוגלת לתמוך בגוף אונייה הזקוקה לתיקון.

כאשר שסתומים המותקנים במבדוק הצף ממלאים את תאי הציפה במים שוקע המבדוק בתוך המים עד שחלקו העליון נמצא נמוך יותר מתחתית הספינה הזקוקה לתיקון. כעת דוחפים את הספינה הזקוקה לתיקון אל מעל המבדוק הצף, ממלאים בתאי הציפה אוויר במקום המים וספינת המבדוק הצף עולה שוב כשעליה הספינה הזקוקה לתיקון. כעת ניתן לגרור אותה לסדנא מתאימה.

מבדוקים צפים היו בשימוש רב במהלך מלחמת העולם השנייה וספקו שרותי תיקון במקומות נידחים. ניתן היה אף לצרף מספר מבדוקים שכאלו כדי להכיל ספינות ארוכות במיוחד.

אוניית מטען כבד שוקעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניית מטען כבד שוקעת MV Blue Marli נושאת את המשחתת האמריקאית USS Cole

לאוניית מטען כבד בעלות יכולת לשקוע חלקית יש גוף ארוך ונמוך שבתוכו שקע ארוך בין עמדת הפיקוד ואזור המכונות. במבט שטחי היא דומה לספינת משא או למכלית דלק. היא מתוכננת כך שניתן להשקיע עד לנקודה שבה ספינה קטנה יותר יכולה לשוט לתוך החלל האמור, להתיישר עם הספינה הנושאת, שנמצאת באלכסון אליה. אז שואבים החוצה את המים מתוך מכלי הזיבורית, ששימשו להשקעת הספינה הנושאת, והיא יכולה לשוט ועליה הספינה הזקוקה לתיקון. בספינה כזו, ה-MV Blue Marlin נעשה שימוש כדי לשאת את המשחתת (DDG 67)‏ USS Cole מעדן שבתימן לפסקגולה שבמיסיסיפי לאחר שהקול נפגעה מסירת תופת ב-12 באוקטובר 2000.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]